Popeye70 Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 Sommersesongen 2021 blir tilbragt ved bøye i stedet for ved brygge, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen spesielle tips for hvordan man best mulig fortøyer til en brygge for lengre tids ligge. For enkeltnetter ved andre bøyer har vi bare dratt to tau gjennom bøyens øye og til krysshold på hhv babord og styrbord side, men nå blir båten liggende i uker av gangen. Det jeg trenger tips til er hvordan vi kan unngå unødvendig slitasje/gnaging på fortøyningstauet, og også hvordan vi kan unngå å ligge og dunke i bøya i lite vind. Jeg leste et tips om å dra tauet gjennom en slange for å unngå å dunke, fordi slangen vil holde tauet stivt og dermed holde bøya unna båten, og det virker jo fornuftig. Men er det bare å finne en passe stor slange og dra tauet gjennom? Og hva med slitasje ved øyet i bøya? Kan vi bruke en eller annen form for karabinkrok, eller er det fy-fy? Alle tips mottas med takk! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vesterskog Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Det med slange har eg ingen erfaring med, men det virker som et greit tips. Ville då gått for hydraulikkslange sommer veldig stiv på grunn av armering. Et tips kan jo også være å "kle" toppring i bøye med noe mykt. Karabiner må i så tilfelle være med dobbelsikring, f.eks med hylse som skrues over åpning. Men eg tror heller eg ville valgt sjakkel med sikkerhets bolt (løs bolt). Evt overdimensjonert tau med slange i øyet. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Det beste er jo å bruke en bøye uten øye på toppen, altså en helt vanlig A-serie fra polyform, og så feste tauet under den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Uansett bøyetype bør man feste fortøyningen under bøyen. Hver gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakt Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Vokste opp på Vestlandskysten der det både var værhardt, og der "alle" hadde båtene liggende i bøye. Der gjorde vi det slik: - Viktig med tung kjetting på bunnen. Den virker strekk- og rykkavlastende på fortøyningene. - Bedre med to separate tau enn ett som tres gjennom. Skjer det noe med det ene, har du det andre. - Tauene festes under bøya. Ringen på toppen er for å feste tauene når de ikke er i bruk. Denne kan enkelt polstres med noe mykt for å unngå skadet på båten. - Beskyttelse mot gnaging er viktig både ved bøya og ved båten. Armert plastslange er effektivt. Redigert 12.April.2021 av Frivakt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Når man ligger på bøye og har tredd tauet gjennom et øye, er det veldig lurt å ta en tauet ekstra tørn gjennom øyet. Tar man det bare rett igjennom en gang, blir det fort slitasje på tauet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Popeye70 Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 S/Y Emma skrev 12 minutter siden: Når man ligger på bøye og har tredd tauet gjennom et øye, er det veldig lurt å ta en tauet ekstra tørn gjennom øyet. Tar man det bare rett igjennom en gang, blir det fort slitasje på tauet. Vi har pleid å gjøre dette for korttidsfortøyning til bøye (og på alle permanente fortøyninger på fast båtplass), så dette er et kjent konsept. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Roger jo Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) index skrev for 5 timer siden: Uansett bøyetype bør man feste fortøyningen under bøyen. Hver gang. Fornuftig. Har ligget i bøye året rundt i over 40 år har to tykke tau fra ringen under bøya et stramt med beskyttelse i haligatett og et slakt som sikring. Viktig at det er svivel i opplegget under bøya har erfart at båten bare snurret samme vei i 4 mnd og trossa til moringen ble klippet av. Fant ut at gnaging på noe gammelt tau ble et problem alt i sept/okt. så handlet nytt 22mm silkemykt. Ligger i brygge i høst /vinter fant ut at en bit av støvsuger slange var fin beskyttelse til 22mm tau dro et par runder med gaffateip rundt tauet og to tørn i øye i brygga halvstikk eller pålestikk og kraftige strekkavlastere Redigert 12.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Familiesnekke Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hei @Popeye70! Vi har fast sommerplass i bøye hvert år. Jeg har kjøpt en kraftig kjetting, to sjakler og en svivel. En ende av kjettingen festes i sjakkelen under bøya og den andre enden festes sammen med svivelen i ringen over bøya. Jeg bruker kobberpasta på gjengene og smører rikelig med fett/grease på sjakkelen under vann, slik at jeg får demontert alt sammen om høsten. Så fra svivelen fester jeg to like lange uavhengige tau, som går opp til hvert sitt kryssholdt i baugen på båten. Tauet har jeg så «stramt» at det akkurat dypper ned i vannet, når det er vindstille. Jeg har også satt på en strekkavlaster på hvert tau. Jeg har brukt pålestikk til å binde i svivelen, men jeg vet ikke om det er beste løsning, så kom gjerne med forslag! Men det er trangt i øyet på svivel, og jeg tenkte det var unødvendig med en sjakkel til for å få til dobbel rundturn. Jeg tror løsningen min gir veldig lite taugnissing uansett. Og syrefast er veldig glatt. Det er i så fall tau-mot-tau som kan gnisse i svivelen. På denne måten har jeg dobbel sikring på alt, bortsett fra svivelen. Jeg har ikke opplevd at båten står og dunker mot bøya. Båten snur seg jo hele tiden opp mot vinden. Viktig å bruke synketau, så ikke noen får det i propellen når jeg er på tur. Jeg tar med alt tau og syrefast hjem om vinteren. Se bilder fra ettermiddagens økt under. Syrefast: Løfter bøya opp en dag det ikke er høyvann for å feste kjetting: Ferdig resultat: Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Takk for god beskrivelse, @Familiesnekke! Der fikk jeg noen tips! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
snekkerbod Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Ser veldig bra ut. Kunne vurdert noe beskyttelse i pålestiket mot gnaging mot svivelen, men kanskje unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) Familiesnekke skrev for 19 timer siden: Jeg har brukt pålestikk til å binde i svivelen, men jeg vet ikke om det er beste løsning, så kom gjerne med forslag! Men det er trangt i øyet på svivel, og jeg tenkte det var unødvendig med en sjakkel til for å få til dobbel rundturn. Jeg har brukt et slyngestikk, null gnag. Men du får neppe plass med to separate tau uten å kjøpe større svivel. Er forøvrig helt enig i filosofien med minst mulige ekstra sjakler og ledd. Jeg brukte kun et enkelt tau med hanefot ca midt på tauet som går til båten, men har i tilegg et slakt sikringstau i dyneema med samme bruddstykke som hovedtau. For å hindre at synketauet tvinner seg rundt blåsa har jeg teipet på rørisolasjon som fungerer utrolig bra. Har selv over 2,5 meter med tau til båten da jeg mener det gir bedre rykkdemping. Redigert 16.April.2021 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.