Jump to content

Vil ikke ha bunnstoff, er det allikevel noe jeg burde smøre på eller er det best å ikke gjøre noe?


Strangley

Recommended Posts

Heisann. Her var det mye liv! Takk for alle meninger og synspunkter, og et par fine digresjoner og diskusjoner. 

Riktig som står, skibsplast 655 (med 115 hester). Ligger (snart) i Asker Marina i Oslofjorden.  Brukes ukentlig etter at den settes ut med unntak av et par uker på hyttetur i sommerferien. 

Mange gode tips og ideer og skjønner det bare er å sette seg inn i ulike typer primer voks epoxy og så videre. Som tidligere nevnt kan jeg lite om dette men tror voks fort forsvinner første båtvask, skal derimot sjekke ut 2komp epoxyprimer som ble nevnt her. 

Link to post
morpho79 skrev for 5 timer siden:

Nå lages det ennå fluestenger av glassfiber, og en av egenskapene er nettopp en mykere flex enn karbon. De som vil kan jo lese mer om hvorfor en av verdens fremste fluestangprodusenter fortsatt produserer en glassfiberserie her: https://www.scottflyrod.com/rod-series/view/F-Series

 

Alle de seriøse produsentene lager noen i glassfiber også :) 

 

må innrømme at favoritten til kosefiske er en orginal scott g, 883 #3. Det er perfeksjonisme fra ende til annen 

Link to post

Plastpest / Osmose – En snikende sykdom

Osmose, eller plastpest, på godt norsk kommer av at forurenset vann trenger gjennom gelcoaten og inn i selve plasten / laminatet. Dersom båten ligger i surt vann eller brakkvann øker faren for “sykdommen”. Vannet følger glassfiberne og på denne måten sprer seg. I laminatet oppstår det en kjemisk prosess og gass dannes. Gassen får etter hvert høyt trykk som igjen gir blærer på overflaten (i gelcoaten). Blærene kan variere i størrelse fra et knappenålshode til en fingertykkelse. Stikker man hull på en slik blære vil du se en gulfarget væske som tilnærmet lukter Eddik. Over tid, uten at reparasjon blir foretatt, vil plasten “råtne” og miste styrke.

Det kan dessverre kreve mye arbeid å reparere slike skader – Avhengig av utbredelsen. Eneste alternativ er å slipe (eller sandblåse) området rent for gelcoat og på den måten få åpnet blærene. Selv om blærene er åpnet er laminatet/plasten fortsatt våt – En lang tørketid (3 – 4 måneder) er nå nødvendig. Båten bør i denne perioden oppbevares i et oppvarmet lokale. Dersom du har tilgang til et måleinstrument som kan måle fuktigheten i laminatet kan det være en bra garanti på at tørketiden er over.

Etter endt tørketid starter det møysommelige og tidkrevende arbeidet med å reparere overflaten/gelcoaten – Dersom det er en trøst så er dette under vannlinjen og topp finish er derfor ikke nødvendig, men husk at en glatt overflate gir mindre friksjon mot vannet = Økt fart.

Dersom et verksted benyttes – Velg et som gir garanti på arbeidet da de innehar nødvendig kompetanse.

Er min båt i risikosonene for plastpest ?

Mange støperier sprøyter i dag på gelcoat – Dersom man da har det for travelt og / eller skal spare kostnader kan sjiktet med gelcoat enkelte steder bli meget tynt hvilket bidrar til økt fare for at vann skal trenge gjennom. Gelcoaten er ikke vanntett, men økt tykkelse gir allikevel økt beskyttelse av plasten under. Når båten er ny er det særdeles viktig at gelcoaten under vannlinjen er mattslipt og påført primer (vanntett). Bunnstoffet har som oppgave å hindre groe og er i seg selv ikke vanntett. Dersom du ikke reparerer skader under vannlinjen er faren for plastpest større – Se derfor over bunnen hvert år før sjøsetting. Det anbefales at skaden repareres på våren slik at området har fått mulighet til å tørke opp under oppholdet på land. Dersom du hvert år påfører nytt lag med bunnstoff vil dette etter hvert bli meget tykt og begynne å sprekke opp. Det er derfor å anbefale at man f.eks. hvert 5 år fjerner alt bunnstoff (bunnstoff fjerner) og påfører nytt/nye lag med primer og bunnstoff.

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Det er IKKE nødvendig å male ett helt strøk med bunnstoff hvert år for de fleste av oss. Det holder å klattmale litt der det er blitt tynt eller borte. Da blir ikke laget med bunnstoff tykkere og tykkere, og det er mye mer miljøvennlig.  (Samt mye mindre arbeid :yesnod:)

 

Jeg vil anbefale deg å ha på vanntett primer, og bunnstoff i den fargen du ønsker. Da kan du også forfriske fargen når det er blitt en del misfarging.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Da blir ikke laget med bunnstoff tykkere og tykkere, og det er mye mer miljøvennlig.  (Samt mye mindre arbeid :yesnod:)

 

Og mye billigere!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og bruk gjerne et bunnstoff som holder i to sesonger ( i følge produsent Jotun), litt dyrere i innkjøp, men hvert annet år i stedet for hvert år og mindre jobb samt oppbygging av tykk sjikt med bunnstoff som skal/må skrapes av igjen etter noen år.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-grip/er-plastpest-helt-ufarlig/682865

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 49 minutter siden:

Og bruk gjerne et bunnstoff som holder i to sesonger ( i følge produsent Jotun), litt dyrere i innkjøp, men hvert annet år i stedet for hvert år og mindre jobb samt oppbygging av tykk sjikt med bunnstoff som skal/må skrapes av igjen etter noen år.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-grip/er-plastpest-helt-ufarlig/682865

 

Hvorfor skrape det av ? Bunnstofffjerner og en skikkelig høytrykkspyler med roterende dyse gjør det så enkelt at det er morro 

 

Eller så kan man ta latmannsmetoden som jeg bruker, ut å kjøre litt i isen. Groe og gammelt bunnstoff forsvinner som bare det :) 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...