Jump to content

Concord 9000, hvordan løsne innstøpt hylserør?

Tectwo

Recommended Posts

Har en concord 9000 med innstøpt hylserør som er knekt/tæret vekk ved stevnlagret. Har tatt ut akslingen, men hylserøret sitter dønn fast. Har prøvd borre hull i hylserøret inne i båten og tredd et syrefast rør imellom for å rikke det løst. Men det resulterte i at hylserøret sprakk. Er det noen her som har noen gode tips eller er det sånn at jeg hugge det løst fra innstøpingen?

Jeg ville vurdert å lage meg ei hullsag og sage det ut. Ville forsøk å finne et rør som passer akkurat utenpå hylserøret, så ville jeg tatt ei hullsag i samm diameter, kappet den i to, og sveiset en del i hver ende av røret. Etter å ha boret ut hylserøret får man da klaring mellom det nye røret og hullet i skroget. Dette ville jeg fylt med fortykket epoxy eller annet egnet stoff. 

Det var i hvertfall det første som slo meg. Kanskje @Knude har konkret erfaring med akkurat dette? Det er mange eksperter her inne :thumbsup:

Inni hullet ?

Vi tenker nok forskjellige scenarier.

Jeg går nesten utfra at det røret ikke står i en stevn. Da burde ett vanlig stevnbeslag uten noe innstøpning være nok.

Men nå har jeg ikke sett installasjonen, men tenker med engang fritthengende når jeg hører om innstøpte hylserør. Men det har blitt levert mye rart opp igjennom årene.

1323305456_hylserr.jpg.b4fb079f32e7adf9f5ee7095da8536f6.jpg

Det er egentlig bare en måte å få ut røret på. Samme vei som det kom inn den gangen det ble montert. Denne båten har en kort å ganske dyp kjøl helt akter som er en del av skroget. Tror de fleste ble montert med skrudd stevn beslag . Hylserøret er da skrudd fast i dette. Helen på kjøl ble da fylt med polyester å opphuggiet glassfiber (flokk)  . Dette er ganske enkelt å hugge ut da det er sprøtt å kan knuses men det ligger et par lag med fiber på toppen.om ikke det var bolter å beslag helt bak er det bare et litt tykkere rør med lager inni. Da er det også laminert fast på utsiden. Gå på med hammer å huggjern. 

Mulig denne varianten.

2-0.jpg.2dc49285a14618549d04616fd99a8286.jpg

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 41 minutter siden:

Tror de fleste ble montert med skrudd stevn beslag . Hylserøret er da skrudd fast i dette. Helen på kjøl ble da fylt med polyester å opphuggiet glassfiber (flokk)  .

Hvis det er montert på den måten avviker det fra montasjen i vår båt. Hos oss stikker hylserøret ut på begge sider og er støpt fast. Mitt forslag var ut fra det.

Uten bilde blir det ren tipping fra min side @Komodo å det kan utmerket godt være som du beskriver.  Ble brukt flere løsninger på den båttypen .  Faststøpt hylserør er ikke min favoritt da det er mye jobb både i forbindelse med bytte eller forandring av vinkel i forbindelse med motor bytt. Har kjempet med sånne ved et par anledninger  å da ble det bygget om til kort stevnlager med bolter.   

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...