Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 23 minutter siden:

Drifter sørøstover nå... hvor lang tid tar det før den treffer land...? Er jo egentlig langt ute ennå .... men i det været de har nå er det vel lite de kan få gjort...eller..?

 

 

 

Fortsetter den kursen den har driftet siste tiden er den ca 75nm fra Honningsvåg, ca 19 timer i 4,5knop.

 

Får håpe den holder deg flytende og at noen kommer seg ombord igjen før den tid.

avstand.PNG

tid.PNG

 

Edit: 
Leste 4,5knop et sted, ser den er nede i 2,5 nå så da er det jo nærmere 37 timer. 

Redigert av Thomas.antonsen (see edit history)
Link to post

Ville vært veldig interessant å vite om maskinen går og den bare ikke orker å holde skipet mot været eller om den har stoppet og driver fritt. Hvis den fortsatt er under autopilot er det jo en sjanse at den vil rette opp kursen om været roer seg noe.

Link to post

Jeg også mener på at skipet har stoppet nå. Ut fra headingen så drifter skipet sidelengs, noe som er typisk for et skip som drifter uten fremdrift. Det ser ut som at vinden skal dreie mer nordlig etter hvert, så forhåpentligvis går det klart av land og bare drifter sørover kysten. 

Link to post
bellen skrev 6 minutter siden:

Jeg også mener på at skipet har stoppet nå. Ut fra headingen så drifter skipet sidelengs, noe som er typisk for et skip som drifter uten fremdrift. Det ser ut som at vinden skal dreie mer nordlig etter hvert, så forhåpentligvis går det klart av land og bare drifter sørover kysten. 

 

Ja, får håpe det... kjipt å få den der inn i fjæresteinene...

 

Hvor lenge holdt på fra de fikk problemer, til de evakuerte de siste..? 

Link to post

Utrolig trist med dyrebar last som dette. Det er ikke bygget mange Windy 58- et raskt søk på nettet så ser man at byggenr 11 ligger nettopp solgt på nettet av et nederlandsk båtmeglerfirma, så det er sikkert den båten. Og ikke så gøy med det nye skipet til 66 millioner, en som venter på seilbåt og flere andre. Men in the end er det jo bare materielle ting som forhåpentligvis er forsikret.

Lingefan

Link to post
Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

 

Hvor lenge holdt på fra de fikk problemer, til de evakuerte de siste..?

Ut fra Ais-plottet, så ser det ut som dei dreiet fra nordlig kurs til plutselig en nordvestlig kurs ca klokken 06.30. Så jeg tipper på at hendelsen skjedde da. 

Link to post
bellen skrev 6 minutter siden:

Ut fra Ais-plottet, så ser det ut som dei dreiet fra nordlig kurs til plutselig en nordvestlig kurs ca klokken 06.30. Så jeg tipper på at hendelsen skjedde da. 

 

Blir jo muligens etterpå klokskap... men med så god tid på seg.... ville det ikke vært bedre å søkt inn i en fjord når en slik last forskyver seg i et slikt vær...?

All berging blir jo enklere innaskjærs...eller..?

Link to post
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Blir jo muligens etterpå klokskap... men med så god tid på seg.... ville det ikke vært bedre å søkt inn i en fjord når en slik last forskyver seg i et slikt vær...?

All berging blir jo enklere innaskjærs...eller..?

Jeg tipper at kapteinen ombord vurderte situasjonen så alvorlig at det var fare for at skipet kantret om enn skulle snu skipet mot land, og det er derfor dei har hatt en nordvestlig kurs i hele dag. I følge mediene vart det besluttet full evakuering på grunn av stor fare for at skipet skulle kantre. Slik skipet ligger nå i forhold til været så tipper jeg, om det ikke har kantret allerede, at dekkslasten trolig har slitt seg. 

Link to post
bellen skrev 15 minutter siden:

Jeg tipper at kapteinen ombord vurderte situasjonen så alvorlig at det var fare for at skipet kantret om enn skulle snu skipet mot land, og det er derfor dei har hatt en nordvestlig kurs i hele dag. I følge mediene vart det besluttet full evakuering på grunn av stor fare for at skipet skulle kantre. Slik skipet ligger nå i forhold til været så tipper jeg, om det ikke har kantret allerede, at dekkslasten trolig har slitt seg. 

 

Ja, det er jo forståelig...

Sånn sett vil vel egentlig skipet ligge dårlig an nå,, med tung sjø rett i siden når det drifter...

Link to post

Kystvakta gikk mot havaristen i flere timer i formiddag, men snudde og gikk mot land rundt 14.30. Vet ikke noe om hvorfor, men fint lite å bidra med under slike forhold så lenge helikopteret fikk gjort jobben sin 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
bellen skrev 13 minutter siden:

I land for å ikke utsette flere mennesker for unødvendig fare. Det er uansett ikke noe dei kan gjøre for øyeblikket. Skipet er uansett godt overvåket av HRS. 

Hvor mye kan det blåse og hva kan bølgehøyden være før man kan vurdere å prøve en taue-operasjon?

Link to post

Vil havaristen være fritt vilt for bergere nå? Få en sleper ombord og satse på å bugsere den trygt inn, klar til å kappe om den skulle gå ned? Er det gode penger å hente for den som er dristig og dyktig nok?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Hvor mye kan det blåse og hva kan bølgehøyden være før man kan vurdere å prøve en taue-operasjon?

Det må for det første være folk ombord i det havarerte skipet og det må være utenfor fare for at det kanter og går ned før enn kan vurdere sleping. Det må også være godt nok vær til å klare å ta ombord ei slepetrosse uten å sette mannskap i fare. 

Link to post
Rolf skrev 4 minutter siden:

Vil havaristen være fritt vilt for bergere nå? Få en sleper ombord og satse på å bugsere den trygt inn, klar til å kappe om den skulle gå ned? Er det gode penger å hente for den som er dristig og dyktig nok?

Nei, det er den nok ikke. HRS har nok ansvar for redning, og så lenge det er fare for mennesker, så vil det ikke bli prøvd å sette sleper i fartøyet. Om noen vilt fremmende kommer nå og setter sleper i havaristen så har dei automatisk fått fult ansvar for skipet. Om det da går ned, så har dei også plutselig det økonomiske ansvaret. Og jeg tror ikke dei får sitt forsikringsselskap til å dekke verdien av skipet og lasten. 

Link to post

Tøffe forhold der ute nå:

9053578D-68E6-443A-B21E-ADEF4403CFE3.png.f7a107576b33275ed739f08d1a862c3c.png

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
bellen skrev 1 minutt siden:

Nei, det er den nok ikke. HRS har nok ansvar for redning, og så lenge det er fare for mennesker, så vil det ikke bli prøvd å sette sleper i fartøyet. Om noen vilt fremmende kommer nå og setter sleper i havaristen så har dei automatisk fått fult ansvar for skipet. Om det da går ned, så har dei også plutselig det økonomiske ansvaret. Og jeg tror ikke dei får sitt forsikringsselskap til å dekke verdien av skipet og lasten. 

:thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...