Jump to content

KAD42


Tor1967

Recommended Posts

Skal til å bygge båt halvfabrikat, og i den forbindelse har jeg fått tilbud om å kjøpe en brukt Volvo Penta KAD 42 (1997mod) med DP drev (1999) Motor ser strøken ut , 920 timer er den kjørt er det noe man børe være påpasselig med denne type motor???, Neste spørsmål er, motoren er nå i svensk privat eie dvs den må importeres, som sagt er det ikke mulig å få momsrefusjon på denne motor. Bør/eller må man betale HK avgift for denne motor, da man senere skal nyregistrere båt, eller er dette noe redningselskapet /forsikrinsgselskaper bryr seg mindre om. Blir dette sjekket av tollvesenet??? :flag: håper noen kan hjelpe meg med svar på tollmurens bestemmelser :headbang:

Link to post
Share on other sites

For det første:

Det kan like gjerne være at motoren er veldig bra, men det vet du selvsagt ikke...hvis du da ikke får prøvekjørt den. Den tåler ikke mye belastning over tid, så vær obs! Motoren har vært montert i en planende båt, hvilken?

I værste fall må du ta høyde for en påkost på 50-60 lapper.

 

Dernest:

Vet ikke hva slags båt du skal ha, men sørg for at du er sikker på at motoren er litt mer enn stor nok til båten.

 

For det tredje:

Du skal/må betale hk-avgift, og antakelig diff mellom mva ut og inn.

Link to post
Share on other sites

Skal til å bygge båt halvfabrikat, og i den forbindelse har jeg fått tilbud om å kjøpe en brukt Volvo Penta KAD 42 (1997mod) med DP drev (1999) Motor ser strøken ut , 920 timer er den kjørt er det noe man børe være påpasselig med denne type motor

Ser denne tråden: Havari KAD42

 

Som det fremgår skjedde den en endring (oljedistribusjon) i løpet av 1997.

Link to post
Share on other sites

Skal du få dette til å gå i hop på lovlig måte så må du nok ut med nesten 40 høvdinger i hk. avgift til Fru. Halvorsen, hun gir nok neppe noe rabatt på hk. avgiften, dette kommer i tillegg til mva på kjøpsverdien.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så i dag at det ligger flere KAD 42 og en KAD 44 til salgs på Finn.no. Det dukker til stadig opp en del brukte motorer av denne typen.

 

Den i Sverige bør være nær 1/2 prisen av hva en tilsvarende brukt norsk motor koster hvis det skal svare seg etter frakt, mva og hk-avgift (30000 - 35000 kr).

Link to post
Share on other sites

Slipper vi ikke HK avgiften dersom den importeres som dele motor da? Skru av toppen og mariniserings utstyret og vipps .... delemotor :flag:

Sikkert noen som har greie på det!

Temaet ble debattert uttømmende for ikke så lenge siden. I denne strengen står det meste http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...14424&hl=import

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jepp omtrent som jeg sa da :yesnod:

En venn av en kolega importerte en nyoverhalt motor fra USA som delemotor og slapp hk avgiften. Litt senere tok han in mariniserings uttyret uten problemer :lol: Eneste problemet som oppstod var at motoren ikke var nyoverhalt men nyovermalt! viste seg og vere bare skrot :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det var de første moddelene av KAD 42 som hadde problemer (A+B) så vidt jeg har forstått, lurte på det samme selv da jeg kjøpte nåværende båt, blir ikke akkurat beroliget av å lese innlegget som det refererest til over. Grunnen til jeg kjøpte båten med en KAD 42 var at dette var en 42P -97 mod som iflg mitt lokale VP verksted var identisk med KAD 43 -98 mod (en ser det lett bla ved at denne har en større ekspansjonstank, lik KAD 43+44+300) Ser et bort fra de første utgavene av 42`ene tror jeg dette er gode motorer, så lenge en er nøye med vedlikehold og skifter oljen iht. til anbefaling. Lykke til med evt. kjøp :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Håkon har helt rett. Den eneste forskjellen på en KAD 42P og en KAD 43, er at 43 motoren har lyddemping på kompressorluften. Dette kan ettermonteres på KAD 42 (delene koster ca 5000 + mva). KAD 42 er en god motor, det er på tide at myten om de dårlige KAD 42 avlives. Sørg for regelmessig vedlikehold etc. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Har en tidlig KAMD42, kjøpte den brukt, har hatt den i 4 år, så langt uten noen problemer. Men det jeg hører av erfaringer gjør jo at jeg unngår å kjøre motoren hardt over lang tid. Har halvplaner på ca 3500 kg, og oppnår f.eks 18-19 knop ved 3000 omdr/min. Med dette turtall har jeg gått ca 4 timer uten stans og uten økning av motortemperatur. Kjører selvfølgelig hardere også, men ikke over lang tid.

Tror nok mye av grunnen til problemene med KAD42, skyldes tung båt (med enkelinstallasjon) som man ønsker skal kunne gå fort, med hardkjør og havari som resultat.

Stell pent med motoren, så har du motor lenge.

Link to post
Share on other sites

KAD 42 P motoren er etter mine erfaringer helt OK. Har to. Dette selv om jeg kjørte varm en i sommer(røyk ei reim og jeg hadde kobla bort varslinga pga en feil ved ene tempføleren)Shit happens. Har kjørt dagsetapper på 300nm med marsj på 25 knop. disse motorene hadde en svakhet med toppakningene og turbopakninger i starten. Når disse ble skiftet til ny type ble alt greit. Ellers kan de bruke litt olje pga glaserte foringer.

En av årsakene til att det har vært noen havari med disse motorene er nok att de har gått med for stor belastning. Som min båt, den veier 9 tonn ferielastet + passasjerer. det sier seg selv att 2x 230 hk blir litt knapt, men den går 30 knop på maks og marsjer 24-27 knop. LØP å KJØP!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror nok mye av grunnen til problemene med KAD42, skyldes tung båt (med enkelinstallasjon) som man ønsker skal kunne gå fort, med hardkjør og havari som resultat.

En av årsakene til att det har vært noen havari med disse motorene er nok att de har gått med for stor belastning.

Dere begge har sikkert rett, men dette gjelder vel for de fleste motorer.

I det tilfelle jeg beskrev var forklaringen definitivt ikke overbelasting, men tilstoppede kjøledyser.

Har man en 4x motor som er nyere enn 1997, samt bytter oljefilteret som foreskrevet, bør ikke slike havarier kunne skje.

Blir intr. om vi får høre hva som skjedde med motoren i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke være mer redd 42 motorene enn andre, og spesielt ikke når de har gått såpass mange timer som 1100. Praktisk talt alle 42 motorene med kjente innkjøringsfeil fikk havariene før eller rundt 500 timer. Hvis det i tillegg er skiftet over til stålpakninger på turboen, er det heller ikke oljelekkasjer å snakke om.

 

Mine 1992 mod. nærmer seg nå 1400 timer i god stil uten oljesøl eller problemer. Vær heller litt obs på utstyret som er hengt på motoren, d.v.s.(normallevetid i parantes) oljekjøler (1000-1200), turbolader ( 900-1100 ), startmotor (900-1000) , dynamo (900-1000),

kompressor (600-800), varmeveksler ( ca. 1000) etc. Det kan fort bli noen kroner hvis ikke noe av dette er skiftet ut tidligere.

 

Levetiden på komponentene gjelder nesten uansett hvor godt vedlikehold og ettersyn disse får. Den oppgitte levetiden er basert på kunnskap fra en erfaren Volvo mekaniker som har skrudd på VP 4X seriene siden de kom på markedet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...