Jump to content

Vulcan eller spade anker ?


Enzo

Recommended Posts

Hulda skrev for 4 timer siden:

Om Bruce-kopien skulle ende opp med redusert tillit, blir det Vulcan eller Spade. Så langt jeg har greid å teste sitter Bruce-kopien dønn i løs mudder og hard sand. Vi får se når vi kommer til områder med mye sjøgress/tare. Kan hende vi får oss noen overraskelser.

Vi hadde 20kg brucekopi tidligere. Et anker som var overdimensjonert i forhold til vår vesle Viksund. Byttet det ikke fordi det var dårlig, men for moro skyld. Opplevde at det gravde seg lengre ned jo hardere det ble belastet. Voldsom holdkraft!

 

Men det var noen situasjoner det var dårlig. Fritt etter hukommelsen skjedde det to ganger at det fanget opp en stein midt gjørmebunnen, da virker det dårlig. Den ene gangen ble det oppdaget på morran da vi gjorde opp for å dra videre. Heldigvis var det nærmest vindstille den natta, så vi hadde ikke flyttet oss. Dette var en av de få gangene vi har ligget på svai. Like utenfor Strømstad dette her. 

Andre ganger har vi opplevd at ankeret har fanget så mye ålegress og tare at det ikke har gravd seg ned. Da er det bare å ta det opp, tømme det for grønnsaker, og prøve å sleppe det et sted med litt mindre grønnsaker. Går alltid bra til slutt, og får man først feste så sitter det! 

 

Så da spørs det egentlig bare om du trenger å erfare dette selv, eller om du stoler på andres erfaringer.

 

For min del hadde jeg nok ikke byttet ut brucen hvis ikke det hadde vært for at jeg lagde meg mitt eget anker mest for moro av platekapp jeg hadde hjemme i garasjen, så det kostet meg ikke noe annet enn tiden. Du husker kanskje den tråden? Med det nye ankeret er ikke stein og sjøgress i fangenskap noe tema, og det setter seg noe voldsomt fast, så jeg er fornøyd. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo, joda, husker den tråden. Hadde jeg hatt kapp, ville jeg nok gjort det samme. Ellers leste jeg et annet sted at vekten av et anker også har betydning. Og denne betydningen av holdfasthet er ikke linjer, men eksponentiell. Så jeg vet ikke. Vi har aldri dregget med 20 kg Bruce-kopi heller. Men jeg kjenner historiene om fangst av sten og tang/tare. Med økende havnepriser, blir ønsket om ankring større. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 15 kg brucekopi på Scanmar 35 - rikelig størrelse etter tabellen. Bestemte meg for å bytte etter å ha måttet gi opp flere fine ankringsplasser på lengre turer. Antagelig stein, gress eller tare, men vet ikke. Dregget i sand en gang det blåste litt opp.

 

Kom over et brukt 20 kg Spade til 1/3 av prisen, på Finn. 20 kg er overkill, men tenkte det kunne ikke skade. Har aldri dregget med det, og det har aldri sittet fast. Har ikke tusenvis med ankringer - kanskje 50 med det ankeret - så dette er langt fra vitenskap. Det kan til og med være tilfeldigheter. Noen vil kanskje mene at jeg hadde fått samme effekt av å gå opp 5 kg i Bruce...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hjalp han her med å komme løs en vindfull morgen for noen år siden på Brøtsø etter dreining fra sønnavind til nordavind i løpet av natta. Bruce-ankeret var fullt av gress, og han våknet da han lå og slo mot en brygge, gikk heldigvis ikke på grunn. 
IMG_2098.png.f04e7a6033277c2545db70c0959ded81.png

Samme natt var utløsende for bytte fra 15 kg CQR til 20 kg Rocna (og ankerseil) for oss. Vi dregget et stykke og det var svært kort vei til et skvalpeskjær, men jeg var usikker på om jeg klarte å få baugen opp mot vinden i kulingen (Bavaria med høyt fribord jager voldsomt uten ankerseil i mye vind, og ligger ikke stille med baugen mot vinden). Siden ankeret fikk feste på egenhånd etter vinddreining og dregging, satt jeg i cockpit med motor i gang resten av natta heller enn å ankre om. 
 

Etter bytte til Rocna har vi aldri dregget. Vi bruker som hovedregel ikke gjestehavn og ligger heller på svai. Nå var ikke dette nyttig info om verken Spade eller Vulcan, men siden Bruce diskuteres livlig har jeg delt mine erfaringer. Men et hvilket som helst anker vil vel, dersom det får slepes bortover gressbunn, fylle seg med gress slik at det ikke får tak…

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 11 timer siden:

Men et hvilket som helst anker vil vel, dersom det får slepes bortover gressbunn, fylle seg med gress slik at det ikke får tak…

Nja, vet ikke om jeg er helt enig i det. Rocna vil skjære seg gjennom sjøgresset, Bruce vil samle gresset mellom vingene. Ellers må jeg si at den natten du beskriver høres guffen ut :worry:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Nja, vet ikke om jeg er helt enig i det. Rocna vil skjære seg gjennom sjøgresset, Bruce vil samle gresset mellom vingene. Ellers må jeg si at den natten du beskriver høres guffen ut :worry:

Det er nok forskjell på anker, men dersom det ikke resetter seg raskt er faren tilstede uansett type anker, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 8.11.2023 at 9.53:

Så langt jeg har greid å teste sitter Bruce-kopien dønn i løs mudder og hard sand. Vi får se når vi kommer til områder med mye sjøgress/tare. Kan hende vi får oss noen overraskelser.

Faxen skrev On 8.11.2023 at 9.56:

Garantert.

 

Det er helt rett ,  alle de gangene  vi har ankret på  Sjøgress  er det  et mareritt å få  20 kg. Brucen opp. Verst var det uten for  Vordingborg  med vindskifte om natten, hadde jeg ikke hatt 100hk og 16 ton båt hadde vi sittet der enda.

Her fra Tjuvsund. 

image.png.f859d2afd4fe6c2d31d6b87df39a6841.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eit moderne anker er omtrent 3-4 års dieselforbruk..... Kjem nok til å kjøpe eit bra anker, men å ha båt for mange er å prioritere. Kjøpte ny brukt båt i sommar. Har så langt kosta på båten ca 100k i nye seil og ein god del anna. Svært mange som har båt, må vurdere kva påkost som skal gjerast. Her på forumet har eg inntrykk av at mange går inn på nærmeste utstyrsbutikk og plukker frå øverste hylle,  sjølv om dei knappast er utanfor Drøbaksundet (sjølvsagt satt på spissen) Realiteten er nok at det er fleire som må vurdere om t.d. 10000 kr på eit anker er riktig bruk av pengene, om t.d. dette er ein kostnad som kan utsettes, ev gjerast rimeligere. Eg prøver å utnytte båtpengane best mogleg, og skammer meg ikkje over det. Trur ein kan klare seg veldig godt med utstyr som ikkje er det aller argeste. Kjøpte t.d. 9 tommers plotter i staden for 12😄

Link to post
Share on other sites

Er i samme situasjonen. Jeg velger det jeg finner er godt nok for mitt behov. Greier jeg å få Bruce-kopien til å slippe, blir den lagt ut på Finn.no og et annet anker kjøpt inn. Det at jeg kjøpte en billig-Bruce gjorde at jeg fikk plass til en liten plotter. Eller var det noe annet. Som eksempelvis en ny ankerwinch som var på tilbud. Jeg børser ikke med sikkerheten. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Moderne anker, dyrt


Hva som er ‘dyrt’ er subjektivt. Ankeret mitt koster omtrent egenanandelen på forsikringa. Høyere egenandel, lavere årspremie. Jeg bruker 50 liter diesel i året, og det jeg sparer på diesel kan jeg kjøpe anker for. Kjøper ikke anker til 3-4.000 av den grunn. Jeg har 36 fots seilbåt med vulcan 15 kg fremme (kjetting + tau, ingen ankervinsj, penger spart) og 10 kg bruce bak med kjetting og vinsj, holder fint når vi ligger med baugen inn i uthavn.

Er det meldt kuling legger jeg meg i le, skal jeg på langtur hadde jeg oppgradert.

IMG_0445.png

Link to post
Share on other sites

Sjølvsagt er det subjektivt kva som er dyrt, og kva prioriteringer ein gjer. Eg har t.d. 80 meter kjetting og vinsj framme.... Poenget mitt er at det ikkje er eit enkeltkjøp dette handler om. Eg har rett og slett ikkje råd til å kjøpe alt eg har lyst til, og må leve etter det. Det kan godt hende at eg kjøper eit dyrt anker, men akkurat no føler eg at eg må prioritere hus, heim med meir, og halde litt igjen på båtutgiftene. Har eig båt sjølv I 25 år, og disponert båt i over 40 år. Alle tidligere båter har vore utruste med CQR eller Bruce. Dette har merkelig nok gått heilt fint. Om ein bruker hovedet, som du seier, så hjelper nok det🙂 

Kunnskap om det ein held på med er alltid bra. Er ein god del på fjellet om vinteren. Min gamle gymlærar på over 80 år, med slalomutstyr frå 1970-talet, klarer seg framleis godt i løypa. Kvart år kjem det turister med utstyr til 10-20000 kroner, som ser gymlæraren frese forbi medan dei plogar det beste dei kan. 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 1 time siden:

Trur ein kan klare seg veldig godt med utstyr som ikkje er det aller argeste. Kjøpte t.d. 9 tommers plotter i staden for 12

Nesten enig, startet med en  13,3" laptop i 99, nå går det på en  gammel pc og 15" og 17"  inne/ute kart er viktig.

Brucen  har hvert trofast i baugen siden 77   hadde  25 kg Engbo i hekken, modifiserte den til 30kg bedre men ikke sikker.

Bruce`n  må ha hørt at jeg ikke var fornøyd med Engbo for etter noen dager i Tønsberg satt den fast etter en lang kamp kom Her Bruse opp med Fru Bruce og en del meter med kjetting.

Så nå er Fru Bruce i hekken og vi alle er glade og sover godt om natten, det hender at hr. Bruse sjekker om at jeg følger med for ved vindskifte  (har han bare 3 m å gå på) før alarmen vekker meg, gir han noen meter til, og beskjed om å ikke drive med abligøyer om natten.  

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kunne jeg fortsatt med CQR og ankeralarm? Ja. Er det et kompromiss med sikkerheten? Ikke nødvendigvis, men føles bedre med bedre anker. Og litt stress med alle de ankringsforsøkene der plogankeret pløyer sjøbunnen med full kraft bakover. 

Rocna 20 kg på båtbutikk: +/- 8000 kr, uaktuelt. 
Rocna 20 kg på Finn: 3500 kr. Sitter hver gang.  

Link to post
Share on other sites

Har sjølvsagt inne søk på Finn etter ulike båtprodukt. Håper å finne t.d. eit moderne anker til superpris der. Prøver å utnytte moglegheitene på Finn, og har kjøpt ein heil del der i haust. Har m.a. kjøpt ny og ubrukt ankerkjetting til ein tredel av nypris. Ellers så må ein sjølvsagt prøve å få med seg tilbud. Kjøpte  ein ubrukt VHF som hadde stått i utstilling til superpris. Seil til "vinterpris"... Dette gjer at båtpengane varer litt lengre🙂 Men ønskelista er framleis lengre enn budsjettet😅

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...