Jump to content

Hvordan unngå støv i lakk, trebåt.

Buster L Mercury

Recommended Posts

Hei. 

Dere som har erfaring med lakkerering av trebåter, har dere noen tips for å unngå støv i lakken? Å stå ute er uaktuelt for enten så høljer vannet ned, eller så er det sandstorm. Garasjen min er full av støv og sagfnugg etter byggeprosessen. Selv om jeg støvsuger alle steder det er mulig å komme til så er det fortsatt mye støv igjen. 

Hva pleier dere gjøre for å få best resultat? 

20210408_182350.jpg

20210408_182336.jpg

Tyggen skrev 3 minutter siden:

Hvis du vil ha strøkent støvfritt resultat pusser du med 400 papir mellom lagene. Ellers hvis du bruker tokomponent lakk så ikke vent mer enn 24 timer mellom hvert strøk.

Betyr det siste at jeg må pusse mellom hvert strøk og ikke vente mer enn 24 timer? Eller kan jeg droppe pussingen hvis jeg lakkerer "ofte nok"?

Det med dusjsprøyte var et bra tips?

Leste et sted at man ikke burde bruke finere slipepapir enn 280.

Så et intervju med en kvinnelig lakkekspert i et båtblad for en god stund tilbake. Merket meg at hun normalt tok lakkjobben nydusjet i string-trusa ? Morsomt nok, men det stemmer trolig at det meste av støvet kommer fra bevegelse/klær.

Spørsmålet er hvor nøye man bør være. Etter 14 dager så ser ingen disse støvfnuggene uansett.

Når jeg lakkert min mener jeg at jeg tok et strøk i døgnet uten mellomsliping. Så lenge lakken ikke er helt utherdet blir det en kjemisk binding, hvis jeg husker korrekt. Brukte Epifanes 2K. Tror jeg lakket 4 strøk før jeg lot lakken herde et par dager. Så slipte jeg. Man trenger noen strøk for å ha noe å slipe på. Du vil for all del ikke gjennom lakken og ned på beiset treverk. Da får du en større jobb. Mener jeg deretter la på tre strøk til, slipet en siste gang og la på toppstrøket.

Fritt etter husken...

I tillegg til dette med rene klær/ikke klær; hvis du dekker til båten med splitter ny byggplast kan du bruke en trykksprøyte og dusje en fin sky med vann opp under taket i garasjen og så vente et kvarters tid før du varsomt drar byggplasten av båten. De bittesmå vanndråpene tar med seg støvpartikler fra lufta på veien ned og binder i tillegg gulvstøvet slik at det ikke virvler opp når du beveger deg og lakkerer. Lufta blir støvfri og fin å lakkere i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...