Knallipadden Startet 14.April.2021 Link til dette innlegget Startet 14.April.2021 Hvordan er det å bytte propell på en ca 20 fots båt med utenbordsmotor mens den ligger på vannet? Motoren må selvfølgelig tiltes opp. Ser for meg å rygge båten inn i båsen slik at jeg kan stå på bryggen. Må bare passe på at det ikke kommer for mye bølger fra andre båter. Eventuelt får hjelp av noen til å holde båten med hekken mot land, og holde den så nært land at jeg kan vade ut og kan gjøre jobben. Må bare passe på at jeg ikke mister noen deler på sjøen. Går det fint å bytte propell mens motoren er tiltet opp? Tenker i forhold til stress på powertrim for eksempel siden man må bruke litt muskel kraft for å bytte propell. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Har gjort det flere ganger på den måten du beskriver. Alltid tatt det rolig for ikke å miste noen deler i vannet. Husk at det på noen motorer er en foring bak propellen, så den ikke ramler i vannet når du drar ut selve propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Jeg har kjøpt meg vade-bukser, ikke for å fiske laks men for åkunne stå på grunna og polere og skrubbe rundt motor etc. https://www.vidaxl.no/e/vidaxl-vadebukse-med-stovler-gronn-storrelse-45/8718475727279.html?&gclid=EAIaIQobChMImdqFs8_-7wIVzEiRBR116QINEAQYAiABEgIaovD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Knallipadden skrev 20 minutter siden: Hvordan er det å bytte propell på en ca 20 fots båt med utenbordsmotor mens den ligger på vannet? Motoren må selvfølgelig tiltes opp. Ser for meg å rygge båten inn i båsen slik at jeg kan stå på bryggen. Må bare passe på at det ikke kommer for mye bølger fra andre båter. Eventuelt får hjelp av noen til å holde båten med hekken mot land, og holde den så nært land at jeg kan vade ut og kan gjøre jobben. Må bare passe på at jeg ikke mister noen deler på sjøen. Går det fint å bytte propell mens motoren er tiltet opp? Tenker i forhold til stress på powertrim for eksempel siden man må bruke litt muskel kraft for å bytte propell. Det er ingen problemer, så lenge du ikke mister deler. Ville nok dratt hekken inn mot en strand hvis det er mulig. Kreftene skal du ikke være bekymret for, hvis du ikke er Hulken er de krefter motoren selv skaper ved akselerasjon eller bakking mye større en de du klarer å genere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 leste om et triks her inne: ta med en "murerbalje" eller lignende, og putt under stammen , så vil eventuelle skiver og verktøy man mister havne oppi der istedet for på havets bunn Jeg bytter selv ved å legge båten med hekken inn i båsen på mine båter, ikke noe problem Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Har byttet mange ganger på vannet (men helst ved brygga da ) Lurt å ha en paraply under for ikke å miste noe har jeg lest. Eller noe annet lurt av plast som flyter, oljeoppsamlingskar eller lignende kan jo funke. Men bruker du så mye krefter at du vrir stammen av ledd, så har du gjort noe feil Redigert 15.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vidar F.H. Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Gjorde det på en Yamaha 20 HK langstammet sak som stod på en Rana 15 DC. I ei Pioneer 8 fots sjekte med bris til frisk bris og små bølger. Gikk fint. Pressa sjekta under motoren og satt på midt-tofta og skrudde. Båten lå vel 20 meter fra fjæra i fastfortøyningen sin i bukta nedforbi mitt barndoms paradis. :) Der det er vilje er det vei. Om veien er klokt valgt, snakker vi helst ikke om... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
hawthorne Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Presenning er også fint å spenne opp under. Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Lån en 8 eller 10 fots pioner og "løft" drevet over akterspeilet på jolla så den sklir innunder . Da har du en fin og trygg arbeidsplatfom. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 (redigert) Det gikk veldig fint å bytte propell når jeg snudde båten med hekken inn i båsen. Jeg er ikke så vant til å bakke inn, men det gikk over all forventning. Nesten som jeg vurderer å legge til andre veien til vanlig. :) Redigert 4.Mai.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.