Jump to content

Hvordan bør jeg kople det elektriske?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg bytter motor, får nå en 100A dynamo (tidligere 70A) - og har muligheten til å hive ut alt gammelt og få skikkelig orden på det elektriske. 

 

Det har ikke vært skillerelé før, og det var et virrvarr av hovedstrømbrytere. Nå tenker jeg at begge batteribankene kan lades uavhengig av hvordan hovedstrømbryterne er satt. Med skillerelé lades startbatteriet opp til fullt og deretter koples forbruk inn også. Dvs det er vel egentlig slik at forbruksbank koples inn så snart dynamo leverer 14,4 V? Dvs. nesten med én gang motor går?

 

Så jeg har noen spørsmål:

  • Bør solcelleregulator koples til startbatteriet, slik at alle tre batteriene lades (spenning over 13,3V?)?
  • Er det smart og rett og sette sikring før hovedstrømbryter (før startmotor, baugpropell og ankervinsj? Hvor mye strøm trekker en startmotor for en VP41? (Har i dag sikring som er dimensjonert for ankervinsj og baugpropell)
  • Hvor tykk kabel bør jeg ha på plusskabel til dynamo? 100A dynamo , men de leverer vel egentlig aldri så mye? Ca 4 meters strekk fra batteri til dynamo)
  • Går minus på dynamo via motor (minus i motorgods), eller bør det gå egen kabel til minuspunkt på motor?
  • Shunt skal vel inn på minus til forbruksbatterier? (Har ikke shunt i dag.)

 

Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg etterhvert. 

 

 

900339986_Skjermbilde2021-04-07kl_23_23_16.png.2381a035b3b4a7bc3299d8211a940136.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Dette var et nytt oppsett for meg.

 

Normalt får jo alt strøm via starter når motor kjører.

Altså feite pluss kabel som går fra batteri til starter.

Alle ledninger som går mot dynamo, er jo små tynne.

 

Så kan ikke huske å ha set noen kjøre kabel fra dynamo dirkete til forbruk/batteri uten å gå via starter.

Minus går jo fra bolt på starter til startbatteri. Skal du ha shunt, må forbruk å start ha felles minus om det skal fungere.

 

Men tenker noen finner en tegning til deg rimelig fort, da dette ligger i flere tråder her inne.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ja, minus går fra starter. Tok bare en snarvei i diagrammet, for det er vel egentlig minus på motorgods rett ved starter? Rimelig sikker på at det var slik. Men jeg mener starteren som står på den nye motoren ikke trenger minus for den får minus fra motorgods. (Mener det var det selger sa. )
 

Det er mulig dynamo pluss var koplet til starter pluss og så på batteri, det skal jeg ikke si sikkert. Har ikke bilder akkurat her. Det vil jo spare litt kabel, spesielt hvis jeg får lagt ledningen på en god måte rundt motoren (over girkassa)  :-)

Det må nødvendigvis være litt fet kabel som går til dynamo, for den leverer jo 30-50A har jeg inntrykk av. Men det er tynnere kabel enn det som går til baugpropell og ankervinsj. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Om du skal legge opp ny forbindelse mellom dynamo og batteri uten å gå via startmotor ville jeg koblet denne til forbruksbanken. Og da latt skillereleet tatt seg av lading av startbatteriet. Dette fordi det meste av strømmen fra dynamoen skal inn på forbruksbanken og med denne oppkoblingen reduseres strømmen som må gå gjennom releet betraktelig. 

 

Og forleng også den gule senseledningen fra dynamoen og koble den på forbruksbanken. 

 

Du kan bruke kabelkalkulatoren her på forumet for å beregne nødvendig kabeldimensjon. Jeg gjetter at 35 mm2 er rikelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk @Okkaby. Da legger jeg fra dynamo B+ til pluss på starter, og fet kabel fra starter pluss til startbatteri. (Denne har jeg fra før)

@Brigg, det ser ut til at det jeg har fra før er 35mm2 fra dynamo. Den er i alle fall tykkere enn 10mm2, og tynnere enn de som går til baugpropeller og ankervinsj. Jeg får finne frem skyvelære og regne ut mm2. 🙂

 

Jeg ser også poenget med å lade forbruk først for å spare skillerelé, samtidig går det en del strøm til start, ankervinsj og baugpropell som alle 3 henter strøm fra startbatteriet. 

 

Slik jeg ser det da så er det fornuftig å gjøre følgende:

  • Kople dynamo til startbatteri, og ha laderelé derfra til forbruk. 
  • La solcellepanelene lade forbruk direkte.

Da vil forhåpentligvis forbruksbatteriene ha greit med spenning allerede før vi starter, og dermed spare skillereléet mest mulig for slitasje.

 

Høres det ok ut?

 

Finnes det noen gode reléer som kan kutte strøm til kjøleskap og forbruk hvis spenningen er under et visst antall Volt på forbruksbatteriene? (Jeg vet ikke hva slike heter evt.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Om du kopler lading til forbruk i stedet for start vil det i verste fall ta fem minutter før releet kopler bankene sammen. Så med mindre du hovedsaklig bruker båten til fem minutters turer så burde ikke dette være noe problem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@index Motoren går normalt minst 45 min. på hver tur. Sjeldent mindre enn 30 minutter. Dog kan det jo hende at den går litt mindre nå som båten vil kunne gå fortere :giggle: , men det tror jeg ikke. Vi er oftest på koseturer i 5-8 knop. 

 

Så det som da er et reelt alternativ er å kople dynamo B+ rett på forbruk, og kople starter på startbatteriet? Og da skillerelé fra forbruksbatterier til startbatteri. 

 

Vedr kabeltykkelse så blir vel dette nogenlunde rett: (hvor stort spenningstap skal man tillate på ladekabelen?)

 

0,3 V spenningstap tilsier 35mm2

 

0,5 V spenningstap tilsier 20 mm2

 

0,2 V spenningstap tilsier 50 mm2

 

Kilde: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

660517480_Skjermbilde2021-04-08kl_13_25_42.png.afb2c17668635f10c8dfe8e566a4c1b3.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er jo en ferdige kabelstokk på motor. Den inneholder jo alt å er designet av Volvo.

Eneste som skal være nødvendige å gjøre er å koble pluss/minus fra batteri til starter/blokk. Så kalbestokk til instrumentpanel til den svarte boksen å andre ende instrumentpanel.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Grand Banks jr Om du kobler gul sense til batteribanken vil dynamo øke spenning for å kompensere for spenningsfallet. Men jeg tror jeg ville gått for 35 mm2. 

 

@Okkaby Original kabling er greit nok, men det er ikke uvanlig å erstatte original kobling mellom dynamo og + på starter med egen kabel mellom dynamo og batteri for å optimalisere ladesystemet På vår båt med VP D6 er dette gjort fra verftet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Så det som da er et reelt alternativ er å kople dynamo B+ rett på forbruk, og kople starter på startbatteriet? Og da skillerelé fra forbruksbatterier til startbatteri. 

 

Jeg liker det best sånn. Så slipper du å presse et par hundre Ah gjennom et knøttlite rele etter hver overnatting. Og du slipper at releet tripper pga spenningsfall når en nesten tom forbruksbank kopler inn. Men det avhenger litt av bruksmønster etc. Jeg hadde forbruk som primær da jeg brukte båten til turbruk og overnatting. Nå bruker jeg den hovedsaklig til og fra jobb, handling etc, dvs hyppige 10 minutters turer. Samt at jeg har et lite forbruksbatteri ift før. Så da har jeg valgt å kople start som primær, da det er der jeg trenger strøm nå. Om du har litt slakk på kablene så er det fort gjort å kople om hvis ladingen ikke oppfører seg slik du ønsker, eller bruksmønsteret endrer seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@Okkaby, jeg sjekket nå. På min VP40 gikk det egen plusskabel til "hjernen". Men nå tok jeg noen minutter pause fra jobben, og da så jeg at på VP41 så går det egen kabelstokk mellom dynamo og "hjernen". 

 

Så da konkluderer jeg med at voltmeteret på dash henter spenning fra forbruk dersom dynamo koples på forbruk. 

 

Kabelstokk mellom "hjerne" og instrumentpanel har jeg nesten oversikten på. Det er gjort noe spesielt med min kabelstokk da motoren tydeligvis har stått i en båt med 2 styreposisjoner. Men det tror jeg at jeg finner greit ut av.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Okkaby, det er derfor jeg kaller den "hjernen" :giggle:

 

I kabelstokken jeg fikk med motoren har de kuttet multikablen og skjøtet inn multikabelen til posisjon 2. I tillegg har de satt inn et par reléer, og koplet sammen noen kabler. Jeg antar at det er noen reléer som gjør at instrumentet på den posisjonen de startet motoren ved er den som bestemmer. 

 

Jeg skal uansett ha ett instrumentpanel, så jeg regner med at det går greit om jeg bare tar vekk reléene og kopler rett farge mot rett farge. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nå fant jeg rett betegnelse på den duppedingsen jeg vurderer å ha mellom forbruksbanken og forbrukerne: batterivakt

 

Er det smart å ha?

 

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2908&category_id=198&gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHkNaqf7RMAXX2FOIKgziKEL6Pt8ys3I84QpanBMe-00Cj5iWhstORRoC9IsQAvD_BwE

 

Hvilken volt bør den bryte strømmen på?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg ser at i bruksanvisningen for skiklereléet så gjør de et poeng av at ved å ha skillereléet fra startbatteri til forbruk så sparer man det elektriske utstyret for høye spenningstopper ved start av motoren.  Stemmer det?

 

Betyr det at det er best for båtens utstyr å kople skillereléet fra startbatteri til forbruk, i stedet for å kople dynamo på forbruk og snu skillereléet?

 

20210410_104727.jpg.c7b6210422f25394d4573e43318ed274.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Poenget er vel at startbatteriet og forbruksbank ikke er koblet sammen før start. Dermed vil ikke spennningsfallet på startbatteriet påvirke utstyr tilkoblet forbruksbanken. Dette oppnår du uansett hvilket batteri som lades direkte av dynamo. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ok @Brigg, hvis det kun er spenningsfallet så spiller det ingen rolle hvilken vei skillereléet monteres. 🙂

 

For meg er det stor forskjell på "spenningstopp" og "spenningsfall". Så kanskje manualen bruker feil ord. Jeg visste ikke om dynamo kan gi en plutselig spenningstopp om det den starter...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Når startbatteriet belastes kraftig fra startmotoren kan det sikkert bli både spenningstopper og -fall. 

 

Når dynamoen starter å lade tror jeg dette skjer ganske mykt, og når det i tillegg er en stor forbruksbank tilkoblet vil denne absorbere og utjevne det som kommer fra dynamoen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

Er BM1 ok batterimonitor?

 

1452418696_Screenshot_20210419-105039_SamsungInternet.jpg.d548e6ca8e5b17aa6d0446cb73166a16.jpg

 

Noen som vet om den skal koples på minus eller pluss-siden?

 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2961&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

 

LAGT TIL: 
Fant en gammel tråd om BM1 og stilte spørsmål der. Svaret er at BM1 er litt unøyaktig.

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Som jeg sikkert har nevnt i en tidligere tråd, så kjøpte jeg en sådan BM1.

Kan ikke si det var noe godt kjøp.

Helt utilregnelig. Å klikket helt etter kort tid.

Fikk igjen penger fra de.

Har siden kjøpt en nye av nøyaktig samme modell. Men fra kinafatter. Kostet vel 150kr. Har ikke montert den ennå, å vet ikke om jeg gjør heller. 

Skal se litt hvordan bms på nye batteri oppføre seg først.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Takk for svar. Lurer på om jeg bare kjøper en smart Victron 65A battery saver som passer på kjøleskap, dieselvarmer og vannpumpe og annet småelektro. Og anskaffer en "dum" monitor som bare måler spenningen på batteriene. 

 

Så lenge Ah ikke brukes opp på kjøleskap, dieselvarmer og vannpumpe så skal det mye til at noe annet tømmer forbruksbatteriene...

 

Har ikke lyst til å bruke 2000 på en smart shunt akkurat nå (pengene har andre bein å gå på), og vet ikke om jeg trenger det heller. Viktigste er jo at batteriene ikke tømmes for mye, og det vil en battery saver forhindre. 

 

65A kont. kommer jeg nok heller ikke opp i. Kjøleskap er vel ca 7A, dieselvarmer 15 eller 20A ved oppstart og vannpumpe ikke mange A. Lys bruker "ingenting", og ellers brukes lite strøm i båten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 uker senere...

Spørsmål om dynamo. 

 

Jeg har lagt opp 35mm2 ca 5 meter fra dynamo til batteri. Bør jeg da ha en "følekabel" fra dynamo til batterier også, slik at den guffer opp volt hvis behov? Eller er det overkill ved 5 meter 35mm2 kabel?

 

Her er dynamoen (100A)

 

Jeg regner med at 35mm2 kabelen skal inn på polen der den rød kabelen er? Har 10mm hull i kabelsko, men det ser ut som den vil klemmes godt selv om det er m8 på dynamo. 

 

Hvor skal evt følekabel tilkoples, og hvor mange mm2 bør den være? Som sagt ca 5 meter strekk.

 

20210429_143132.jpg.f3cd141a88a289da663056e3fd4f4390.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...