Jump to content

Vil ikke ha bunnstoff, er det allikevel noe jeg burde smøre på eller er det best å ikke gjøre noe?

Strangley

Recommended Posts

Men det finnes da forskjellige polyestere og kvaliteter, du får polyester som er gul, vanelig polyester, isopolyester, hvis du kjøper 2 spann med Biltema polyester og blander inn nøyaktig like mye herder, like mange lag, så hender det jo at disse ender opp med forskjellige farger 

Teknologien går videre, de bruker nok litt annerledes kjemikalier i disse miljøtidene enn de gjorde tideligere. Jeg syns forresten gammel glassfiber klør litt, det gjør ikke dagens glassfiber. Jeg kan stå i bar overkropp å slipe på en glassfiberbåt fra 2017 uten at det klør, men sliper jeg på en gammel båt så kjenner jeg det klør der jeg har tynn hud 

Kjøp deg en sånn som det her, så skal du se gul polyester. Hvordan kan du da forklare at det bare finnes en type polyester ? 

https://tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/sparkel-og-tilbehor/sparkel-kitt/Batplast-polyester-1L-Plastic-Padding-2023290-no

At carbon knekker som kjeks er en sannhet med modifikasjoner, se hva som skjer med carbon og epoksy når det har vært i en autoclave og blitt "bakt", lite som er sterkere enn det 

Redigert av Guest (see edit history)

Da vet du jo godt hvor sterkt det er, hvis det blir brukt på rette måten. 

Du får carbon og epoksy som er stivt som fy, det ser man jo i ramma og karosseriet på en maclaren for eks, men hvis man ser på en fiskestang som er bygd i carbon og epoksy så flekser jo det som bare det, så kan man jo sammenligne med flyvingene på ett moderne jagerfly. Så at carbon knekker som kjeks stemmer da ikke helt 

Forskjellen i forhold til glassfiber har med styrken på fibrene også så klart, men den største forskjellen i praksis er stivheten. Så du kan ha mindre materiale (ferre/tynnere lag) med karbonfiber enn glassfiber for å oppnå samme styrke og stivhet, men et glassfiber laminat som nødvendigvis er tykkere, har også større fleksibilitet og motstandskraft mot for eksempel støt. Ut ifra dette så trenger man vel ikke å være et geni for å konkludere med at glassfiber er et godt valg for en båt eller`hva?

Redigert av ai_ (see edit history)

Men hvis carbon er så mye stivere, hvordan har det seg da at en topp moderne fiskestang, kan være så myk som bare det ? Mye mykere enn gamle glassfiber stenger. Men du kan også kjøpe den samme carbon stanga med tipflex/toppaksjon og da er det bare i tuppen det bøyer seg noe særlig 

Det har med oppbyggingen og gjøre. Man kan jo kjøpe orvis Helios 9ft #6 midflex og da bøyer hele stanga seg, men hvis man kjøper orvis Helios 9fr #6 tipflex så er det i toppen alt skjer. De veier like mye på grammet (ja jeg har begge to og de føles helt forskjelligt) 

Men nå er det natta, så får du kose deg videre og lese deg litt mer opp om forskjellige polyester kvaliteter. Akuratt som epoksy, så heter det bare epoksy, men du får ett stort utvalg med forskjellige epoksy kvaliteter og egenskaper 

Ps: jeg har sett Jarlsberg reklamene, jeg er ikke enig i at ost er ost, det er forskjellige egenskaper og kvaliteter der også, selv om alle er ost 

Redigert av Guest (see edit history)

Det har med fiber orienteringen å gjøre, hvis stangen er laget med for eksempel 45/45grader orientering er den myk, hvis den er laget med unikarbon (enveisrettede fibre) i lengde retningen er den stivere og kan lettere brekke. En fiskestang er sannsyligvis laget med en stor grad av ensrettede fibre så det har også med modulusen av karbon fiberet, noen typer karbonfiber har høyere eleastisitet og styrke på den måten, mens andre har høy stivhetsmodulus og vil tåle mye før det blir bøyet - men når det gjør det så knekker det.

Glassfiber i forhold er mye mer tøyelig før det brekker og har lav stivhetsmodulus i forhold til karbonfiber, så det trengs mer glassfiber for å fullføre en konstruksjon. Det blir det mer vekt av, derfor er ikke det så mye brukt i konkurranse sammenheng - men i en bruks sammenheng der noe skal tåle en støyt og vare lenge så er kanskje et tykkere og tyngre glassfiber laminat kanskje et bedre alternativ.

Fiskestangen består nok av en kombinasjon av ensrettede fibre og 45/45 graders fibre for å holde de ensrettede bibrene sammen. Det er denne kombinasjonen og valget av stivhets/styrke modulus som gjør den både fleksibel og sterk.

Eika skrev 45 minutter siden:

Men hvis carbon er så mye stivere, hvordan har det seg da at en topp moderne fiskestang, kan være så myk som bare det ? Mye mykere enn gamle glassfiber stenger. Men du kan også kjøpe den samme carbon stanga med tipflex/toppaksjon og da er det bare i tuppen det bøyer seg noe særlig 

Det har med oppbyggingen og gjøre. Man kan jo kjøpe orvis Helios 9ft #6 midflex og da bøyer hele stanga seg, men hvis man kjøper orvis Helios 9fr #6 tipflex så er det i toppen alt skjer. De veier like mye på grammet (ja jeg har begge to og de føles helt forskjelligt) 

Men nå er det natta, så får du kose deg videre og lese deg litt mer opp om forskjellige polyester kvaliteter. Akuratt som epoksy, så heter det bare epoksy, men du får ett stort utvalg med forskjellige epoksy kvaliteter og egenskaper 

Ps: jeg har sett Jarlsberg reklamene, jeg er ikke enig i at ost er ost, det er forskjellige egenskaper og kvaliteter der også, selv om alle er ost 

Epoksy har også forskjellige kvaliteter, men basisen er den samme. Polyester og polyesterbasert gelkoat er et stoff som har en karakteristikk som alltid vil være felles, jeg har ennå ikke sett en båtfabrikant som anbefaler å ikke bunnstoffe båten med epoksy primer først for å hindre plastpest.

At det er vanlig med plastpest på båter fra 50 tallet gir egentlig bare en god pekepinn på når du kan forvente deg det på din båt fra 2k tallet, dersom den er like godt vedlikeholdt da selvfølgelig...

Dette var en aldri så liten avsporing fra trådstarters spørsmål :giggle:

Håper vi kan spore tilbake nå.

Er det ok at en rask glassfiberbåt ligger ute hele sommeren uten noen behandling under vannlinjen?

Holder det å vaske den?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Holder det å vaske den?

Ja, har prøvd det, og det holdt, men må gjøres ganske ofte. Hvor ofte avhenger av mange faktorer. Hadde jeg anbefalt det på TS båt som synes å være en Skibsplast 655? Nei, tror jeg hadde tatt meg bryet med å få på litt bunnstoff, og så får det bli en annen diskusjon hvordan det skulle gjøres med vasking, rensing, avfetting pussing, strøk med antipest, hvilke produkter/varemerker og bunnstoff osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...