Ida Marie III Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Jeg hadde samme flensen før jeg byttet motorer... Mulig jeg husker feil, men jeg mener den står på en kon, med en kile i et spor, på samme måte som propellen... De amerikanske konene har mindre stigning en det som er mer vanlig på europeiske...og kan derfor sitte noen forjævlig fast... Mener jeg brukte ters og varme på den... Har Sleipner system nå... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Mener jeg brukte ters Sliten og trett her nå, men hva er ters? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Pøs på med rustløser og varme,BRUK TID,da der er ingen kvikk fiks,sleit med noko lignande for nokre år sia,der vart løysninga å splitta flensen med vinkelkutter,sjølv då kom den ikkje frivillig Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) Ters er avdrager Redigert 10.April.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger og Olina skrev 13 minutter siden: Sliten og trett her nå, men hva er ters? Det er en slik som ble vist litt lengre oppe i tråden her...noen klør som griper bakom, og så skruer du til... Har du ingen i nærheten som kan gi deg en hånd... Det er jo jævlig å holde på med slikt når ryggen er gåen... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 husky dane 85 skrev 1 minutt siden: Pøs på med rustløser og varme,BRUK TID,da der er ingen kvikk fiks,sleit med noko lignande for nokre år sia,der vart løysninga å splitta flensen med vinkelkutter,sjølv då kom den ikkje frivillig På nåe båten kom opp, så dynket jeg den i WD-40. Mulig den ikke penetrerer så bra, men det var det jeg hadde. Har vært inne på tanken med vinkelkutter... Men er litt skeptisk. Nå får jeg låne en avtrekker av Roger jo. Så prøver det sammen med en del varme Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Det er en slik som ble vist litt lengre oppe i tråden her...noen klør som griper bakom, og så skruer du til... Har du ingen i nærheten som kan gi deg en hånd... Det er jo jævlig å holde på med slikt når ryggen er gåen... Jepp, jeg fikk ett hint om hva det var he he. Er tilflytter og kjenner ikke så veldig mange rundt her som jeg ønsker å bry med dette. De fleste har nok å gjøre selv Hadde jeg vært "hjemme" i KrSand, så hadde jeg nok mast på noen svigersønner eller kompiser... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) Sitat Nå får jeg låne en avtrekker av Roger jo. Så prøver det sammen med en del varme Ja da kommer den nok... Roger og Olina skrev 9 minutter siden: Jepp, jeg fikk ett hint om hva det var he he. Er tilflytter og kjenner ikke så veldig mange rundt her som jeg ønsker å bry med dette. De fleste har nok å gjøre selv Hadde jeg vært "hjemme" i KrSand, så hadde jeg nok mast på noen svigersønner eller kompiser... Ja, forstår...👍👍 Hva sa selger når du nevnte dette...? Altså om en morkne gummien... Redigert 10.April.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Hos meg var da ingen veg utenom vinkelkutter ,enda eg hadde splitta akselflensen og slått inn stål kilar så måtte eg bruka ters og stor fastnøkkel på tersen Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Ida Marie III skrev 4 minutter siden: Ja da kommer den nok... Ja, forstår...👍👍 Hva sa selger når du nevnte dette...? Altså om en morkne gummien... Vi hadde en grei dialog rundt dette, så det løser seg. Men ikke så mye han kan gjøre med det når han bor en del mil unna. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger og Olina skrev 14 minutter siden: Vi hadde en grei dialog rundt dette, så det løser seg. Men ikke så mye han kan gjøre med det når han bor en del mil unna. 👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger og Olina skrev for 2 timer siden: Sliten og trett her nå, men hva er ters? Ters er en forkortelse for travers. Det de på Vestlandet kaller ters er det vi på Østlandet kaller avtrekker. husky dane 85 skrev for 1 time siden: Pøs på med rustløser og varme, Enig med deg om varme, men rustløser hjelper ikke dersom den sitter på kon. Da er det tre ting som gjelder: Stor kraft, varme, og et kraftig slag med en feisel og et tungt mothold. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 TF skrev for 4 timer siden: Hvis noen metoder som er nevnt ikke lykkes To litt lange bolter som går gjennom hullene i flensene med muttre. Så en kort bolt som plasseres i sentrum f.eks 12 x 30 mm. Da er det bare å skru på mutrene vekselvis og flensen kommer av. Jeg håper dette var forståelig. Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Forsøkte det også, men plata som jeg bruke - bøyde seg. Men jeg festet riktignok på kun 2 av 4 skruehull... Tror du misforstod TF. Du bruker begge flensene og skrur mot hverandre. Plasser en bolt, ei pipe eller hva som helst mellom, da vil akselen presses ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TF Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) Komodo skrev 12 minutter siden: Tror du misforstod TF. Du bruker begge flensene og skrur mot hverandre. Plasser en bolt, ei pipe eller hva som helst mellom, da vil akselen presses ut. Det var vel akkurat det jeg prøvde å formidle, men etter dine presiseringer burde det være klart. Og bruk 4 bolter så man ikke drar i stykker flensene, for er det kon kan det jo sitte noe djevelsk. Redigert 10.April.2021 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 TF skrev for 7 timer siden: Det var vel akkurat det jeg prøvde å formidle, men etter dine presiseringer burde det være klart. Og bruk 4 bolter så man ikke drar i stykker flensene, for er det kon kan det jo sitte noe djevelsk. aha, nå tok jeg den.. Smart Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 (redigert) TF skrev for 12 timer siden: Det var vel akkurat det jeg prøvde å formidle, men etter dine presiseringer burde det være klart. Og bruk 4 bolter så man ikke drar i stykker flensene, for er det kon kan det jo sitte noe djevelsk. Da ville jeg trekke til litt og litt med mer og mer moment ,sikre flensen så den ikke faller ned og legg noe trevirke mot girflensen , den kommer som en kanonkule hvis den står på kon. Ida Marie III skrev for 14 timer siden: Mulig jeg husker feil, men jeg mener den står på en kon, med en kile i et spor, på samme måte som propellen... De amerikanske konene har mindre stigning en det som er mer vanlig på europeiske...og kan derfor sitte noen forjævlig fast.. Om kilen står på konse ser en det i enden på akslingen. Derfor er det mer humant å prøve en "propellavtrekker" som tar tak bak Klemmenssen Redigert 11.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Roger jo skrev 28 minutter siden: Om kilen står på konse ser en det i enden på akslingen. Derfor er det mer humant å prøve en "propellavtrekker" som tar tak bak Klemmenssen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Dag 3.. Ok. Så du tror ikke det er en god plan å bruke disse fire boltene til å presse med @Roger jo? Tatt noen bilder i bakkant her Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Da prøver vi.. Avtrekkeren til @Roger jo ble dessverre for stor. Så da prøver jeg tidligere forslag Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Jeg krysser fingrene... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Det var slik jeg mente, som alt. 2. Varme, så kommer den. Problemet med slike parallelle nav er at det ruster mellom nav og aksling. Det skal minimalt med rust til før det sitter som sveiset fast. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 (redigert) Regner med at dere pøser på med varme og har en tung hammer, eller helst en feisel (minislegge) til rådighet. Lykke til. Det var akurat slik jeg tok av flensen hos meg . . Redigert 11.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Familiesnekke Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Kanskje bare jåleri, men... Bør du ikke ha skiver i begge ender, så du ikke «gnager» boltehode og mutter inn i flensene? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Enig med siste taler, og så ville jeg ha lagt en platebit mot gearflensen, slik at gearflensen ikke løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 navid skrev 9 minutter siden: Enig med siste taler, og så ville jeg ha lagt en platebit mot gearflensen, slik at gearflensen ikke løsner. Mener jeg observerte et bolthode i enden av girakslingen. Om jeg så riktig, så løsner den ikke. Uansett, spennende prosjekt. Der jeg jobbet hadde vi ubegrenset tilgang på blindflenser og jekker. Hendte vi var oppe i 100 tonn før det løsnet. Men av kom dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.