hegra Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Har ikke lest hele tråden, men du må først bestemme deg for hva som skal brukes til batteriskille. Det er ikke lik kopling på skillerele og skilledioder. Jeg ser ingen følerkabel (sense) på den dynamoen. Den gule er vel bare en tom kabelstrømpe som går til minus. Så finn ut hva du skal skille batteriene med først. Deretter blir det kobling. Rekker ikke mer i dag,,, Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Dynamo går til forbruksbatteri, og skillerele fra forbruk til startbatteri. @hegra Dette er en motor som er løftet inn i båten i dag, så den koples nå opp for første gang. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hegra Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Ja,det blir en flott båt . Hvis du skal legge ladekabel til forbruk og tar utgangspunkt i skjemaet til motoren så ville jeg flyttet ledning som går fra B+ på dynamo og til nøkkel, over til den store + kontakten på starter. Da får du strømmen til nøkkel og instrumenter fra startbatteri og ikke fra forbruk hvis du kobler opp etter originalskjema. Det blir litt rotete og ha startnøkkel og instrumenter tilkoblet forbruksbatteri, mens hovedstrøm til starter kommer fra startbatteri. Noen senseledning er vel strengt tatt ikke nødvendig da spenningstapet er veldig lite i skillerele. Ser som sagt ikke noen utvendig tilkobling heller på din dynamo. Ellers blir det vel belastning på skillereleet selv om du kobler lading direkte til forbruk. Du har jo truster på start. Hva som er verst og best vet jeg ikke. At tomme forbruksbatterier sluker unna er klart. Men tross alt har selv et tomt batteri en speninng på ca 11 volt. Dynamo leverer rundt 14. Da er det bare 3 volt igjen til og forflytte strømmen. En truster kan fort dra spenningen ned på 11 volt den også og da får man samme forhold. Som sagt vet jeg ikke, så det skulle vært moro og målt hva som egentlig sliter mest. Redigert 1.Mai.2021 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Nå må jeg vente på deler til dieselsystemet før motor er klar, og da gyver jeg løs på strømopplegget. Ut fra dette: ..så regner jeg det trygt å bruke 20mm2 kabel mellom forbruksbatteri, skillerele og startbatteriet. Vurderer allikevel å bruke 35mm2 i og med at jeg har muligheten (delene). Regner med at det blir 35mm2 med øyesko i hver ende og dette skrus fast med m8 som jeg nå har på de nye batteriene. Har ellers fått lagt om kabler fra baugpropell så det ser bra ut også, og laget en kabelkanal som gjør det lettere å trekke kabler i båten. ? Skal prøve å ta noen bilder av dette ? Bør koplingspunktene på hovedstrømbrytere behandles med noe? Feks vaselin? For å hindre irr etc? Bør alle kabelsko/ batteripoler settes inn med kabelskofett? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Ok, jeg står ved et veiskille og lurer på om noen kan gi meg innspill: 1) Kople dynamo rett på forbruksbatteri, og lade startbatteriet via skillerelé: - Jeg er usikker på hvor jeg skal hente strøm og spenning til instrumentpanelet fra. Det ser ut til at det normalt hentes fra dynamo, og at dynamo skal koples med egen kabel til starter-pluss, som igjen forbinder til startbatteriet. Men jeg vil i dette tilfellet hente spenning og strøm fra forbruksbatteriet, og startbatteriet leverer KUN strøm til startmotoren (og ankervinsj + baugpropell) - En ulempe slik jeg ser det er at dersom skillereleet er tregt så vil ikke startbatteriet få lading (og Volt-hjelp) fra dynamo i minuttene vi legger fra land. Dvs da vinsjen og baugpropell brukes mest. Altså slik: 2) Kople dynamo rett på starter-pluss, og så ha forbindelse til startbatteri. - I dette scenarioet vil jeg snu skillereléet, og det vil lade forbruksbatteriet når startbatteriet har bra volt. Normalt ganske snart etter oppstart da dynamo leverer 14,4 V. Her vil jeg ikke få hjelp av solcellepanelet til å lade startbatteriet, med mindre jeg kan kople opp et eget skillerelé som åpner opp for lading av startbatteriet når forbruksbatteriet har bra volt. En annen ting: Skal det ikke være sikring mellom startbatteri og startmotor? (Var ikke det på den gamle motoren.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Det er ikke vanlig med sikring mellom batteri og startmotor. Men kablene bør selvfølgelig legges opp slik ar det ikke er risiko for gnag og skade på isolasjon. Jeg ville koblet dynamo til forbruksbank og ladet start via skillerele. Dette fordi forbruksbanken vil være mest nedtappet og ha størst behov for strøm. Startbatteriet, selv med truster og vinsj tilkoblet vil knapt nok være nedtappet. På denne måten reduseres mengden strøm som må gjennom releet betraktelig. Tror også jeg har argumentert for det samme tidligere i denne tråden. Pluss til instrumentene kobler du til startkretsen, feks på starteren. Og det kan også være lurt å forlenge senseledningen fra dynamo og koble denne til forbruksbank. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 @Brigg, det er nettopp derfor jeg spør ?. Tenker primært dynamo til forbruk, men ser nettopp behov for klarhet i hvordan kople dette rett. Så den røde kabelen som går inn på dynamo i dag (Og som går til relé og instrumentpanel), den kopler jeg bort og isolerer? (Se bildet) Så legger jeg opp en ny rød kabel fra starter-pluss til releboksen på motoren? Jeg ser ingen gul senseledning på dynamo. Nå går det riktignok 35mm2 kabel som er lagt opp rett til batteribanken så det er vel lite spenningsfall? Ca 5 meter kabel. Trenger jeg da senseledning? Hvor kan jeg best kople minus inn på motoren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Litt mer input: Slik ser det ut i "kontrollboksen" på motoren. Legg spesielt merke til den røde og den rød-og-gule ledningen. Den røde går ned til dynamo-pluss (B+???), og den rød-og-gule går ned til startmotor (startrelé?). Så for meg ser det ut til at den røde henter strøm fra dynamo-pluss til "kontrollboksen", og at kontrollboksen så gir pluss ut på den røde for å slå inn startreleet og dermed tørne motor. Her startmotor med rød-og-gule: Nærbilde: Dynamo: Kan denne tanken bekreftes? Kan jeg da kople bort den røde kabelen og kople den mot startmotor-pluss, og så kople startmotor-pluss rett på startbatteri (med bryter)? Og så kople dynamo rett på forbruksbatteriet? Og da er alt ok? Hadde hjulpet med koplingsskjemaet, men virker sette logisk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 For øvrig godt jeg har en gjennomgang av det elektriske. Det er INGEN sikring av ankervinsjen... hadde vært "moro" med kortslutning av den tykke ledningen... ?? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Jeg tror det er lurt å lese koblingsskjemaet. Mener dette skal ligge i dokumentarkivet. Original dynamo har en gul senseledning som i utgangspunktet er koblet til B+. Det er kanskje ikke original dynamo som står på denne motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 @Grand Banks jr Du har et 10mm gjenget hul på de 2 bakre motorfester/lapper. Disse er fine til å feste minus. En kort m10 bolt å ring kabelsko. Så sitte rminus fint på motor. Festet nettopp minus der på min andre dagen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 @Okkaby, takk for hjelpen. M10 30mm pluss skive gjorde jobben. Jeg blankpusset motorlabben der kabelskoene treffer og kontakten er god. La opp lask til startmotor: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 @Grand Banks jr enkel å greie løsning. Brukte nettopp denne sjøl når motor ble installert. Men hadde verksteds sit sortiment av bolter til rådighet. Så kunne velge å vrake hehe Nu må du bare fyre igang motor. Dritt i denne mekaniske pumpa di. Går fint uten den. Brukte ikke denne hos meg heller. Var bre å kine litt på motor, å så var den igang. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 (redigert) @Okkaby, prøver i dag. Må ordne to kjøleslanger og eksosbend, samt fylle diesel i det nye forfilteret. Så prøver jeg. ? Sjekket at det er liv i instrumenter, startrelé og starter i går, og det var det. Målte også hvilespenningen på batteriene jeg kjøpte av deg, og de har ikke vært ladet eller tilkoplet noe siden de var hos deg. Så de har hvilt én måned i alle fall. 12,90V 12,91V og 12,93V ? Dro motor 1/4 sekund på starter i går bare for å se at det var grei oppkopling, og der var det sprut ? Så i dag håper jeg å få start. ? Redigert 30.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Da begynner det å gå mot slutten av ombyggingen. Det var slik: Det var ikke noe bedre med batteriene på plass heller. ?? Nå er det slik, og jeg er ikke ferdig ennå. Men har lagt opp til at det forsetter å være ryddig, godt merket og riktige dimensjoner overalt. Batteriene kommer fra @Okkaby, og jeg vil jo si at det er helt genialt med de skrukoplingene... Jeg har gjenbrukt det meste av kabler, men også laget en del nye. Jeg fikk bare tak i svarte ledninger, så for å holde ting oversiktlig mtp pluss og minus har jeg brukt rød eltape for å tydeliggjøre hva som er hva. Under boksen med Hella hovedstrømbrytere sitter et skillerelé. Dette er koplet slik at når volt på forbruksbatteriene er over 13,3V så koples startbatteriet inn og får lading. Dvs når dynamo lader og når solcellene lader. Dynamo er koplet rett til forbruksbatteriene. For at det skal fungere godt for motor trodde jeg at jeg måtte bygge om litt for motor, for originalt henter motorens elektronikk/ instrumentpanel strøm fra dynamoen. Er usikker på om det var et sjakktrekk. Mer om det om litt. Jeg har i alle fall funnet ut at den feteste røde kabelen her er den som leverer strøm til elektronikk,tenning og startreleet. Normalt er den koplet på pluss på dynamo, som igjen er koplet på startmotor pluss og da startbatteriet. Den koplet jeg av og trakk egen ledning til hovedstrømbryter for startbatteriet. Hensikten med det er at da får instrumentpanelet først strøm når hovedbryter for start er på. Ulempen er at jeg får alarm for manglende lading inntil skillereléet har koplet inn startbatteriet. Ellers har jeg lagt opp til egen hovedstrømbryter for forbruksstrøm, og lagt opp til en fordelingsboks for både pluss og minus. Det er utgang for 6 kurser, ulikt sikret. Og det er også minusskinner (de nederste). Jeg legger da opp til kjøleskap på én kurs, strømfordelingboks styrbord side som én, strøm til bryterpanel i dashbord på 2 og har da 2 ledige. Så alt i alt har jeg tatt hensyn til @Brigg sitt innspill om skillerelé og dynamo rett på forbruk, og samtidig fått et ryddigere elektrisk system. Her er det faktisk system. I tillegg er det enkelt for meg å kople opp en batterivakt for forbruk litt senere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Kan også legge til at hvert batteri har jeg målt hvilespenningen på etter 1 måned ubrukt, og de er merket med dato og hvilespenning målt (som fpr øvrig er svært høy til å være våtbatterier). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Grand Banks jr skrev 7 minutter siden: Ulempen er at jeg får alarm for manglende lading inntil skillereléet har koplet inn startbatteriet. Får du alarm før tenningen slås på? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 @Brigg, nei det kom alarm etterpå og det blinket batterisymbol. MEN det var første gangen jeg hadde start på motoren og i og med at denne er overhalt og skal innkjøres så lot jeg den gå helt på tomgang i starten. Jeg jobbet med å lufte den. Så det er jo også sannsynlig at dynamo ikke hadde slått inn ennå. Jeg var mer opptatt av at alt fungerte, og jeg merket at eksosbendet stod skjevt på ??? Tok en pause etterpå og lot båten få lufte ut litt eksos før jeg vasket over bunnen igjen ? Da jeg startet den litt etterpå kom ikke alarmen. Men jeg antar at elektronikken føler på spenningen via ledningen som nå går til startbatteriet. Dermed vil ikke elektronikken sense at det lader før skillereléet slår inn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hegra Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Som jeg sikkert har fortalt før har jeg ekkolodd som også viser volt, tilkoblet forbruk. Derfor hadde jeg slått på ekkoloddet før start av motor. Da ville jeg sett når dynamo startet ladingen. Tenker bare det er en grei måte og finne ut hva som trigget alarmen.Til og overvåke startbatteri har du vel det analoge voltmeteret som følger med motoren. Følg også med litt når du bruker trøster. Er redd at spenning faller såpass mye at releet tripper. Selvsagt skal det jo tåle det, og at det kobler ut er jo bare en sikring mot at det brenner seg fast. Spørsmålet er bare hva som sliter mest på det. Slik du har det nå, eller dynamo direkte til startbatteri? Jeg påstår verken det ene eller andre, skulle bare vært greit og vite. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 @hegra, jeg vet ikke fasiten. Altså hva som er best for releet mtp kople den ene eller andre veien. Men det går i alle fall mindre strøm gjennom det ved å kople slik at det først kopler inn når volt på forbruk er over 13,3 volt. For det er forbruksbatteriene som tappes ut mest, ikke startbatteriet. Jeg har lagt opp kabellengder slik at jeg ganske enkelt kan endre dette tilbake til standard. Altså dynamo til startbatteri og skillerelé fra start til forbruk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hegra Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Grand Banks jr skrev for 11 timer siden: Men det går i alle fall mindre strøm gjennom det ved å kople slik at det først kopler inn når volt på forbruk er over 13,3 volt. For det er forbruksbatteriene som tappes ut mest, ikke startbatteriet. Joda enig, men i mitt hode går det mest strøm i de sekundene rett før releet kobler batteriene fra hverandre. Det skjer ved bruk av trøster, og på min faller den straks til 12,0 volt ved bruk av trøster, riktignok bare på start da jeg har skilledioder. På min ville det medført at releet klaprer vil jeg tro om jeg koblet slik som deg Men for all del kan det være mer riktig det du har gjort, så derfor er det greit og vite hvilke erfaring du gjør deg når du tar dette i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 @hegra, hvis det ikke er noen forsinkelse så har du rett. Hvis det er feks 20 sekunders forsinkelse (dvs at releet må detektere at det er lavere enn 12,8V i 20 sekunder) før det kopler ut så slipper man klapring. Vi får se hvordan dette reagerer. Faller det under 12,8V så lenge dynamo lader? Det har jeg aldri tenkt på. Har bare sett at voltmeteret på dash synker noe ved bruk av thruster. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.