Jump to content

Vil ikke ha bunnstoff, er det allikevel noe jeg burde smøre på eller er det best å ikke gjøre noe?


Strangley

Recommended Posts

Hei gode båtfolk. Kjøpte båt av en som kjørte den i ferskvann og derfor mente man ikke trengte bunnstoff. Jeg fikk den rett på sjøen (saltvann) da jeg kjøpte den og hadde da ikke mulighet til å legge på bunnstoff forrige sesong. Det ordnet seg egentlig helt fint da jeg fant ut at det er en egen båtvask på Vollen Marina. Båten så helt grei ut når jeg tok den opp ved sesongens slutt. Synes dette var helt supert og man hører jo at bunnstoff er dårlig for miljøet. (Ønsker ikke diskusjon om miljøfaktorer her.

 

Spørsmålet mitt er om det er noe annet en bunnstoff man kan smøre på, eller finnes det noe annet som kan være aktuelt, eller om det i mitt tilfelle bare skal være ingenting. Kan også nevne at jeg kan tilnærmet ingenting om båt og vedlikehold. 

Link to post

Jeg har aldri hatt noe bunnstoff på min raske 18-foter fra 2010, og skal aldri ha noe heller. Den ligger i mer eller mindre brakkvann (varierer nok noe med årstid og nedbør), og står på land 6-7 mnd i året. Lett å ta den opp på henger og spyle dersom det skulle være nødvendig. Bruker den minst 1 gang i uka ,iallefall på den varmeste tiden.

 

Skal man gjøre dette skikkelig kreves det jo en relativt omfattende grunnjobb med mattsliping og x antall strøk epoxy-primer før bunnstoffing. Noe jeg ville unngå, og det går fint i mitt tilfelle.

En skikkelig polering/voksing under hjelper jo naturligvis (og er nok uansett å anbefale), hvis man har ubehandlet gelcoat. Men det viktigste er nok hvor ofte man bruker båten, og hvor fort den går.

Lar man den ligge ubrukt i flere uker så vil det nok gro. Men forholdene er nok litt ulike i forhold til type vann og geografiske samt lokale stedmessige forskjeller. 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ut  fra hva jeg har forstått så bør alle glassfiberbåter som ligger i vann ha epoxyprimer, for det er vanntett. Gelcoat / topcoat er ikke vanntett hvis jeg har forstått det rett. 

 

Har også forstått at ferskvann er mer skadelig enn saltvann, mtp plastpest. 

 

Alt over er hva jeg har hørt. Vet ikke om det stemmer.

 

Dette kan sikkert @Knudesvare på. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Ut  fra hva jeg har forstått så bør alle glassfiberbåter som ligger i vann ha epoxyprimer, for det er vanntett. Gelcoat / topcoat er ikke vanntett hvis jeg har forstått det rett. 

 

Har også forstått at ferskvann er mer skadelig enn saltvann, mtp plastpest. 

 

Alt over er hva jeg har hørt. Vet ikke om det stemmer.

 

Dette kan sikkert @Knudesvare på. ?

 

Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre.

Men primært gjelder jo dette båter som ligger ute hele året (eller mesteparten av året), og dermed ikke får sjanse til å tørke. Og evt. for kostbare båter der man forventer 40-50 års levetid eller mere.

Større båter, saktegående båter og båter som brukes sjelden bør jo også bunnsmøres uansett med tanke på groe.

 

Dette med at gelcoat/topcoat ikke er vanntett er nok en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke mange milliliter vann en båt klarer å suge til seg, med mindre det er skader under som blottlegger laminatet, altså selve glassfiberen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ai_ skrev 8 minutter siden:

Du får akkurat like mye vannintrengning i laminatet om det er saltvann eller ferskvann.

"Plastpest tror jeg var mere "vanlig" før, så mulig moderne båter er bedre. " - det ville jo vært litt snodig siden gelcoat og glassfiber er akkurat det samme.

 

Kanskje, men oppfatter ikke plastpest som et problem i dagens verden liksom. Hvem vet om polyester og glassfiber er helt identisk nå i forhold til i 1975. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ai_ skrev Just now:

Ja hvis du kjøper deg en båt som er støpt med epoksy, og overflatebehandlet med epoksybasert glecoat.

 

Det ble nesten litt for moderne :giggle: 

Og hvis man leser noen artikler om emnet så er det nok ikke så utbredt eller farlig som visse skal ha det til.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-grip/er-plastpest-helt-ufarlig/682865

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har iallefall en fra 80-tallet. Og har sett mange gamle båter. Kun en med plastpest.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå er du kanskje på litt tynn is. Epoxy er ikke en oppdatering av polyester. De har begge sin misjon og sine egenskaper i båtverdenen og forøvrig. Med forskjeller, både prismessig og i andre vesentlige momenter.

Epoxy ble første gang patentert før andre verdenskrig.

Og hvem husker ikke Araldit epoxylim som ble lansert allerede i 1946 :smiley:

 

Vinylester er en annen ting....

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei de bygges gjerne i karbonfiber med epoxy. Men nå er det nå engang slik at de fleste plastbåter er bygget i glassfiber og polyester, og slik er det fortsatt. Det er nok som regel et prisspørsmål. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis svaret er epoxy, så vet jeg fortsatt ikke spørsmålet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...