Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev 7 minutter siden:

Jeg synes de er kalde å rolige med tanke på avstand og retning mot land. De vurderer det som lite sannsynlig at båten vil drive på land.. står det.  Jeg synes det virker nærme😳

Ja det kan du si ikke langt igjen inn til Stadt-landet
 

1-2021-apr-7-056.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Stadt Sløvåg ser ut til å være på tur inn til Florø, med følgende status:

Restricted Manoeuvrability
Speed/Course:4.6kn / 118°

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 43 minutter siden:

Jeg synes de er kalde å rolige med tanke på avstand og retning mot land. De vurderer det som lite sannsynlig at båten vil drive på land.. står det.  Jeg synes det virker nærme😳

 

"Kald og rolig" eller handlingslammet?

Båten er nå 10-12 mil utenfor Stadt og forholdene blir ikke vesentlig bedre enn dette. Utover morgendagen blir det dårligere igjen.

 

Virker merkelig at de ikke benytter det værvinduet som man har nå til å få kontroll og slep ombord.

Screenshot_20210407-185440_Samsung Internet.jpg

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra at de har fått berget en. 

Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke klarer å holde lastebåten, siden de fikk lagt ut slepeline før mannskapet evakuerte.

 

Er det vanskelig å få tak I dem? Dere som har drevet litt med dette?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Som du vet, jeg har ikke drevet med dette, og har i tillegg til manglende kunnskap sikkert ikke helt kontroll med verken impulskontroll eller konsekvenstenkning, men støtter de som undres over hvorfor de ikke gjør noe mens de har mulighet :-)

 

Det blir vel mye rykk og napp, kanskje med avslitte slepere som resultat om de begynner å slepe med 6 m bølgehøyde? så sier de jo at redningsmennene ikke tør å gå ombord for å feste slepetrosse pga sikkerhet?  De trumfer vel all annen tenkning med det, ikke minst siden de styrer operasjonen. Båtene og mannskap der ute må vel bare nikke og bukke.

 

Båten fløt jo fint i 18m høye bølger, mye mer topptung, så det er vel ikke noe å frykte med å la den ligge over natta til sjøen får lagt seg litt til tenker de nok.

 

Mest kritiske må vel være om den tar inn vann mens den ligger og rugger, De snakket jo om det tidligere, og at de fikk ombord nødlensepumper. 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jo også at den klarer ei natt til. Problemet er jo bare at Stadt flytter seg ikke, om båten kommer drivende 🙂 10 nm, og ca 1.7 knop, retning mot land. Da er jeg noe skeptisk til å vente til i morgen

 Sånn siste liten arbeid er jeg ikke særlig begeistret for

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende å følge kursen skipet driver. Vinden skal avta men dreie fra nordlig til sørvest i løpet av kvelden og natten. Det er vel ikke urealistisk om det går minst 12t til et eventuelt slep er i gang? Altså kl. 08 i morgen tidlig. Synes det er litt rart at pressen ikke er litt mer på akkurat dette temaet og stiller litt kontrollspørsmål til de som leder operasjonen?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må nok kaste meg inn i ekspertpanelet! At skipet lander før soloppgang i morgen tidlig er overhengende sannsynlig. Vinden dreier stadig mer på vest og kursen er stabil sørøst allerede. Nå er det under 10 mil til Stattlandet og 15 til Kråkenes. Hastigheten ligger på 1-2knop- Ettersom jeg overhodet ikke har peiling på slikt, men bare forutser ei ulykke, meiner jeg intet om hvordan de to slepebåtene skal få dytta eller dratt med seg offeret. 

Link to post
Share on other sites

Just now, knerten67 said:

Tror dei som har ansvaret her har kontrollen, er de mange her som har vert ute i sånt vær?

 

 Jeg synes det ser ut som de er nær land og i morgen tidlig sansynligvis kloss i land.  Jeg har vært ute i dårlig vær med MTB.  Vi øvde på å slepe hverandre og satte på slep, men det var jo i finvær, så det var jo bare en lek, i forhold til det som foregår utenfor Stadtlandet nå!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har absolutt ikke erfaring med slikt arbeid som dette, det er 100 prosent sikkert.  Det er jo derfor jeg spør. 🙂 jeg antar at grunnen til at mannskapet la ut slepe liner bak båten, var for å lette arbeidet med å berge den, om den skulle drive mot land. 

Vel, nå har den drevet mot land ganske lenge. Å 10 nm krymper fort med litt under 2 knop fart. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
-morten- skrev 15 minutter siden:

 Jeg synes det ser ut som de er nær land og i morgen tidlig sansynligvis kloss i land.  Jeg har vært ute i dårlig vær med MTB.  Vi øvde på å slepe hverandre og satte på slep, men det var jo i finvær, så det var jo bare en lek, i forhold til det som foregår utenfor Stadtlandet nå!!

Eg er glad for at eg ikke er ute der og skal ombord i havaristen,har jobbet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er mange ting som skal vurderes når man skal ta et større skip på slep i rom sjø. Få folk ombord trygt. Få satt sleper. Få folkene tilbake igjen. Slepet skal vurderes til å kunne holde i den tunge sjøen, skal ingen ting til for å slite store trosser som sytråd om værforholdene er dårlige. Det er absolutt ikke noe som gir seg forutenom trosser og pullere når flere tusen tonn på hver side styres av sjøens bevegelser. Da skal man ha både store, kraftige og raske vinsjer med god strekkontroll for å kompensere.

 

Men med den driften skipet har nå risikerer man å måtte ta raske avgjørelser svært seint i prosessen. Det blir ikke enklere av at mørket kommer på. Ser ut til at man vurder dette som er hensiktsmessig. Kystvakten kan selvfølgelig velge å gripe inn til sist og overstyre den sivile operasjonen om de ser at dette kan bli nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Kan det være de nettopp har fått plukket opp en av de utlagte sleperne? Ser jo ut som BB Ocean er kloss oppi havaristen?

2D0EBECA-AFB0-45DC-9A05-263F8B9B373E.png.6627a47b3a68373df3ce2de4552cca63.png

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...