erlend mb Startet 7.April.2021 Link til dette innlegget Startet 7.April.2021 Jeg har en liten dc, uten spesielt gode overnattingsmuligheter i båten. Jeg har tenkt å ta med familien på en liten tur i sommer. Vi bor i Kristiansand, og jeg tenker å dra østover, om mulig inn Telemarkskanalen. Men jeg tror kanskje jeg må begrense meg for å ikke bruke opp velvilje fra resten av familien... Båten gjør maks 30 knop, men det meste av turen foregår vel i områder med fartsbegrensning vil jeg tro..? Er det noen som har tips til gjestehavner med campingmuligheter, gjerne med utleiehytter i dette området? Jeg så tips om rute herfra til Kragerø i en hentetråd(motsatt vei da), men mottar gjerne tips her og. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Her har jeg nok ikke så veldig mye å bidra med ettersom jeg overnatter i båten ute på tur, men utenfor Risør ligger i alle fall Sørlandet Feriesenter i Sandnesfjorden. Det ligger et stykke utenfor Risør, men er et svært anlegg med gjestebrygge, hytter og campingmuligheter, svømmebasseng og minigolf (mener jeg å huske). Mer info her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=18986 Jeg dro innom der i fjor på vei sørover ettersom det var stappfullt i selve gjestehavna i Risør. Etter at dere har passert Kragerø og kjører i snekkefart gjennom Kreppa, så er kanskje en liten stopp i gjestehavna på Valle en god idé hvis dere har barn, for der er det en stor isbar med masse spennende is-smaker! Og selv er jeg blitt avhengig av taco-baguetten som de selger i Spar-butikken! Les mer her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=17366 Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
javi30 Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Furu øya ut forbi Tvedestrand er en perle med mulig het for en enkel overnatting DNT. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Søk på kystledhytte, der er det mange muligheter som er rimelige og ligger fint. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eramar Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Synes det er fint på Canvas Hove, utenfor Arendal Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 7.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Takk for mange gode forslag?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 erlend mb skrev 4 minutter siden: Takk for mange gode forslag?? Hvilken båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 7.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Askeladden freestyle 515 med lagringsrom foran, ikke seng. Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Sørlandet feriesenter burde være et godt alternativ. Ligger i Risør. https://www.sorlandet-feriesenter.no/ Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Kan det være aktuelt å ta med hengekøye og sovepose? Det øker jo mulighetene mye. Merdø er jo et veldig fint alternativ både for små og store. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
erlend mb Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Kan det være aktuelt å ta med hengekøye og sovepose? Det øker jo mulighetene mye. Merdø er jo et veldig fint alternativ både for små og store. Vet ikke med hengekøye, men telt er hvertfall et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Jeg vet ikke hvor mye du har reist på båttur, men du bor jo midt i smørøyet ??. Mellom Søgne og Lillesand har du noe av landets fineste skjærgård, og jo mer tid jeg har brukt der, jo flere plasser finner jeg. Usikker på hvor lenge du planlegger å være på tur, vet ikke alder, og interesse til dine barn. Men jeg vil først og fremst anbefale å utforske Blindleia. Hvis værmeldingen er god, du har med telt, pakker smart. Har med primus, grill, samt mat som ikke er så avhengig av kjøleskap så er en på vei mot det gode liv. Noen tips til overnatting hvor det er plass til telt, og det er en utedo plasser. Bagerviga på Kalvøya. En super plass. Flott sandstrand. Fint svaberg for å få med solnedgang. Grei mulighet å sette opp telt. Kvaløya er spennende for utflukter. På andre siden av Kalvøya, via Nilen er Hummervika en fin plass. Begge plassene er sentralt. Kort vei til Brekkestø hvor dere kan kjøpe verdens største is, og gjøre daglige innkjøp hos kolonialen. Skauerøya og Slåttholmen er også egnet for camping. Kort vei til Lillesand. Midt i smørøyet. Saltholmen fyr er det vel også mulig for overnatting. Lykke til med tur. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 (redigert) Så lenge telt er et alternativ, er det mange muligheter, men det er viktig å se an hva ungene tenker. De går gjerne fort lei av båtkjøring og vil heller løpe rundt på land. Slik er det med våre unger. Da er det greit å legge opp til korte etapper og muligheter for is underveis I sakte fart kommer vi ikke langt før de går lei. Synes de andre har gode forslag. Ytre Maløya eller Marivold camping utenfor Grimstad og Merdø, Gjessøya og Hovekilen utenfor Arendal er gjerne også aktuelle. Det finnes bøker som tar for seg fine plasser langs kysten, men for vår del skulle vi hatt en som droppet gjestehavner og heller fokusert på uthavnene fullt ut. Enkelte ganger kan du få noen utrolig fine plasser om du er litt modigere enn de andre. Er da en fordel om du ikke er så redd for båten (men pass på propellen), har god utkikk i baugen og kontroll på tidevannet Redigert 8.April.2021 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Med tanke på den pågående pandemien må man nesten regne med fullt hus mange steder enten det er snakk om kystledhytter, campingplasser og/eller andre etablissementer. Skal man bestille på forhånd, hvilket man trolig må for å få plass, så er man bundet av den/de dato/er man booker og mister fleksibilitet. Greit å ta med slike utfordringer i planleggingen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Velkommen til Telemarkskanalen hvis dere kommer så langt? Slusing er spennende for ungene, det er spesielt å kjøre båt gjennom skogen, og det er mange fine steder å legge til. Norsjø Ferieland er topp for hele familien, men det ligger campingplasser oppover langs kanalen flere steder. Det er et stykke å gå med liten båt fra Kristiansand og hit, et alternativ er å ta den på henger hjem igjen. God rampe her i Kviteseid? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
chrisrik Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden: Velkommen til Telemarkskanalen hvis dere kommer så langt? Slusing er spennende for ungene, det er spesielt å kjøre båt gjennom skogen, og det er mange fine steder å legge til. Norsjø Ferieland er topp for hele familien, men det ligger campingplasser oppover langs kanalen flere steder. Det er et stykke å gå med liten båt fra Kristiansand og hit, et alternativ er å ta den på henger hjem igjen. God rampe her i Kviteseid? Er det dorgefart som gjelder opp hele kanalen? Finner man teltplasser utenfor campingplasser? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
tilplan Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Nei, det er ikke dorgefart på sjøene, men i selve kanalene kjøres det seint. Telemarkskanalen er fin og Norsjø ferieland var populært da vi var der. Vi snudde ved Kviteseid. Hadde en fantastisk dag på nordsiden av Flåvatn. Det ligger det en fin strand sørvest for Kilen camping, på andre siden av kilen som går nordover midt på Flåvatn. Du ser stranda lett på satelittfoto (Google maps e.l.) Husker ikke hvordan det var med teltplass, men vi hadde sommerens beste sommervær der i 2016. Fint og dypt å fortøye i vestenden av stranda. Ser at det på Google maps er markert teltplass på østsiden av stranda. Mener også at det var en campingplass ved en av de øverste slusene. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Plenty av teltmuligheter også utenfor campingplasser ja, særlig i øvre deler av anlegget. Mye natur for å si det slik, og allemannsretten gjelder. Send en PM om du skulle trenge hjelp til eventuell parkering av tilhenger og slikt, bor tre minutter å gå fra rampa her oppe. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Guest Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Pequod skrev On 7.4.2021 at 13.21: Her har jeg nok ikke så veldig mye å bidra med ettersom jeg overnatter i båten ute på tur, men utenfor Risør ligger i alle fall Sørlandet Feriesenter i Sandnesfjorden. Det ligger et stykke utenfor Risør, men er et svært anlegg med gjestebrygge, hytter og campingmuligheter, svømmebasseng og minigolf (mener jeg å huske). Mer info her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=18986 Jeg dro innom der i fjor på vei sørover ettersom det var stappfullt i selve gjestehavna i Risør. Etter at dere har passert Kragerø og kjører i snekkefart gjennom Kreppa, så er kanskje en liten stopp i gjestehavna på Valle en god idé hvis dere har barn, for der er det en stor isbar med masse spennende is-smaker! Og selv er jeg blitt avhengig av taco-baguetten som de selger i Spar-butikken! Les mer her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=17366 Hvis du syns taco baguetten er god, så skal du smake karbonadene demmes. Kjenner sønnen til butikksjefen ganske godt og hu legger sjela i karbonadene Bare litt fakta, kreppa er bare 50m lang, men langårsund er ganske langt. Det heter også langårsund siden man fant frem langårene når man kom på innsiden av kreppa Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 (redigert) Hvis man først skal forbi Jomfruland og har unger ombord som kansje har lyst til å strekke litt på beina, så hadde det blitt en tur innom Gundersen gård, de har egen gjestebrygge. Jentene som driver dette er gode som gull, de har masse forskjellige dyr, mulighet for hesteridning, vaffel og kaffesalg. I tilegg får man ofte se ett par knakende kjekke karer som står å skrur på speedbåter Pizzaene på okidokk er også verdt ett besøk Redigert 8.April.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.