skage Startet 15.April.2021 Del på Facebook Startet 15.April.2021 Trenger nye batterier til forbruksbanken i seilbåten min. sitter i dag 2x135ah. Ja jeg har lyst på lithium batterier men syntes de er dyre. Dog er noen modeller nå priset ok. Men jeg bare lurer på om dette batteriet fra biltema kan benyttes til forbruksbanken min. De er betegnet som start batteri men litt usikker på om de har god nytte til da forbruk også. Eller har noen andre gode alternativer til disse jeg sikter til? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-batteri-135-ah-2000034345 1899,- ekskl. mva.:151920 SMF-BATTERI 135 AH Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.April.2021 Del på Facebook Svart 15.April.2021 Ja det går helt fint. Har slike i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hvorfor ikke kjøpe et forbruksbatteri til båt på Biltema ? Det egner seg, som navnet sier, mye bedre til forbruk enn et rent startbatteri. f.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-marinebatteri-12-v-100-ah-2000045910 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 omhI skrev for 8 timer siden: Hvorfor ikke kjøpe et forbruksbatteri til båt på Biltema ? Det egner seg, som navnet sier, mye bedre til forbruk enn et rent startbatteri. f.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-marinebatteri-12-v-100-ah-2000045910 Hvordan ser du at dette er et forbruksbatteri ? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Jeg kan naturligvis kjøpe forbruksbatteri på BT. Men ikke et på 100 ah. Jeg ønsker jo så stor kapasitet som mulig da jeg i dag har 135 ah x2. Så derfor kjøper jeg ikke dette på 100ah. Men spørsmålet er jo om et start batter ikke er så egnet til drift. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Jeg kjøpte 2 stk 240Ah startbatterier på Sønnak for å bruke som forbruksbatterier. De røyk etter 1 år. Sitér dette innlegget Link to post
Baat_man Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 https://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/batterier-12v/batteri-12v-140-180ah---varta-proffesional-pH6961309 Hvorfor ikke bare kjøpe ett slikt som fungerer som både start og forbruk? Under 100kr dyrere så kan vel ikke knekke budsjettet? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Hei Jannmar Biltema har denne beskrivelsen på nevnte batteri: Batterier som passer til ulike fritidsoppgaver som båt, campingvogn, bobil, snøfresere, sitteklippere med mer. Helt vedlikeholdsfrie, med kalsium/kalsium-teknologi som gir lang levetid, og en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for utslipp av gasser. Innebygd ladeindikator, og ekstra lang batteritid. Slitesterkt chassis av forsterket polypropylen, med praktisk bærehåndtak og integrert flammebeskyttelse. Tåler helling (maks. 45° monterings-/hellingsvinkel). 12 V. Prisene inkluderer bly- og miljøavgifter. 1 års garanti. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Hentet fra nettsiden til Seatronic: I de fleste båter med litt størrelse er det to eller flere batterier – ett batteri til start, og en batteribank til forbruk. Startbatteri er nettopp dét; et startbatteri, som ikke skal brukes til noe annet enn start av hovedmotor, men også noen ganger til ankervinsj, baugpropell eller hekkpropell i de båtene hvor det er hensiktsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 har hat startbatteri som forbruksbatteri i alle mine båter gjennom de siste 40 år. Aldri noe problem de holder 5-10 år alt etter hvordan de blir brukt. Bare pas på og ikke lade de helt ut og la de bli stående slik da dør de fort. I båten jeg har nå står det er 140 At startbatteri fra biltema som forbruksbatteri det er nå 5 år gammelt og fremdeles like bra. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Bårdp skrev 7 minutter siden: har hat startbatteri som forbruksbatteri i alle mine båter gjennom de siste 40 år. Aldri noe problem de holder 5-10 år alt etter hvordan de blir brukt Ja, i "gamle dager" var det helt vanlig å bruke startbatteri til forbruk fordi de tålte hurtiglading bedre. Har brukt mye batterier fra Biltema og stort sett har de vært vært vel så gode som annen merkevare som Sønnak, Exide o.l. men et par ganger har jeg fått dårlige batterier, ene gangen tok BT batteriene i retur uten å mukke men andre gangen påstod de feilbruk, startbatteri brukt til forbruk, og blånektet. De koblet på et testapparat som kvitterte med "Ok" og det trumfet dokumentert restkapasitet på rundt 40% gjennom utladetest. Disse såkalte testapparatene er egentlig bare en "reklamasjonsbuster" og jeg har også opplevd at disse apparatene friskmelder batterier som HELT KLART er kaputt og der batteriselgeren (ikke BT) derfor nekter å selge meg nytt batteri... I dag er det Lithium som gjelder på forbruksbatterier. Joda, de koster fremdeles mye men du har 100% kapasitetsutnyttelse, du har over 13V helt til batteriet er tomt, 100% kontroll på gjenværende kapasitet vha bluetooth til app på telefonen, rett og slett en helt annen verden. Jeg skiftet fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Lithium i bobilen i fjor og reell brukstid uten landstrøm om vinteren økte fra 12-15 timer til 5-6 døgn. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Hulda har ikke brukt annet enn startbatterier de siste 60 årene. Batteriene hos meg kjører 10 år i slengen. Story: Kjøpte nytt batteri til Aggregatet hos Biltema i Moss. Måtte teste sikkert 20 batterier før jeg fant ett med hvilespenning >12,6 V. Tildels veldig lav spenning på mange av batteriene. Måtte kjøpe en annen batteristørrelse (større) enn hva jeg egentlig var ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Flott med innspill og forslag. Best Marin er en god pris. Takker for diskusjon og vurderinger fra alle. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Startbatterier tåler dårlig dyputlading/opplading særlig ofte. Forbruksbatterier er laget spesifikt for dette. Startbatteri er laget for å gi høy strøm over kort tid. Ellers styr unna de batteriene som står SILVER eller Sølvoksyd på. De tåler ihvertafall tømming dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 skage skrev On 15.4.2021 at 7.00: Men jeg bare lurer på om dette batteriet fra biltema kan benyttes til forbruksbanken min. De er betegnet som start batteri men litt usikker på om de har god nytte til da forbruk også. Det kan du helt fint gjøre, men det er ikke ideelt. Et startbatteri har tynne blyplater for at overflatearealet skal være størst mulig, da kan de levere mer strøm på kort tid. Et rent forbruksbatteri har tykkere blyplater, de er designet for å gi en lavere strøm over lengre tid. Såkalte fritidsbatterier er vel stort sett bastarder som ligger en plass imellom. Verken fugl eller fisk altså. Mange lokker også med lukkede "vedlikeholdsfrie" batterier. Dette kan kanskje høres bra ut, men sannheten er at dette er et vanlig bly/syre batteri hvor du ikke kan fylle på vann. Altså et batteri som ikke kan vedlikeholdes. Er det en fordel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.