potetkjeller Startet 13.April.2021 Del på Facebook Startet 13.April.2021 God dag! Har nylig kjøpt meg ein Viksund 770 med yanmar 55hk og vil legge til eit batteri til forbruk. For at begge batteriene skal bli ladet holder det og legge inn eit skillerele for eksempel det dei selger på biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
potetkjeller Svart 13.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2021 Sequoia skrev 9 minutter siden: Ja. Så eg legger bare til eit skillerele på kabelen som går fra dynamo til batteri? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Du beholder kablene fra motor til startbatteri. Så legger du en ny kabel fra startbatteri pluss til forbruksbatteri pluss, via skillereleet. Sense-ledningen fra skillereleet kobler du også på start-batteri pluss, slik at releeet stenger når startbatteriet kommer under 12.8 V. I tillegg må du selvsagt ha ledning fra minus på startbatteriet til minus på forbruksbatteriet. Da tar du ut til forbruk fra pluss på forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
potetkjeller Svart 13.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2021 alf-inge skrev 1 time siden: Du beholder kablene fra motor til startbatteri. Så legger du en ny kabel fra startbatteri pluss til forbruksbatteri pluss, via skillereleet. Sense-ledningen fra skillereleet kobler du også på start-batteri pluss, slik at releeet stenger når startbatteriet kommer under 12.8 V. I tillegg må du selvsagt ha ledning fra minus på startbatteriet til minus på forbruksbatteriet. Da tar du ut til forbruk fra pluss på forbruksbatteriet. Aaah var ikkje verre nei! Takker for godt svar! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Monterte nettopp VSR fra biltema selv, "sense ledningen" som er nevnt skal iallefall på denne kobles til minus. jeg har i tillegg koblet den på en bryter så jeg kan slå den av ved lengre tid uten bruk, f.eks ved vinteropplag siden den trekker 10mA i standby. Koblingsskjema finner du Her Ellers anbefaler jeg å lese Denne, som gir en veldig god innføring Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Sturee skrev 51 minutter siden: Monterte nettopp VSR fra biltema selv, "sense ledningen" som er nevnt skal iallefall på denne kobles til minus. Ja, du har rett, jeg var litt for kjapp. Den må jo ha kobling mot minus for å kunne måle spenningen mellom plus sog minus. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 (redigert) Monterte denne i fjor, har fungert fint første året iallfall. Lite spenningsfall og minimalt strømtrekk i st.by. Lettfattelig koblingsskjema. Redigert 13.April.2021 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
potetkjeller Svart 13.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2021 Sturee skrev for 3 timer siden: Monterte nettopp VSR fra biltema selv, "sense ledningen" som er nevnt skal iallefall på denne kobles til minus. jeg har i tillegg koblet den på en bryter så jeg kan slå den av ved lengre tid uten bruk, f.eks ved vinteropplag siden den trekker 10mA i standby. Koblingsskjema finner du Her Ellers anbefaler jeg å lese Denne, som gir en veldig god innføring Men når denne trekker 10mA vil den ikkje då tappe start batteriet om båten ligger ei stund uten at den er i bruk? Eller tenker eg heilt feil her? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 10mA eller 0,01A er så lite at ved vanlig bruk er det ubetydelig. Men jeg har som sakt koblet på bryter sånn at hvis jeg vet det er lenge til neste gang jeg skal ut, eller ved vinterlagring kan jeg enkelt slå det av. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Ligger du stille en måned blir det ikke mer enn 7,2Ah. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
potetkjeller Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Sturee skrev for 10 timer siden: 10mA eller 0,01A er så lite at ved vanlig bruk er det ubetydelig. Men jeg har som sakt koblet på bryter sånn at hvis jeg vet det er lenge til neste gang jeg skal ut, eller ved vinterlagring kan jeg enkelt slå det av. Selvfølgelig her var ikkje eg heilt klar i håve... Tenkte bare A eg😅 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Det enkleste er jo kanskje en 1/2/all/off bryter, hvis man greier å huske å bytte selv... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Prologue Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Erik skrev for 3 timer siden: Det enkleste er jo kanskje en 1/2/all/off bryter, hvis man greier å huske å bytte selv... Dette lurer jeg på. Er dette enklere enn et skillerelé? Har lest en del på bf om dette med ekstra batteri, noen hevder at det gamle batteriet vil påvirke det nye på en negativ måte. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 (redigert) Enklere å montere (forutsatt at du har en grei plass å montere den der kabelen går, som du kommer til når du skal bruke den) . Enklere konstruksjon. Men manuelt i bruk da, du må selv huske å koble inn/ut batterier ved start, gange og stopp. Men det blir fort en rutine. Har du batteribryter i dag? Da kan du bytte den med 12all bryter direkte. Game batteriet på 1. Dynamo på inn. Nye forbruk på 2. Redigert 14.April.2021 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ingar Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Prologue skrev for 4 timer siden: Har lest en del på bf om dette med ekstra batteri, noen hevder at det gamle batteriet vil påvirke det nye på en negativ måte. dynamo-og-lading-av-flere-batterier Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 (redigert) At det gamle og nye påvirker hverandre kan kun skje hvis de ikke er i hver sin bank som blir adskilt når det ikke lades. Ergo ikke noe issue med skillerele eller bryter som skiller dem. Redigert 15.April.2021 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Prologue Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Erik skrev 21 minutter siden: At det gamle og nye påvirker hverandre kan kun skje hvis de ikke er i hver sin bank som blir adskilt når det ikke lades. Ergo ikke noe issue med skillerele eller bryter som skiller dem. Takk for svar. Jeg leser i tråden som @Ingar lenker til at 12all bryter er dårligste løsning. Jeg har en av/på bryter nå og vurderer ekstra batteri. Er redd for at jeg gjør feil der og brenner dynamoen, så må lese meg litt mer opp. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Dangar viser deg dette på på en helt nydelig måte: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Prologue skrev for 13 timer siden: Dette lurer jeg på. Er dette enklere enn et skillerelé? Nei. Et skillerele er det enkleste, da trenger du ikke tenke i det hele tatt. Alt går automatisk. Om du da legger alt forbruk til det nye batteriet har du et startbatteri som kun benyttes av motoren, og ingenting som kan tappe dette ned. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Skille rele gjør at du slipper å tenke ved bruk. Men du må tenke endel ved ombyggingen da. Bryter gjør at du må ha gode rutiner ved bruk, og kan få konsekvenser hvis du glemmer det, men du slipper å tenke like mye ved instalasjon. Har du bryter fra før som du bytter er det kun en ekstra ny plusskabel fra bryter til nye batteri. Ps : Skal du ha bryter må du ha en som er kraftig nok til å tåle din cca ved start. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Erik skrev 6 minutter siden: Skille rele gjør at du slipper å tenke ved bruk. Men du må tenke endel ved ombyggingen da. Ærlig talt, så mye tenking er det ikke som skal til. Dette er enkle greier. Med skillebryter kan du banne på at den ene gangen du glemme å skille batteriene i uthavn, sitter du plutselig alene en søndag kveld på en holme langt fra folk med to tomme batterier. Da tenker jeg du skulle ønske at du hadde gått for rele i stedet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Prologue skrev for 1 time siden: Er redd for at jeg gjør feil der og brenner dynamoen, så må lese meg litt mer opp. Om du momentant bryter forbindelsen mellom batteriene og dynamo mens den lader ryker likeretteren. Dette kan ikke skje med skillerele siden dynamoen alltid er forbundet med minst én batteribank. Beste er en solid kabel direkte fra B+ på dynamoen til batteri pluss. (Normalt forbruksbank) Sitér dette innlegget Link to post
potetkjeller Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 Takker for gode svar! Men så var det over på kor stort batteri eg trenger til forbruk? Det som trekker i båten er kartplotter, ekkolodd, lanterner, kabin belysning også skal eg installere eit par høytallere. Har og eit par pumper til vask og lensepumpe Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Det er kun det du bruker når motoren er avstengt du skal tenke på. Plotter og ekkolodd har lite for seg når du ligger i havn, og det er da du bruker forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.