Batty Startet 5.April.2021 Del på Facebook Startet 5.April.2021 Hei! Skulle starte motoren etter vinteren. Pleier å gå som smør det. I går kinnet jeg en stund, den begynte å gå litt, men stoppet. Gjorde det samme en gang til med samme resultatet. Etter det bare kinner motoren, ingen tegn til å starte. Har byttet alle dieselfilter og lufta systemet, også dysene. Er det noen som har opplevd noe slikt? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Har du skrudd på sjøvannspumpe/impeller? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Ja, den står med sekk på drevet. Har vel en mistanke om at det er solenoid som er gåen. Men veit ikkje.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Stoppsolenoiden er bare aktiv når den får strøm når tenningsnøkkel vris forbi 0. Så om denne feiler burde ikke dette hindre motoren fra å starte, men heller gjort at den ikke lar seg stoppe med nøkkelen. Om du har skrudd på sjøvannspumpe kan dette ha medført at aksling i sjøvannspumpa har blitt presset for langt inn. Dette medfører at aksling inn på dieselpumpa (som deler samme drev som sjøvannspumpa) kommer ut av stilling med det resultat at motoren ikke lar seg starte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Du er fort inne på noe der... Men hvordan kan jeg ordne det? Jeg har ikke sånn enorm peiling på akkurat dette... Har hatt litt trøbbel med solenoiden tidligere, men primært at den ikke stanser. En annen ting, når jeg kinner kommer det diesel ut av to små hull i fødepumpa, der man manuelt pumper diesel for å lufte systemet. Det er jo også noe rare greier.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Bare for å være sikker på hva du har gjort: Har du skrudd på sjøvannspumpa (feks byttet impeller) etter at motoren var i drift sist? Ja eller nei? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Byttet impeller sist sommer. Tok båten på land. Frostsikret og har ikke vært startet siden november. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Ok, da kan vi se bort fra sjøvannspumpeteorien. Men du skriver at du har lekkasje på fødepumpen. Kan det hende at membranen i denne har sprukket slik at motoren ikke får nok diesel? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Det er nok en mulighet for det. Det er to hull under fødepumpa som er originale, og sikkert skal være der. Men jeg har aldri sett at det er komt diesel ut av disse før. Og det kommer mer ut jo større belastning. Altså når jeg kinner motoren kommer det mer enn når jeg pumper for hånd. Men det kommer diesel i dysene, men vanskelig å si om det kommer nok. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Det skal ikke komme diesel der om pumpa er i orden. Så du trenger uansett ny fødepumpe, evnt et repsett dersom det er å få tak i. Om du har en elektrisk dieselpumpe for hånden kan du prøve å koble på denne i stedet for fødepumpa. Da burde du få svar på om det er fødepumpa som er problemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Tusen takk for hjelpen. Stas å få noe drahjelp. Har ikkje veldig peiling på motor egentlig. Det skal sies at det kommer kun diesel ut av bunnen på pumpa når lufte skruen er lukket. Og det skal sies at det var veldig vanskelig å lufte systemet med den manuelle fødepumpa. Har dessverre ingen elektrisk pumpe liggende. Men kjøper en ny pumpe, det koster ikke all verdens med kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Et knep med disse manuelle matepumpene er å kjøre motoren på starteren et øyeblikk om den manuelle pumpehendelen ikke tar tak ved lufting. Årsaken er at pumpearmen inne i motoren står på toppen av kammen på akslingen som driver pumpa. Ved å turne motoren litt vil den manuelle pumpehendelen ta igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.