Jump to content

Hvor sjødyktige er båter med lav forstevn?


Kjeles

Recommended Posts

Begrepet 'sjødyktig' er, så vidt jeg forstår, i stor grad basert på en båts evne til å holde seg flytende i store bølger. Man kan derfor lure på hvor sjødyktige nye båter med lav forstevn kan være. Noen bilder tatt fra diverse Youtube-videoer viser problemstillingen.

 

Her kommer en kjekkas i god fart.

Photo1.jpeg.bf1ba40cd67497890102ea4d1ed55cd2.jpeg

Plutselig blir båten en ubåt:

Photo2.jpeg.d604f109ccd5894566cae608d2ed8da6.jpeg

Og så dukker den opp igjen uten frontrute og med noen ekstra liter vann som ballast:

Photo3.jpeg.d38537575eacd7e28ce09329e51ea745.jpeg

 

Og her kommer noen båtfolk som får seg en god morgendusj og kanskje noen brukne armer. Den lave baugen kjører seg rett inn i en bølge:

Lavforstervn1.jpg.d3f41a44e4e8ce4510c523f89a86547a.jpg

Sjøudyktige båter eller bare uvettig kjøring?

 

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Ser ut som uvettig kjøring i sjø med mye strøm. Typisk "inlet " i USA der der er reisende sjø nære land som møter sterk strøm ut smale kanaler inn til "laguner" eller elver. 

 

Har sett noen av de videoene.

 

Man må se på hva en båt er konstruert for. 

 

Jeg er feks veldig svak for trawlere og Fleming båter. Men for mitt bruk er de heller uegnet, for vi liker å ligge med bauen mot land og la ungene klatre opp og ned stigen samt "balansere" på tauene. Det hadde ikke fungert med en 3 meter høy baug.

 

Og for været vi går i så er ikke en "lav" baug farlig.  Det er heller ikke så mye strøm å ta hensyn til her. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Båt-design er kompromisser og prioritering av egenskaper.

Nårman prioriterer høyhastighetsegenskapene, går det gjerne på bekostning av egenskaperne i lav hastighet. (Og motsatt).

 

Skipperen må håndtere de bølger han navigerer inn i. 

Å fylle båten med sjø er ikke godt sjømannskap. Det kan være farlig både for båt, mannskap og passasjerer.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Ser ut som uvettig kjøring i sjø med mye strøm. Typisk "inlet " i USA der der er reisende sjø nære land som møter sterk strøm ut smale kanaler inn til "laguner" eller elver. 

 

Har sett noen av de videoene.

 

Man må se på hva en båt er konstruert for. 

 

flere som har sett på videoer fra "Haulover Inlet" skjønner jeg :giggle:     

Til tider heftige forhold der med strømskavler som står i kø for å komme ombord.   Da ser man at god båt er en ting , vant skipper med god kjennskap til de lokale forhold vel så viktig.    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er en ute i tilstrekkelig sjø/bølger så kan vel alle båter ta inn vann over skuta, hvis bølga er stor nok. 

 

Det som vel avgjør om båten er sjødyktig er vel hvor god båten er å kvitte seg med vann. At alle luker er tette, og at dekket har god drenering. Åpen akter. 

 

Ei tradisjonell sørlandssnekke er vel det siste jeg ville fått full av vann, da sliter ho. Selv om mange ser på den som en trygg båt i sjø. Den har jo så høye og fine rekker...

 

Er vel en grunn at redningsskøyta har åpent akterdekk(noe mange synes ser skummelt ut i dårlig vær). 

Link to post

Båtdesign er komplekst og sammensatt, å definere skrog i to båser med lav og høy stevn er helt meningsløst.  stevn er en av mange elementer ved et skrog og har gjerne fassong etter hva man vil oppnå med en stevn eller skroget i sin helhet.

det finnes kjølbåter med høy stevn som skvetter vann på rutene i svak bris, og det finnes planende båter med rett og lav stevn som ikke skvetter noe på dekk ved hvittoppede bølger!  alle skrogdesign har både fordeler og ulemper, men alle har sitt bruksområde.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ser jo ut som at de typiske "fiskebåtene" , gjerne senterkonsoller med litt høy baug, klarer seg mye bedre enn solskinnsbåtene med litt mer fancy linjeføring når sjøen blir skikkelig krapp.    Mistenker nok fiskergutta har noen flere timer bak hendlene under slike forhold .. :giggle:   

 

image.png.621d76ad1e445222b177b32f415a741e.png

 

 

image.png.ca3a3ce43398024e30dad25d615ae6cd.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Krimart skrev for 2 timer siden:

Hva er høy/lav stevn? Vil vel si det er flere faktorer som bestemmer. Er denne lav? Båten er i alle fall sjødyktig, vinneren av Vendee Globe jorden rundt non-stop seilas :wink:

 

 En_navigation_MAITRE_COQ_IV.jpg

Har lurt på en ting med moderne regattabåter: den butte baugen går stadig rett inn i bølgene. De skjærer jo greit, men det kommer mye vann på dekk og det må jo oppleves som en brems? 
 

03A10668-3CE8-406D-9C87-E02297582C70.png.26ba8d5dc311d51b2626d8d12e3b1ff6.png
 

Vil ikke en stevn med en slakere vinkel være mer effektiv? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 23 timer siden:

Har lurt på en ting med moderne regattabåter: den butte baugen går stadig rett inn i bølgene. De skjærer jo greit, men det kommer mye vann på dekk og det må jo oppleves som en brems? 
 

Vil ikke en stevn med en slakere vinkel være mer effektiv? 

 

Det må jo være en grunn til at de gjerne har bakoverlent stevn. Men om det er klassereglene som gjør at det er slik? I alle fall er skroglengde i vannlinjen viktig for fortrengerfart, og i plan betyr vel ikke stevnen all verden, i alle fall ikke disse med foiler... 

 

Link to post

Slike bølgeforhold har vi iallefall ikke her i Troms :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Problemet med konvensjonell design på bauen, er at når de treffer bølga så blir skroget løftet opp. (På godt og vondt). Kommer det i utakt med bølgene så blir det bare tull. Eller ender opp som "god" underholdning på YouTube. Hadde en putta en 15-20 meter seilrigg på et slik skrog blir det enda verre. 

En butt bau som kutter bølgene beholder stabiliteten. Funker på suplyskip, seilbåter, og håper snart en får det på flere motorbåter. 

Link to post

Vertikal eller negativ (bakoverlent) stevn er hovedsaklig for å forlenge vannlinja. Jo lengre vannlinje, jo høyere skrogfart, og det går fortere med mindre energi.

 

Tradisjonell, framoverlent baug tvinger forskipet oppover når det treffer en bølge. Det krever energi å løfte båten, den hentes fra farten. Med andre ord, farten går ned.

 

Lang vannlinje og en baug som bremser minst mulig i møte med bølger er derfor ting som blir prioritert foran ønsket om en tørr båt når slike regattamaskiner designes.

 

Det hender regattabåter må seile i så lite vind at det ikke er mulig å komme opp i plan. Da er vannlinjelengden svært viktig.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post

Mini 6.50 er langt fra ny, stammer fra 1976 og første race med disse over Atlanteren gikk i 1977. Klassen som tillater "scow bow" er av nyere dato, fra 2011. Det utvikles nå foilende mini'er, men foreløpig uvisst når disse vil bli tillatt i "Mini-Transat". 

 

Imoca'ene designes nå med svært lave bauger som skal slippe vann over dekk, og dekkene utformes så vannet sklir bakover og av med minst mulig motstand. Den største gevinsten med lav baug på en regattabåt er lavere vekt.

Link to post
Kjeles skrev On 15.4.2021 at 11.30:

Sjøudyktige båter eller bare uvettig kjøring?


Båtene er ikke nødvendigvis sjøudyktige, men de er kanskje ikke designet for de bølgene som opptrer akkurat her, ved smått legendariske Haulover Inlet i Miami. Og man kommer ikke unna at enkelte av førerne ikke nødvendigvis gjør det beste ut av situasjonene de kjører seg inn i. 
 

Amerikanere har jo gjerne en oppfattelse av at hestekrefter kan løse alt, så det er bare å gi mer gass og så kjører man seg vekk fra alle problemer. Men det er ikke alltid det funker, og noen ganger burde man kanskje bare latt båten ligge ved brygga.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Indy skrev 42 minutter siden:

Mini 6.50 er langt fra ny, stammer fra 1976 og første race med disse over Atlanteren gikk i 1977. Klassen som tillater "scow bow" er av nyere dato, fra 2011. Det utvikles nå foilende mini'er, men foreløpig uvisst når disse vil bli tillatt i "Mini-Transat". 

 

Tror du misforstod poenget, men det er ok.

 

Fra dette (Transat 1977):

1977%20Petit%20Dauphin%201.jpg
 

Til dette:

ima-image-31850.jpg

 

 

Formen på disse båten følges av ytre regler, men også av at en båt som er designet for å plane mesteparten av tiden trenger et annet design enn et deplasementskrog. Noen behov er naive, som "å se tøft ut", mens andre er mer drevet av strukturelle eller funksjonelle behov.

 

Her er et annet eksempel som ingen ville kalt sjødyktig, men som forsøker å løse en annen utfordring designeren har stått overfor - aerodynamikk.

 

800px-Ineos_Team_UK_AC75.png

 

Link to post

et annet eksempel på det samme ser man på "X-bow" supplybåtene :

 

Sitat

The main feature of this vessel: a slender hull water line and a smoother volume distribution in the foreship, particularly suited to the navigational conditions in the North Sea. The payoff: better handling and reduced pitching in rough seas. "While a traditional bow vessel rises on the waves and then drops violently onto the surface of the water, an X-BOW® vessel, less subject to the vertical motions induced by the waves, continues on course more smoothly, while maintaining its speed. And because it uses less fuel to get through the waves, it also helps to save energy," says Tore Ulstein, Deputy CEO and Chief Market & Innovation Officer in Ulstein Group.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...