Bitteliten Startet 10.April.2021 Del på Facebook Startet 10.April.2021 (redigert) Inn i et for oss ukjent båtsegment, så da ber jeg om råd fra dette eminente forumet 😊 Jeg ser etter en brukt RIB, 5-6 meter lang. Skal primært brukes som bade, fiske, solskinnsbåt for 2-4 personer. Brukes av familien , inkludert tenåringer. Litt tubekjøring, vannski kanskje. Og en og annen kortere dykkertur for 2. blir trolig liggende på båtplass. jeg har en hang mot Zodiac, men det finnes mange andre merker ser jeg. Budsjett max 200.000. Og ikke altfor gammelt, max 10 år ish Et par eksempler fra finn: Grand: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214338219 Valiant https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180492449 Zodiac https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214015696 hva er bra? Hva er ikke så bra? Og hva bør jeg se etter? 😊 Redigert 10.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Jeg har hatt to stykk Bombard Explorer 600 som utelukkende har vært for dykking. Har da innredet båtene selv slik at dørkplassen har vært optimal. Dvs at det ikke har vært sete, og konsoll har vært montert over fast spesialbygd tank, osv. Litt redd for at en 500 med stor konsoll og stort sete gjør at plassen oppleves trang straks du har med deg mer enn en badebukse og et håndkle. Motormessig ville jeg kanskje foretrukket den med Mercury framfor Etec. Den mercen er vel lik den jeg har på Dracoen tror jeg, bare 15 hk mer, og den opplever jeg som en veldig enkel og god motor. Lett å ta service selv, billige deler hos Ravns Garage. Granden er kanskje litt snaut motorisert. Fant ingenting om pontongene i annonsene, men uansett hvilket merke du går for, så sørg for å finne en med hypalonpontonger. Begge de jeg har hatt har vært med pvc pontonger, det vil jeg ikke ha igjen. Litt på tynn is nå, men jeg lurter på om ikke både Zodiac pro og Valiant har hypalonpontonger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tor Arild Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Støtter Komodo, enklere å holde hypalon og varer lenger enn PVC. Har hatt mindre modeller av Zodiac og Grand. En kompis sverger til Zodiac, er det ikke en som heter 550 der også? Personlig synes jeg Grand har langt bedre innredning mtp seter og til oppbevaring. Er ganske svak for Brig også, men vet for lite om dem. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Bitteliten skrev for 9 timer siden: Jeg ser etter en brukt RIB, 5-6 meter lang. Skal primært brukes som bade, fiske, solskinnsbåt for 2-4 personer. Brukes av familien , inkludert tenåringer. Litt tubekjøring, vannski kanskje. Og en og annen kortere dykkertur for 2. blir trolig liggende på båtplass. Tenkte litt mer på dette Bitteliten. Jeg tror jeg ser for meg behovet du beskriver ganske bra. Det blir litt som vi bruker Dracoen om sommeren. Handletur til Skjærhalden eller Strømstad for å kjøpe is, bading, dykking, dra noen makrell osv. Siden dette neppe blir en sleoejolle for dere ville jeg gått for 6m. Disse båtene har elendig plass oppi siden pontongene stjeler så mye plass. Og en ting til. Se etter en som har litt høyere plassering av pontongene enn den jeg hadde. Da får du mindre av pontongene i vannet når båten ligger i båtplassen. Du må stoffe den delen av pontongene som er i vannet, hvis ikke blir gummien ødelagt. Jeg hadde stort sett mine på henger og satt ut ved bruk. Med en god henger og litt rutine går det like fort som å fortøye og låse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havgap Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Jeg har etterfølgeren til den Grand'en du hadde link til. Jeg har Grand 500, se https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210808741 Den passer supert til hyttebåt, og jeg er kjempefornøyd med sjøegenskapene, går 'tørt' og skjærer fint i motsjø. 70 hk er nok i mssevis for vanlig bruk. Vær obs på bredden på RIB. Min er på 230 cm, mens den 'gamle" Grand 550 som du linket til er bredere - visstnok er det bedre plassutnyttelse i 500 enn 550 - fikk jeg vite da jeg kjøpte. Du får en Grand 500 under 200 000, da er den ca. 5 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Highfield har jo gode ribber men er ikke så mange av de på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Honduras Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Slår et slag for Ballistic. Det er ikke bade-rib, de er laget for røff sjø. Jeg har en 550. Der ligger bakre del av pontongene i vannet når den ligger stille. Går du til 600, har den pontongene over vann. De har ikke solseng og sånt tjafs, men alt er solid, de leveres standard med doble lensepumper og VHF. sjekk dem ut, og ikke minst, få deg en testtur i litt sjø. Har hytte ved Strømtangen fyr, og de som har gått der i litt dårlig vær vet at det ikke er den enkleste sjøen med krappe spisse bølger pga vind og strøm. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 @Komodo vi blir nok langt mer lokale enn dette. Er mer en badebåt vi ser etter. Kanskje en tur til Son eller Engelsviken. Men ikke lenger enn det 5 meter er litt snaut. 6 meter er litt dyre om de ikke er veldig gamle Så 550 er ok tenker jeg 😊 Mange RIBer har e-tec motorer. Hvordan er erfaringene med disse? Vet det er en moderne totakter og at Evinrude legger ned produksjonen av de nå. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ingen veit mer om etec enn @Eika Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Code0 Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 (redigert) Bitteliten skrev 1 time siden: Mange RIBer har e-tec motorer. Hvordan er erfaringene med disse? Jeg har en 2011- mod Zodiac 550 m/ 115 hk E-tec. Fordeler: enkel vinterkonservering, en prosedyre så sprøyter motoren inn fet oljeblanding, og ferdig. Vannslangekoples på motor for gjennomspyling. Enkel motor, ikke registerrem el lign, 3 år / 300 timer seviceintervall ( tennplugger, girolje, impeller, bensinfiltre, zink). Er vel mer tørst på bensin og totaktolje, og mer støy enn en totakt, men til mitt fritidsbruk er jeg fornøyd. Jeg syns RIB er bra båt for ungdom, datter på 19 som ratter den bra, ingen skader på gelcoat eller fingre om man kløner med tillegging, nabobåter osv. Hun kjører med venner, jeg fyller bensin og 2T olje... Redigert 11.April.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Bitteliten skrev for 2 timer siden: @Komodo vi blir nok langt mer lokale enn dette. Er mer en badebåt vi ser etter. Kanskje en tur til Son eller Engelsviken. Men ikke lenger enn det 5 meter er litt snaut. 6 meter er litt dyre om de ikke er veldig gamle Så 550 er ok tenker jeg 😊 Mange RIBer har e-tec motorer. Hvordan er erfaringene med disse? Vet det er en moderne totakter og at Evinrude legger ned produksjonen av de nå. Det er vel 115hk som er mest aktuell på den størrelsen båt du er på jakt etter, så da kan vi ta det negative først. Eksosventilen setter seg ofte på disse og de fleste motorer har fått stammene byttet 2-4ganger på garrantien :/ bortsett fra det så er g1 etec noen geniale motorer som går godt og billigt, skal selv ha en 115hk på en musling 430. Svært enkle motorer, det er som code0 sier, fyll olje og bensin så bare kjør. Service hvert 3år/300 time ville jeg tatt med en klype salt, jeg ville sjekka/bytta girolje og bensinfilter hvert år, hver høst ville jeg sørga for at den nest siste tanken kjøres tom så fyllt opp med 98 (98 er uten etanol så det tærer ikke på slanger eller injektorer), når den konserveres på høsten så er det meget bra hvis du får ferskvannskjørt den i dunk til vannet får litt temp, for da løser du opp endel av saltet som ligger inne i motoren, det får du ikke med "klokker" og kaldt vann. Og vær nøie med xd50/xd100 olje, det er så mange som kjører Biltema og annen billig olje på disse :/ ser tilogmed folk på forumet her som har fått de programmert for xd100 (bruker mindre) også fyller de xd50 (billigere) og det er en perfekt oppskrift for å skyte seg selv i beinet eller spare seg selv til fant, de 1000kronene som spares iløpet av sesongen kan fort koste de 10-40 000kr i reparasjoner Men G2, der kan du fort få endel problemer. Jeg skal i allefall aldri ha en G2 motor på noen av mine båter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Eika skrev 7 minutter siden: ...., når den konserveres på høsten så er det meget bra hvis du får ferskvannskjørt den i dunk til vannet får litt temp, for da løser du opp endel av saltet som ligger inne i motoren, det får du ikke med "klokker" og kaldt vann. Jeg har da kjørt en masse påhengere med øreklokker og fått opp temperaturen på kjølevannet med bruk av "klokker"? Eller mener du hvis man spyler med kaldt vann UTEN at motoren går? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Mouche skrev 1 minutt siden: Jeg har da kjørt en masse påhengere med øreklokker og fått opp temperaturen på kjølevannet med bruk av "klokker"? Eller mener du hvis man spyler med kaldt vann UTEN at motoren går? Men da har du sannsynlig stilt ned vanntrykket, men uansett så er vannet kaldt når det går opp hele stammen og blir først varmt når det går imellom motoren og ut eksosen. Mesteparten av saltet som ligger før motoren er der fortsatt med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Eika skrev 32 minutter siden: Men da har du sannsynlig stilt ned vanntrykket, ..... Ja, siden jeg tror at motoren skal selv kunne suge vannet og ikke få det blåst inn hvilket vel ikke er så heldig for motoren? Var ikke klar over hva du her skriver med hensyn til forskjell på å kjøre i stamp versus øreklokker, lærer fortsatt noe hver dag, heldigvis vil jeg si! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ja du har rett i det, en annen fordel med å stille ned trykket er at man får liten nok gjennomstrømning til at man får opp tempen på vannet Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Kjøp så nytt som mulig og helst en som har blitt godt beskyttet mot UV og som har vært nøye på riktig lufttrykk i pontonger. Har en kompis med en Zodiac pro 15 hvor sømmene begynner å ryke pga UV-skade og mye bruk med lite luft i pontongene. Gummibåt er ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 (redigert) Eika skrev for 8 timer siden: Det er vel 115hk som er mest aktuell på den størrelsen båt du er på jakt etter, så da kan vi ta det negative først. Eksosventilen setter seg ofte på disse og de fleste motorer har fått stammene byttet 2-4ganger på garrantien :/ bortsett fra det så er g1 etec noen geniale motorer som går godt og billigt, skal selv ha en 115hk på en musling 430. Men G2, der kan du fort få endel problemer. Jeg skal i allefall aldri ha en G2 motor på noen av mine båter. Når kom G2 etec? Og hva er forskjellen fra g1 til g2? dette er G2? https://www.evinrude.com/en-US/e-tec-g2.html zodiac 550 går fint med 90 hk sies det Redigert 11.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Det har vært svært masse garrantisaker på G2, jeg vil aldri ha det greiene der. Holdbarhet som en gammel mercury racing motor spøker vi om Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2021 Jeg prøvekjørte en Zodiac 550 med 90hk etec. Fin båt. Stusset på at det ikke var dødmannsknapp på den. Noen som vet om det enkelt kan settes på kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Stusset på at det ikke var dødmannsknapp på den På min E-tec 115 er det mulighet for dødmannsknapp i forbindelse med tenningslåsen. Trykk inn nøkkel og smett på plass dødmannsknappen, så stopper den om den nappes ut. Men om den ikke settes inn før start, så får du start allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Bitteliten skrev 22 minutter siden: Stusset på at det ikke var dødmannsknapp på den. Noen som vet om det enkelt kan settes på kontrollboksen? Gå for fjernstyrt dødmannsknapp. Det er lett å ettermontere. Har en slik på Dracojolla. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2021 Code0 skrev 31 minutter siden: På min E-tec 115 er det mulighet for dødmannsknapp i forbindelse med tenningslåsen. Trykk inn nøkkel og smett på plass dødmannsknappen, så stopper den om den nappes ut. Men om den ikke settes inn før start, så får du start allikevel. Supert takk 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Det ble en Zodiac 550 med 90 hk etec på oss. Tuber og motor er byttet på denne, så det dyre på båten er nesten nytt 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 (redigert) Sommerbåten i ny hjemmehavn. Vurderte å lage hentetråd, men de 40 minuttene det tok var neppe verdt å dele 17kr/liter for bensin på Jarlsø. om noen har båthenger til salgs så er jeg interessert. 18 fot båt. Ca 550 kg 😊 Redigert 16.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Gratulerer med ny gummilefse Når det gjelder henger så er mitt tips å kjøpe en flett ny. Hengere holder seg uforholdsmessig bra i pris, og en brukt henger kan godt ha vært rygget ut i vannet med på følgende senskader på hjullager, bremsebånd, bremsewire og ledningsnett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.