Jump to content

Dårlig passform på ny kalesje, hvilke rettigheter har man?


trampeklapp

Recommended Posts

Har montert ny kalesje på skuta. Passformen er jeg på ingen måte fornøyd med, den gamle satt som et skudd ift denne. Har vært i kontakt med leverandør og fikk tips om å justere bøyler, uten at det hjalp nevneverdig. Sendte dem en mail der jeg klagde og la ved noen bilder. Fikk beskjed om at "rekl.ansvarlig som sa han syntes det så ut til at bøylene på båten din så litt flate ut, så de kunne hatt godt av å få et lite spenn. Da kan du ta av bøylene. Sette dem på bakken og prøve å benne dem oppover altså presse dem litt sammen slik at bøylen som går på tvers får seg et løft."

 

Jeg kan ikke si at jeg synes bøylene mine ser spesielt flate ut og den gamle kalesjen satt jo mye bedre. Den nye er bestilt ut fra korrekt malnummer. Hva gjør man? Kan ikke si at jeg har veldig lyst til å bøye og bende for mye på stengene, tror strengt tatt ikke det er der problemet ligger.

 

Kan man kreve at de kommer ut i båten og ser på saken? 

IMG_20210410_110703.jpg

 

IMG_20210410_110707.jpg

 

IMG_20210410_111001.jpg

 

IMG_20210410_111533.jpg

 

IMG_20210410_111542.jpg

 

IMG_20210410_111547.jpg

 

IMG_20210410_113339.jpg

 

IMG_20210410_113344.jpg

 

IMG_20210410_113354.jpg

 

IMG_20210410_114900.jpg

 

IMG_20210410_113254.jpg

 

Redigert av trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

All fuglebæsjen blafrer av etter en tur på fjorden. Holder seg ren. 
Enig at det ikke ser så bra ut, men hvordan vet du at den gamle kalesjen er den som er rett?

Om båten er noen år og du ikke er første eier, kan det være gjort noe med den tidligere. 
Jeg har en tidligere kalesje på båten om vinteren. Passformen på den er anderledes enn den nye, men dog ikke så mye som på din. 

Link to post
Share on other sites

Ja kjent problem dette. Det som er sikkert er at en kalesje krymper over tid å det har sikkert også din. At det også flater buen på bøylene over tid er riktig.  Om det er tilfelle her er ikke godt å si ut i fra bildene men sannsynlig.  Det hender også at den som syr beregner et litt annet sømmrom på glidelåser så det kan variere  1 cm. Det er tilstrekkelig for å få strekk i vinduer. 

Har opplevd at det er feil på nye kalesjen men det er uhyre skjeldent.   Det som også er sikkert er at alt vil bli bedre etter noen omganger med regn å sol.

 

Dette fra en gammel bårbygger som har montert 2-300 kalesjen på nye båter å har satt i telefon med kunder som har kjøpt ny til sin gamle båt. 

 

Uten at det er tilfelle her...... jeg har opplevd at båteier kuttet et par cm av bøylen nede fordi det var så vanskelig å få på knappene. Han kjøpte så ny kalesje av oss men var lite fornøyd med passformen. Det endte med at jeg måtte avgårde å se på dette.....  vi ble enige:giggle:

 

Om det er en reklamasjon er ikke så lett å svare på men du har muligheten til å stramme sider ved å bøye en litt større overhøyde å gi den litt tid. Ikke juster for mye på de korte bøylene (hjelpe bøyle)

om ikke du helt sjønner hva du gjør :wink:

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 41 minutter siden:

du har muligheten til å stramme sider ved å bøye en litt større overhøyde å gi den litt tid. Ikke juster for mye på de korte bøylene (hjelpe bøyle)

om ikke du helt sjønner hva du gjør :wink:

 

Lykke til !


@Knude

Forstår jeg det riktig at jeg da skal ta tak i kalesjestengenes ender og bøye disse litt innover, altså stengenes ender inn mot hverandre? Jeg skjønner ikke hva jeg gjør, så de korte bøylene tror jeg at jeg skal la være...

Redigert av trampeklapp
Rettet opp skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 10 timer siden:

 

 

Ellers kan de jo levere nye stenger om de mener det er der problemet ligger. Så klart levert gratis til deg.

Om nye stenger løser problemet, så beviser jo bare det at feilen var eiers gamle stenger. Da ser jeg ikke at produsent skal være ansvarlig for å levere nye gratis. Utgangspunktet må jo være at eiers stenger er sånn som de skal være, ellers blir det vanskelig med felles maler.

Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 41 minutter siden:

Om nye stenger løser problemet, så beviser jo bare det at feilen var eiers gamle stenger. Da ser jeg ikke at produsent skal være ansvarlig for å levere nye gratis. Utgangspunktet må jo være at eiers stenger er sånn som de skal være, ellers blir det vanskelig med felles maler.

Nå tenkte jeg nye stenger tilpasset nye kalesjen. Å ikke basert på originale stenger.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Nå tenkte jeg nye stenger tilpasset nye kalesjen. Å ikke basert på originale stenger.

Om nye customstenger (altså ikke lik de originale) løser problemet - så er jeg enig. Men da kan heller ikke kalesjeprodusenten selge det som kalesjemal som passer til de originale stengene (som jeg antar trådstarter har). Da må de selge det med beskjed om at du trenger egne stenger.

Link to post
Share on other sites

Da jeg bestilte ny kalesje fra Hansen Protection passa den veldig bra. litt stram den første gangen men dette går seg litt til. det bør ikke være alt for stramt eller alt for slakkt med mindre kalesjestengene er feiljustert eller uoriginale!  litt justering må man kansje beregne. Hansen kalesjen hadde ihvertfal perfekt passform

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Denne så ikke bra ut, tviler på at stenger her endrer nok på dette.  Kunne du testet på en annen båt så hadde du fått en indikasjon. Jeg fikk ny fra Agder kalesje i 2019 på en 2009 båt, den satt bra, ganske tight, men det er vel bedre at den er litt for stram i begynnelsen.. 

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte også fra Hansen Protection og slet med passformen. Den var så stram at jeg hverken turte eller klarte å få igjen glidelåsene på den fremre delen mellom targa og vindskjerm. Den bakre passet perfekt.

Men de kom ut til båten i havna og hjalp til med å justere. Veldig bra service.

 

Men her ser den jo litt for stor ut.

Tror rådet om å forsøke å bøye forsiktig på bøylene er lurt.

Forrige båten fikk en diger dam midt på kalesjetaket som trykket bøylene enda mer sammen på grunn av vekten.

Der var løsningen å bøye rørene forsiktig for å få en bue over taket slik at vannet rant av. 

Da holdt duken seg også bedre stram.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ser du har stenger som har mye justeringsmuligheter. Er jo en ekstra bøyle pr " hovedslang".. 

eller hva man nå skal kalle det. 
 

Kalesjen ser litt rynkete ut her og der. Har du forsøkt å sideforskyve punktene hvor kalesjen er festet mot vindu? De skruene er vel ment å justere på. 
 

-óg, er bøylene montert riktig ? Vil det endre noe om f.eks fremre bøyle snus? 
 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 9 timer siden:

Ser du har stenger som har mye justeringsmuligheter. Er jo en ekstra bøyle pr " hovedslang".. 

eller hva man nå skal kalle det. 
 

Kalesjen ser litt rynkete ut her og der. Har du forsøkt å sideforskyve punktene hvor kalesjen er festet mot vindu? De skruene er vel ment å justere på. 
 

-óg, er bøylene montert riktig ? Vil det endre noe om f.eks fremre bøyle snus? 
 

 

Har justert på hjelpebøylene uten at det hjalp stort. 
Ja, skruene i vindu kan flyttes på og det vil nok hjelpe litt på rynkene i vindu. Bøylene er montert riktig.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 12 timer siden:

Vi kjøpte også fra Hansen Protection og slet med passformen. Den var så stram at jeg hverken turte eller klarte å få igjen glidelåsene på den fremre delen mellom targa og vindskjerm. Den bakre passet perfekt.

Men de kom ut til båten i havna og hjalp til med å justere. Veldig bra service.

 

Men her ser den jo litt for stor ut.

Tror rådet om å forsøke å bøye forsiktig på bøylene er lurt.

Forrige båten fikk en diger dam midt på kalesjetaket som trykket bøylene enda mer sammen på grunn av vekten.

Der var løsningen å bøye rørene forsiktig for å få en bue over taket slik at vannet rant av. 

Da holdt duken seg også bedre stram.

Ja, det blir å bøye litt på bøylene ved neste tur ut i båten. Men må si jeg er engstelig for å bøye for mye, slik at det blir helt bortbøyd...

Link to post
Share on other sites

Flytt også bøylen på vindskjerm litt lengre bakover med kalesjen på. 2-3 cm. Det vil også hjelpe. Alle knapper i vindskjerm kan justeres. Ser at det vil bli mye bedre om du flytter litt på de der glidelåsen står i front. 

Det er akter bøylen jeg ville bøyd litt på ved å demontere hjelpebøylen å bøye vær for seg. Sett den på bakken med bena opp å stå på midten hjørnebøyen skal da komme litt lengre fra bakken når du er ferdig. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 minutt siden:

Flytt også bøylen på vindskjerm litt lengre bakover med kalesjen på. 2-3 cm. Det vil også hjelpe. Alle knapper i vindskjerm kan justeres. Ser at det vil bli mye bedre om du flytter litt på de der glidelåsen står i front. 

Det er akter bøylen jeg ville bøyd litt på ved å demontere hjelpebøylen å bøye vær for seg. Sett den på bakken med bena opp å stå på midten hjørnebøyen skal da komme litt lengre fra bakken når du er ferdig. 


Takk for god beskrivelse, det skal prøves!

Link to post
Share on other sites

trampeklapp skrev 12 minutter siden:

Ja, det blir å bøye litt på bøylene ved neste tur ut i båten. Men må si jeg er engstelig for å bøye for mye, slik at det blir helt bortbøyd...

Det må være beder å få selgeren til å komme og justere den, hvis det ikke blir bedre ta det derfra.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Alt er mulig, så lenge man betaler for det. Om man kjøper en standardkalesje så er det jo ikke selgers ansvar at bøyler og fester på kjøpers båt passer. Så man kan betale noen for å flytte på skruer og bøye bøyler, eller man kan prøve selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...