Jump to content

Legge til forbrukbatteri


potetkjeller

Recommended Posts

Du beholder kablene fra motor til startbatteri. Så legger du en ny kabel fra startbatteri pluss til forbruksbatteri pluss, via skillereleet. Sense-ledningen fra skillereleet kobler du også på start-batteri pluss, slik at releeet stenger når startbatteriet kommer under 12.8 V.

 

I tillegg må du selvsagt ha ledning fra minus på startbatteriet til minus på forbruksbatteriet.

 

Da tar du ut til forbruk fra pluss på forbruksbatteriet.

Link to post
alf-inge skrev 1 time siden:

Du beholder kablene fra motor til startbatteri. Så legger du en ny kabel fra startbatteri pluss til forbruksbatteri pluss, via skillereleet. Sense-ledningen fra skillereleet kobler du også på start-batteri pluss, slik at releeet stenger når startbatteriet kommer under 12.8 V.

 

I tillegg må du selvsagt ha ledning fra minus på startbatteriet til minus på forbruksbatteriet.

 

Da tar du ut til forbruk fra pluss på forbruksbatteriet.

Aaah var ikkje verre nei! Takker for godt svar! 

Link to post

Monterte nettopp VSR fra biltema selv, "sense ledningen" som er nevnt skal iallefall på denne kobles til minus. jeg har i tillegg koblet den på en bryter så jeg kan slå den av ved lengre tid uten bruk, f.eks ved vinteropplag siden den trekker 10mA i standby. 

 

Koblingsskjema finner du Her

 

Ellers anbefaler jeg å lese Denne, som gir en veldig god innføring

Link to post
Sturee skrev for 3 timer siden:

Monterte nettopp VSR fra biltema selv, "sense ledningen" som er nevnt skal iallefall på denne kobles til minus. jeg har i tillegg koblet den på en bryter så jeg kan slå den av ved lengre tid uten bruk, f.eks ved vinteropplag siden den trekker 10mA i standby. 

 

Koblingsskjema finner du Her

 

Ellers anbefaler jeg å lese Denne, som gir en veldig god innføring

Men når denne trekker 10mA vil den ikkje då tappe start batteriet om båten ligger ei stund uten at den er i bruk? Eller tenker eg heilt feil her?

Link to post
Sturee skrev for 10 timer siden:

10mA eller 0,01A er så lite at ved vanlig bruk er det ubetydelig. Men jeg har som sakt koblet på bryter sånn at hvis jeg vet det er lenge til neste gang jeg skal ut, eller ved vinterlagring kan jeg enkelt slå det av.

Selvfølgelig her var ikkje eg heilt klar i håve... Tenkte bare A eg😅

Link to post
Erik skrev for 3 timer siden:

Det enkleste er jo kanskje en 1/2/all/off bryter, hvis man greier å huske å bytte selv... 

Dette lurer jeg på. Er dette enklere enn et skillerelé?

 

Har lest en del på bf om dette med ekstra batteri, noen hevder at det gamle batteriet vil påvirke det nye på en negativ måte.

Link to post

Enklere å montere (forutsatt at du har en grei plass å montere den der kabelen går, som du kommer til når du skal bruke den) . Enklere konstruksjon. Men manuelt i bruk da, du må selv huske å koble inn/ut batterier ved start, gange og stopp. Men det blir fort en rutine. 

 

Har du batteribryter i dag? Da kan du bytte den med 12all bryter direkte. Game batteriet på 1. Dynamo på inn. Nye forbruk på 2.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 21 minutter siden:

At det gamle og nye påvirker hverandre kan kun skje hvis de ikke er i hver sin bank som blir adskilt når det ikke lades. Ergo ikke noe issue med skillerele eller bryter som skiller dem. 

Takk for svar.

 

Jeg leser i tråden som @Ingar lenker til at 12all bryter er dårligste løsning. Jeg har en av/på bryter nå og vurderer ekstra batteri. Er redd for at jeg gjør feil der og brenner dynamoen, så må lese meg litt mer opp.

Link to post
Prologue skrev for 13 timer siden:

Dette lurer jeg på. Er dette enklere enn et skillerelé?

 

Nei. Et skillerele er det enkleste, da trenger du ikke tenke i det hele tatt. Alt går automatisk. Om du da legger alt forbruk til det nye batteriet har du et startbatteri som kun benyttes av motoren, og ingenting som kan tappe dette ned. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skille rele gjør at du slipper å tenke ved bruk. Men du må tenke endel ved ombyggingen da.

Bryter gjør at du må ha gode rutiner ved bruk, og kan få konsekvenser hvis du glemmer det, men du slipper å tenke like mye ved instalasjon.  Har du bryter fra før som du bytter er det kun en ekstra ny plusskabel fra bryter til nye batteri.

 

Ps Skal du ha bryter må du ha en som er kraftig nok til å tåle din cca ved start.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 6 minutter siden:

Skille rele gjør at du slipper å tenke ved bruk. Men du må tenke endel ved ombyggingen da.

 

Ærlig talt, så mye tenking er det ikke som skal til. Dette er enkle greier.

 

Med skillebryter kan du banne på at den ene gangen du glemme å skille batteriene i uthavn, sitter du plutselig alene en søndag kveld på en holme langt fra folk med to tomme batterier. Da tenker jeg du skulle ønske at du hadde gått for rele i stedet:giggle:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Prologue skrev for 1 time siden:

Er redd for at jeg gjør feil der og brenner dynamoen, så må lese meg litt mer opp.

 

Om du momentant bryter forbindelsen mellom batteriene og dynamo mens den lader ryker likeretteren. Dette kan ikke skje med skillerele siden dynamoen alltid er forbundet med minst én batteribank. Beste er en solid kabel direkte fra B+ på dynamoen til batteri pluss. (Normalt forbruksbank)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...