Jump to content

Legge til forbrukbatteri

potetkjeller

Recommended Posts

Ingar skrev 4 minutter siden:

Synes 88Ah er lite som forbruksbatteri, men det kommer jo helt an på bruksmønsteret. Kan kun lades ut 50% så i praksis har du maksimalt 44Ah.

Typiske strømforbrukere i havn er kjøleskap og dieselvarmer.

Har ikkje kjøleskap i båten, tenker eg kommer til og benytte meg av kjøleboks på 12V eventuelt. Har og solceller på båten og skal legge opp landstrøm seinere.

Har lite greie på batteri, men tenker at biltema får duga for min del. Har det nåke spesielt og sei ka batteri eg kjøper? Ser det står "start batteri" på det eg har, men har det nåke og sei?

Henger meg på emnet!

Oppdaget defekt batteri i nåværende 23 fot (75 hk yanmar) kombibåt, og må til med nytt/oppgradering.  Har fundert i om eg skal gå for 1 dual batteri eller 2 batterier (Start og forbruk med skillerele). 

Båten blir brukt primært til fiske og dagsturer. Forbruk : Garn/teinehaler, lanterne, navigasjon og fremtidig bruk av wallas 1000 med varmviftelokk. Med andre ord svært lite forbruk ved landligge.  

Er det tilstrekkelig med 1 batteri ? I så tilfelle,  holder det med 120 Ah ( +/- 10 Ah) ?

Redigert av Skip1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...