Jump to content

GSM alarm fra Clas Ohlson - erfaringer?


bliss X

Recommended Posts

Har god erfaring med produktet. Enkelt å programmere med PC/LapTop, enkel å installere. Fungerer utmerket.

Min er i drift også under opplagstiden.

 

Uansett, få deg en alarm i båten.

 

mvh

Messy

Har kjøpt meg en. Det under opplag på sjøen jeg i første omgang tenker å bruke den. Vil ha varsling på "mangler landstrøm" + "vann i kjølsvinet".

 

Hvordan er erfaringene når det gjelder plassering av antenna ?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er erfaringene når det gjelder plassering av antenna ?

Etter å ha prøvd mange posisjoner og sett på den noe enkle signalstyrkemåleren fant jeg ut at jeg kunne plassere den hvor som helst i styrekabinen. Har festet den nederst på 'vindu' styrbord av førerplassen. Har ikke hatt noe problem med dekning.

 

Chess kontant abonnement fungerer meget bra. Testet fra Tønsberg over Oslofjorden til Kosterøyene og videre til Grebbestad med retur via Fredrikstad (Tall Ship Race). Full dekning på hele turen.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Ja, den har to utganger for styring og to innganger for alarm.

 

Man kan serie/parallell koble så mange alarmgivere man måtte ønske på hver inngang.

De sjekkes for om det er elektrisk forbindelse (lukket kontakt) eller ikke. (åpen kontakt). Hva som gir alarm kan man selv velge via oppsettet av alarmen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha prøvd mange posisjoner og sett på den noe enkle signalstyrkemåleren fant jeg ut at jeg kunne plassere den hvor som helst i styrekabinen. Har festet den nederst på 'vindu' styrbord av førerplassen. Har ikke hatt noe problem med dekning.

 

Chess kontant abonnement fungerer meget bra. Testet fra Tønsberg over Oslofjorden til Kosterøyene og videre til Grebbestad med retur via Fredrikstad (Tall Ship Race). Full dekning på hele turen.

Men jeg har seilbåt, og ønsker å ha den innendørs ved navigasjonsplass/instrumenttavle, og godt skjult f.eks inne i et skap, da jeg hater synlige ledninger og duppeditter som er i veien. Vil det fungere eller må den ut?
Link to post
Share on other sites

Men jeg har seilbåt, og ønsker å ha den innendørs ved navigasjonsplass/instrumenttavle, og godt skjult f.eks inne i et skap, da jeg hater synlige ledninger og duppeditter som er i veien. Vil det fungere eller må den ut?

 

Den ser da vitterlig ut til å ha BNC kobling for extern antenne ? Eller tar jeg feil ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har jo skrevet mange innlegg om erfaringer med denne alarmen. Antennen har jeg festet opp inne i et skap i cockpiten slik at den er limt fast i glassfiberen under vindskjermen. Har aldri hatt problemer med dekning med netcom/chess. Og jeg har en 120 decibels 1.2 amperes sirene styrt via reele.

Link to post
Share on other sites

Finnes det en Manual, pdf.fil eller lignende på denne alarmen som eventuellt kunne bli lagt i Dokument Arkivet på Båtplassen ? Eller kanskje ligger den der allerede ? :blush:

Nei, det gjør den ikke.

Men de skriver ut en kopi til deg hvis du spør i en av butikkene.

Slik jeg skjønte det har de alle manualene på web, men de ligger på et beskyttet område... :headbang:

(Min manual ligger på hytta så jeg får ikke scannet den)

Mulig det går an å spørre om en kopi pr mail også, skulle noen ha en slik så legger vi den gjerne ut i arkivet.

Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør den ikke.

Men de skriver ut en kopi til deg hvis du spør i en av butikkene.

Slik jeg skjønte det har de alle manualene på web, men de ligger på et beskyttet område... :headbang:

(Min manual ligger på hytta så jeg får ikke scannet den)

Mulig det går an å spørre om en kopi pr mail også, skulle noen ha en slik så legger vi den gjerne ut i arkivet.

 

Manualen ligger på GSM Alarm Config Tool CD`n du fikk med i alarmpakka. Har nå sendt den til baatplassen.

 

Jeg fikk dessuten tilsendt både denne manualen og en hurtigguide i pdf pr. epost fra kundeservice@clasohlson.no

Link to post
Share on other sites

Fant ingenting i Manualen om hvordan sirenen aktiveres, kan den knyttes opp mot kun en inngang ?

Eller vil sirene lyde uansett om det er inngang 1 eller 2 eller "external power failure" som trigges ?

Noen som har peil ? :confused:

Har ikke så mye peil, men slik det fungerer i min alarm så har jeg koblet fire magnetkontakter og en kontaktmatte i serie til inngang 1 og de er "N/C" - normaly closed. Alarmen utløses, sender sms og sirene lyder om en av disse kontaktene åpnes eller kontaktmatten saboteres.

 

Kontaktmatten har enda en kontakt som er N/O normaly open. Den har jeg koblet til alarminngang 2 og utløses når noen tråkker på matten. Alarmen utløses, sender sms og sirene lyder.

 

Du har en rekke muligheter til å stille inn alarmen i config tool som følger med. Her kan du legge inn meldinger som kan sendes til hvilke nummere for hver alarminngang. Det utløses sirene eller releeutganger når alarminngang en eller to aktiveres. Om nettspenning/landstrøm forsvinner får du sms, men det aktiveres ikke sirene/releeutgang.

 

Sirenen har jeg koblet til releeutgang 1 og den får strøm via et vanlig 12volts bilrelee. Hadde ikke lyst til å koble den til sireneutgangen siden sirenen er på 1.2 ampere og maks belastning på sireneutgangen er opplyst til 800ma. Men det fungerer utmerket og sirena fra Clas Ohlson virket bra når den skulle!

 

Ble kanskje litt uforståelig det her, men poenget er at sirenen utløses når alarminngangene aktiveres. Når landstrøm forsvinner så får du bare sms. Og det er veldig greit, så slipper du alarmsirene om strømmen skulle gå. Sirena går jo av om noen forsøker seg på båten din uansett.

 

Du kan jo også utvide rekka av alarmgivere med en PIR sensor - eller hva du vil. Antall innganger er jo uvesentlig når alt kobles i serie allikevel. Og du kan utvide alarmutgangene med blinkende lamper, eller koble til skipshornet eller lanterner om du vil.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg å koble som deg med magnet kontakter gjerne IR detektor i serie osv. på Inngang1.

Når Inngang1 trigges vil jeg ha SMS melding og Sirene utløst.

 

Inngang2 kunne jeg tenke meg å bruke til lekkasje alarm, men denne vil jeg kun ha SMS på ikke Sirene.

Er dette mulig ?

 

At den sender SMS ved bortfall av landstrøm uten å aktivere Sirenen var jo bra !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...