Jump to content

Cutlesslager stikker langt ut av akterstevn, lettere å fjerne?

Torsen67

Recommended Posts

Skal bytte cutlesslager på en Master 770 TC. Det gamle lageret stikker 3cm utenfor akterstevnen. I mitt hode så burde det vel ikke være sånn, men kappet litt nærmere? Men uansett, kan jeg nå få fjernet dette lettere enn å måtte dele det på langs? Kan den feks vris ut med rørtang? Bør stevnet varmes i forkant? Bore hull på på tvers, sette i en bolt, og dra det ut med slidehammer? etc etc. Det er til en 35mm aksel.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
jørn skrev for 3 timer siden:

Siste tre ganger jeg har skiftet lager har jeg borret, allikevel har jeg måtte benytte bajonettsaga for å splitte på langs. Har da jekket det ut med jekkesteopp festet i noe fast.

Dog har jeg ikke varmer, så mulig det hadde gjort susen.

Når du mener boret, så har du gjort det sånn jeg beskrev over? Dvs at du også har hatt lageret godt på utiden av akterstevnen? Når det gjelder varme, så tror jeg bronse har god termisk ekspansjon.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Denne metoden + varme bosset som lageret sitter i, da er du garantert suksess 👍 Husk å løsne på evt settskruer først. 

Jepp, har lokalisert settskruene under flere lag gammel maling. Hadde vært håpløst å glemme disse:giggle: Vurderer å spraye wd-40 etc inn innenfor lageret også, som kan ligge å godgjøre seg noen dager i forkant.

Torsen67 skrev 1 time siden:

Når du mener boret, så har du gjort det sånn jeg beskrev over? Dvs at du også har hatt lageret godt på utiden av akterstevnen? Når det gjelder varme, så tror jeg bronse har god termisk ekspansjon.

Ja, de stikker normalt et par cm ut. Har da borret og satt i en bolt og jekkestropp.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...