Jump to content

GSM alarm fra Clas Ohlson - erfaringer?


bliss X

Recommended Posts

Nei, det mener jeg ikke er mulig med den nåværende programvaren.

Men SMS'en som sendes ut forteller hvilke av inngangene som er aktivert.

Fikk dessverre mistanke om det ja, rart igrunnen, da manualen nevner dette ang. givere:

Exempel på givare: IR-detektor, magnetkontakt, trampmatta, brandvarnare med larmutgång, nivåvakt, fuktvakt och glaskrossensorer mfl.

Folk flest vil vel ikke ha sirene aktivert v nivåvakt og fuktvakt ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Folk flest vil vel ikke ha sirene aktivert v nivåvakt og fuktvakt ?

Godt poeng jolo!

Det går jo an å spørre Clas Ohlson hvordan de ser på dette.

Såsant enheten kan reprogrammeres fra en datamaskin (manualen sier intet om dette) går det kanskje an få løst dette problemet via en oppdatering av programvaren.

 

En simpel løsning er å sette den opp kun for SMS varsling. Og så utløse hornet manuelt via SMS hvis man mener det er grunn for det. Altså at hornet kobles til en av de styrbare utgangene.

Link to post
Share on other sites

Alarmen krever 15-30V AC eller DC fra strømforsyningen. Det følger med batteri-eliminator.

At den nedre grensen er 15V er antagelig fordi den samtidig skal kunne lade opp backup batteriet.

Så det beste er nok å forsyne den fra landstrømmen.

 

Ellers så kan man koble båtbatteriet til backup-inngangen via en diode. Og så koble ett lite backup-batteri direkte til samme inngang.

Ulempen er at backup batteriet får noe lav ladespenning, men det bør være til å leve med.

Samt at man mister varsling hvis hovedforsyningen detter ut.

 

Ønsker man å beholde denne funksjonen, og ikke har tilgang til 220V, kan man benytte en 12-15V omformer.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med batteribackup på denne enheten dersom "tyver" kobler vekk hovedbatteriene i båten?

Den har inngang for 2 strømkilder.

Normalen blir vel å bruke batterieliminatoren som følger med på landstrøm, slik at man får varsling om bortfall av landstrøm på SMS.

Men du kan jo bruke begge inngangene fra batterier hvis du ønsker.

 

Problemet med denne alarmen synes jeg er at den ikke har mulighet for konfig av sirenen av/på for de to inngangene.

 

Har sendt forespørsel til ClasO om dette, men ikke fått svar ennå. (Muligens pga. at jeg ikke har kjøpt alarmen?)

 

Hadde denne alarmen hatt mulighet for ovennevnte sirene konfig og 4 innganger istedet for 2, ja da hadde ClasO hatt en storselger etter min mening.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...