Jump to content

Får ikke av endestykket fra propellakselen... bilder


Roger og Olina

Recommended Posts

Olevine skrev 54 minutter siden:

Det er vel ikke kiler mellom flensene, bare kile mellom flens og aksel såvidt jeg kan se ut fra bildene. Kraften fra flensen på gearsiden overføres til motstående flens vha friksjonen som oppstår mellom de ro flensene når de klemmes hardt nok sammen, og det er her skruekvaliteten er viktig.

 

Selvfølgelig...:thumbsup:...tenkte feil her...

Link to post
Ida Marie III skrev 59 minutter siden:

Dette kan du få hjelp til når du er kommet på sjøen...det bør uansett gjøres når båten ligger på sjøen og ikke på land..

Skru sammen flensene lett og sjekk at  propellakselen er i senter på hylserøret bør gjøres på land

samme med  Grov oppretting av motoren,

 

image.png.f094ffa80671000e9c3e3b82c8e0c084.png  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dette er en typisk friksjonsforbindelse der dreiemomentet overføres ved friksjon mellom flensflatene. Det er boltkraften som skal sikre at en får stor nok friksjon. Det er derfor viktig at du bruker riktige bolter og riktig tiltrekkingsmoment. Det er også viktig at flensflatene er grundig avfettet. Av og til kan marginene være så store at det ikke er så veldig nøye, men da må det helst sjekkes ved beregning (som er ganske enkel å utføre).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Oi, her var det mange gode forslag :wink:

 

Har ikke nevnt dette tidligere, da fokuset var å få ting og tang av. 3 Skruene som var på flensen, var faktisk løse og de kan umulig vært originale fordi diameteren på dem var for liten. Så rart at disse ikke var klippet av.

 

Men jeg fikk tak i nye, både de to som skulle på flensen til akselen og de 4 som skulle på flensen på giret.

 

Sistnevnte satte jeg inn annen hver på omvendt side, fordi det var mest logisk i mitt hode...

 

De fire som sto mellom giret og flensen tidligere, var rustfrie. Men det fikk jeg ikke tak i nå og litt usikker på om de skulle være rustfrie? 

Tok en titt på den andre motoren og aksel for å sammenligne, men der var flensen byttet til en slik Sleipner klem-flens og der så det ut til at denne gummibelgen ikke var så gammel. Så tydeligvis hadde den som var der også vært ett mareritt å bytte og kanskje blitt ødelagt i og med at den var byttet ut til en nyere type. Bare spekulasjoner fra min side det da.

 

Har sett litt på dette med å skulle rette opp og i det motor rommet, må jeg i så fall få tak i ett slangemenneske. Er vel så mye som 5 cm klaring på øverste labb på styrbord side.

 

Jeg har riktignok kjent noen vibrasjoner i båten og spurte tidligere eier om dette. Men han mente at det ikke var noen problemer og siden jeg tidligere har hatt drevbåt, så tenkte jeg at det var sikkert mer resonanse i en aksel-båt.

Har for noen år siden hatt en Summer Family med aksel, men husker ikke om det var noen vibrasjoner der.

 

Vel, fikk satt alt sammen i går kveld og strammet det godt opp. Har ikke brukt momentnøkkel fordi jeg vet ikke momentet. Heller ikke brukt latmannsarm, for var redd for å dra for hardt til. Spesielt de to boltene som går igjennom på flensen på akselen, var jo ikke store dimensjonen og så for meg at bruddstyrken ikke kunne være særlig høy på de to. Burde kanskje vært maskinskruer på dem?

 

Krysser fingrene for at dette skal være innafor, fordi jeg ser at det er nok av andre oppgaver som venter meg i det motor rommet for å si det mildt. Tenker da på det elektriske og få kastet ut ett rustent strømaggregat. Men ikke skjønner jeg hvordan jeg skal få det ut, fordi det sitter få cm fra toppen av dørken osv. Men ut skal det, fordi jeg vil ha batteriene der. I dag står batteriene på babord side og forbruk ligger under start batteriet i en kasse. Disse er noen store beist på 220amp.

 

Så neste emne blir nok å få ut dette strømaggregatet :giggle:

Link to post
Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Jeg har riktignok kjent noen vibrasjoner i båten og spurte tidligere eier om dette. Men han mente at det ikke var noen problemer 

Sukk,  klart han mener det,  hatt båten på land og ikke engang kontrollert  om det er feil med opprettingen noe som i verste fall  tar  20 klønete minutter for å se at aksel er i senter på hylsa og bruke et føleblad   på flensen, 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

 

 

Krysser fingrene for at dette skal være innafor, fordi jeg ser at det er nok av andre oppgaver som venter meg i det motor rommet for å si det mildt. Tenker da på det elektriske og få kastet ut ett rustent strømaggregat. Men ikke skjønner jeg hvordan jeg skal få det ut, fordi det sitter få cm fra toppen av dørken osv. Men ut skal det, fordi jeg vil ha batteriene der. I dag står batteriene på babord side og forbruk ligger under start batteriet i en kasse. Disse er noen store beist på 220amp.

 

Så neste emne blir nok å få ut dette strømaggregatet :giggle:

 

Om det er et 110 volt er det bare å kvitte seg med det...jeg gjorde det samme etter et par års bruk med mitt...fikk solgt det faktisk... 6,5 KW Onan... svintungt...

Mitt aggregat stod midtskips helt akterut i motorommet...

Det stod på en stålplate, så jeg fikk slepte frem til den ene motorroms luken...

Men hadde den ene motoren ute for å få plass...

 

Link to post
Roger jo skrev 2 minutter siden:

Sukk,  klart han mener det,  hatt båten på land og ikke engang kontrollert  om det er feil med opprettingen noe som i verste fall  tar  20 klønete minutter for å se at aksel er i senter på hylsa og bruke et føleblad   på flensen, 

 

Ja, vibrasjon bør sjekkes ut...kan jo være alt fra skadet aksling til propell, og selvfølgelig avretting av motor...

Er det Hino motorer du har ombord Roger og Oline...??

4 sylindret eller 6 sylindret..?

Link to post
Roger jo skrev 3 minutter siden:

om det er feil med opprettingen noe som i verste fall  tar  20 klønete minutter for å se at aksel er i senter på hylsa og bruke et føleblad   på flensen, 

 

Vel, å sjekke med følerblad på flensen i min båt gjør jeg nok på under timen, men å sjekke sentreringen av akslingen i hylsen er en annen sak. Da må varmtvannstanken først ut (etter at den er tømt for vann). Så må slangeklemmene som holder gummihylsen rundt hylsen løsnet og gummi og pakkboks trekkes av hylsen. Til det må jeg nok ha en mindre og meg bøyelig person, helst et slangemenneske.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 31 minutter siden:

 

Vel, å sjekke med følerblad på flensen i min båt gjør jeg nok på under timen, men å sjekke sentreringen av akslingen i hylsen er en annen sak. Da må varmtvannstanken først ut (etter at den er tømt for vann). Så må slangeklemmene som holder gummihylsen rundt hylsen løsnet og gummi og pakkboks trekkes av hylsen. Til det må jeg nok ha en mindre og meg bøyelig person, helst et slangemenneske.

Det er vel ikke din båt vi snakker om her? :confused:

Link to post
bellen skrev 24 minutter siden:

Det er vel ikke din båt vi snakker om her? :confused:

Beklaget, ment generelt som et eksempel. :flag_bp:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Har ikke nevnt dette tidligere, da fokuset var å få ting og tang av. 3 Skruene som var på flensen, var faktisk løse og de kan umulig vært originale fordi diameteren på dem var for liten. Så rart at disse ikke var klippet av.

Du sier på flensen, da snakker du om de skruene som flensene er skrudd sammen med eller? 

 

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Sistnevnte satte jeg inn annen hver på omvendt side, fordi det var mest logisk i mitt hode...

Akkurat det betyr nok ikke noe. 

 

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

De fire som sto mellom giret og flensen tidligere, var rustfrie. Men det fikk jeg ikke tak i nå og litt usikker på om de skulle være rustfrie? 

Det er ingen grunn til å bruke rustfrie skruer der, tvert imot. Spørsmålet er vel heller om du bør ha 8.8 eller f.eks. 10.9 kvalitet. 

 

 

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Har sett litt på dette med å skulle rette opp og i det motor rommet, må jeg i så fall få tak i ett slangemenneske. Er vel så mye som 5 cm klaring på øverste labb på styrbord side.

 

Jeg har riktignok kjent noen vibrasjoner i båten og spurte tidligere eier om dette. Men han mente at det ikke var noen problemer og siden jeg tidligere har hatt drevbåt, så tenkte jeg at det var sikkert mer resonanse i en aksel-båt.

Rett opp bør du gjøre uansett. Dersom du ikke klarer dette selv bør du få noen andre til å se på det for deg. Stol heller ikke på at den andre motoren er korrekt opprettet. 

Lenger opp fikk du tips om å rengjøre flatene på flensene, gjorde du det? Hvis ikke bør du koble fra og gjøre det. 

 

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Vel, fikk satt alt sammen i går kveld og strammet det godt opp. Har ikke brukt momentnøkkel fordi jeg vet ikke momentet. Heller ikke brukt latmannsarm, for var redd for å dra for hardt til.

Momentet er lett å finne ut. Hvis du vet dimensjonen og kvaliteten er det bare å hente ut tiltrekningsmomentet fra en tabell. 

 

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Spesielt de to boltene som går igjennom på flensen på akselen, var jo ikke store dimensjonen og så for meg at bruddstyrken ikke kunne være særlig høy på de to. Burde kanskje vært maskinskruer på dem?

Nå ramlet jeg av. Hva slags skruer har du brukt her da?

Link to post
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

 

Om det er et 110 volt er det bare å kvitte seg med det...jeg gjorde det samme etter et par års bruk med mitt...fikk solgt det faktisk... 6,5 KW Onan... svintungt...

Mitt aggregat stod midtskips helt akterut i motorommet...

Det stod på en stålplate, så jeg fikk slepte frem til den ene motorroms luken...

Men hadde den ene motoren ute for å få plass...

 

Står på samme måte dette her. Det er på 8kw 110v. Men det er veldig enkelt å sette opp til 220v. Men det ser ikke bra ut og må ut for å evnt overhale det. Men det har ikke pri 1 og skjønner heller ikke hvordan jeg skal få det ut..

Link to post
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

 

Ja, vibrasjon bør sjekkes ut...kan jo være alt fra skadet aksling til propell, og selvfølgelig avretting av motor...

Er det Hino motorer du har ombord Roger og Oline...??

4 sylindret eller 6 sylindret..?

Det er Hino 6syl 6.4 L

Propellene har vært inne til sjekk i Froland i følge selger, så de burde være innafor. Men når 3 av skruene på flensen ikke var stramme, så er det logisk at det blir noen vibrasjoner...

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Du sier på flensen, da snakker du om de skruene som flensene er skrudd sammen med eller? 

 

Akkurat det betyr nok ikke noe. 

 

Det er ingen grunn til å bruke rustfrie skruer der, tvert imot. Spørsmålet er vel heller om du bør ha 8.8 eller f.eks. 10.9 kvalitet. 

 

 

Rett opp bør du gjøre uansett. Dersom du ikke klarer dette selv bør du få noen andre til å se på det for deg. Stol heller ikke på at den andre motoren er korrekt opprettet. 

Lenger opp fikk du tips om å rengjøre flatene på flensene, gjorde du det? Hvis ikke bør du koble fra og gjøre det. 

 

Momentet er lett å finne ut. Hvis du vet dimensjonen og kvaliteten er det bare å hente ut tiltrekningsmomentet fra en tabell. 

 

Nå ramlet jeg av. Hva slags skruer har du brukt her da?

Oi, her var det mye :-) Jeg fikk tak i riktig dimensjon i tommes. Jeg gjorde ren den flensen som jeg hadde av, men gjorde nok ikke ren den som står på giret. Det er fire bolter som går fra flensen og inn på flensen på giret. Det er 2 bolter som går igjennom flensen som jeg hadde av. Disse holder på plass propell akselen. Det er 2 spor på hver side av akselen som skruene skal "treffe" når akselen er langt nok inne. Så strammes disse og klemmer flensen sammen. Dette var 8.8 som jeg fikk tak i. Jeg er veldig dårlig på tommer, men var vel noe slik som 9,5mm. De fire som gikk til flens/gir har en større dimensjon.

 

Jeg slipper å ta den andre, da den tydeligvis er byttet tidligere. Her var det satt på en ny klemflens fra Sleipner...

Link to post

Har holdt på å styre siden 07:30 i dag og har nettopp kommet hjem. Så er trett som pjokker og litt frustrert. For finner mer og mer som må utbedres. Denne gangen elektriske. Det er mye irr på følere på motorene og mange rare koblinger. Vanskelig å følge kabler og mye spagetti.

Har fått byttet drivstoff slangen fra påfyllingen til styrbord tank. Måtte få hjelp av en svigersønn. Ikke skjønner jeg hvordan han klarte å komme til. På styrbord side av motoren var det god plass, men fytte katte å komme seg dit. Å bytte på selve tanken gikk greit, men til påfyllingen gikk noen timer. Men nå er det gjort også pluss en del annet smått :smiley:

173155237_1722228474630147_1576814061946512710_n.jpg

173475721_160254832645420_4051828551014165133_n.jpg

173912217_752663808957462_2680914374039019707_n.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...