Strangley Startet 10.April.2021 Link til dette innlegget Startet 10.April.2021 Hei gode båtfolk. Kjøpte båt av en som kjørte den i ferskvann og derfor mente man ikke trengte bunnstoff. Jeg fikk den rett på sjøen (saltvann) da jeg kjøpte den og hadde da ikke mulighet til å legge på bunnstoff forrige sesong. Det ordnet seg egentlig helt fint da jeg fant ut at det er en egen båtvask på Vollen Marina. Båten så helt grei ut når jeg tok den opp ved sesongens slutt. Synes dette var helt supert og man hører jo at bunnstoff er dårlig for miljøet. (Ønsker ikke diskusjon om miljøfaktorer her. Spørsmålet mitt er om det er noe annet en bunnstoff man kan smøre på, eller finnes det noe annet som kan være aktuelt, eller om det i mitt tilfelle bare skal være ingenting. Kan også nevne at jeg kan tilnærmet ingenting om båt og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 (redigert) Jeg har aldri hatt noe bunnstoff på min raske 18-foter fra 2010, og skal aldri ha noe heller. Den ligger i mer eller mindre brakkvann (varierer nok noe med årstid og nedbør), og står på land 6-7 mnd i året. Lett å ta den opp på henger og spyle dersom det skulle være nødvendig. Bruker den minst 1 gang i uka ,iallefall på den varmeste tiden. Skal man gjøre dette skikkelig kreves det jo en relativt omfattende grunnjobb med mattsliping og x antall strøk epoxy-primer før bunnstoffing. Noe jeg ville unngå, og det går fint i mitt tilfelle. En skikkelig polering/voksing under hjelper jo naturligvis (og er nok uansett å anbefale), hvis man har ubehandlet gelcoat. Men det viktigste er nok hvor ofte man bruker båten, og hvor fort den går. Lar man den ligge ubrukt i flere uker så vil det nok gro. Men forholdene er nok litt ulike i forhold til type vann og geografiske samt lokale stedmessige forskjeller. Redigert 10.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Utifra båten din å bedømme, hvis profilen din stemmer, så tror jeg farten ikke er noe å si på hvertfall! Da blir det heller hvor lenge den blir stående i ro uten å bli brukt Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Ut fra hva jeg har forstått så bør alle glassfiberbåter som ligger i vann ha epoxyprimer, for det er vanntett. Gelcoat / topcoat er ikke vanntett hvis jeg har forstått det rett. Har også forstått at ferskvann er mer skadelig enn saltvann, mtp plastpest. Alt over er hva jeg har hørt. Vet ikke om det stemmer. Dette kan sikkert @Knudesvare på. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Teerex Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev 17 minutter siden: Ut fra hva jeg har forstått så bør alle glassfiberbåter som ligger i vann ha epoxyprimer, for det er vanntett. Gelcoat / topcoat er ikke vanntett hvis jeg har forstått det rett. Har også forstått at ferskvann er mer skadelig enn saltvann, mtp plastpest. Alt over er hva jeg har hørt. Vet ikke om det stemmer. Dette kan sikkert @Knudesvare på. ? Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. Men primært gjelder jo dette båter som ligger ute hele året (eller mesteparten av året), og dermed ikke får sjanse til å tørke. Og evt. for kostbare båter der man forventer 40-50 års levetid eller mere. Større båter, saktegående båter og båter som brukes sjelden bør jo også bunnsmøres uansett med tanke på groe. Dette med at gelcoat/topcoat ikke er vanntett er nok en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke mange milliliter vann en båt klarer å suge til seg, med mindre det er skader under som blottlegger laminatet, altså selve glassfiberen. Redigert 10.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Hvis du ikke vil ha på bunnstoff og ligger i saltvann, kan det kanskje være en idé å legge et par lag med 2komp epoxyprimer. Da har du i alle fall litt å slite på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Du får akkurat like mye vannintrengning i laminatet om det er saltvann eller ferskvann. "Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. " - det ville jo vært litt snodig siden gelcoat og glassfiber er akkurat det samme. Sitér dette innlegget Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Voks vil hjelpe, så lenge det varer. Sitér dette innlegget Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Teerex skrev for 2 timer siden: Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. Ja hvis du kjøper deg en båt som er støpt med epoksy, og overflatebehandlet med epoksybasert glecoat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 ai_ skrev 8 minutter siden: Du får akkurat like mye vannintrengning i laminatet om det er saltvann eller ferskvann. "Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. " - det ville jo vært litt snodig siden gelcoat og glassfiber er akkurat det samme. Kanskje, men oppfatter ikke plastpest som et problem i dagens verden liksom. Hvem vet om polyester og glassfiber er helt identisk nå i forhold til i 1975. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Det er det, beklager. Kanskje du tenker at problemet gjelder gamle båter - og det er jo riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 ai_ skrev Just now: Ja hvis du kjøper deg en båt som er støpt med epoksy, og overflatebehandlet med epoksybasert glecoat. Det ble nesten litt for moderne Og hvis man leser noen artikler om emnet så er det nok ikke så utbredt eller farlig som visse skal ha det til. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-grip/er-plastpest-helt-ufarlig/682865 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Du har mye erfaring med gamle båter eller? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Har iallefall en fra 80-tallet. Og har sett mange gamle båter. Kun en med plastpest. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Epoksy er oppdateringen av polyester. Dagens polyester og gelcoat er teknologi fra midten av forrige århundre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) Nå er du kanskje på litt tynn is. Epoxy er ikke en oppdatering av polyester. De har begge sin misjon og sine egenskaper i båtverdenen og forøvrig. Med forskjeller, både prismessig og i andre vesentlige momenter. Epoxy ble første gang patentert før andre verdenskrig. Og hvem husker ikke Araldit epoxylim som ble lansert allerede i 1946 Vinylester er en annen ting.... Redigert 11.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Sånn er det allikevel, hvordan du enn vrir og vender på deg. Sitér dette innlegget Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Formel-1 biler, moderne seilfly eller internasjonale regatta båter i verdansklasse - i dag - lages ikke i polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Nei de bygges gjerne i karbonfiber med epoxy. Men nå er det nå engang slik at de fleste plastbåter er bygget i glassfiber og polyester, og slik er det fortsatt. Det er nok som regel et prisspørsmål. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Ja, men du fårespurte ikke billig varianten for fattigfolk, du refererte til moderne teknologi - som jeg forsto det ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Beklager, der falt jeg nok av lasset Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 "Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. " Sitér dette innlegget Link to post
ai_ Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Nå vet du svaret, men det er nok ikke mangen av oss som har en sånn moderne båt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Hvis svaret er epoxy, så vet jeg fortsatt ikke spørsmålet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) Men hvorfor er det ikke plastpest på noen av de 350 båtene som står i opplagshallene der jeg løper rundt og leiter etter gelcoat og andre glassfiberskader ? 0 båter av 350, alle laget med polyester Redigert 11.April.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.