Jump to content

Sette bort båtpussen


Kinhil

Recommended Posts

Hei

 

Vi har akkurat kjøpt oss båt for første gang. En Sandvik 28ac.

Skroget ser ganske ille ut, og må fikses før sesongen. Grønn som vi er vurderer vi å sette bort jobben. Noen som har en anelse om hva det ca koster? Eventuelt tips om hvem som tar på seg slike jobber i Trøndelag?

1D85403D-7DD9-4116-B914-87494252EE03.jpeg

D187DD21-CBD5-4783-B9D6-9A6CB73A23E3.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Gratulerer med ny båt!=)

 

Tenker du på skadene i gelcoaten?

Blir fort mange timer. Blir ikke overasket om du får et pris på 10.000+ kunpå det som synes i baugen.

Alternativet er å lære seg det selv, da er det ikke krise når en lager nye merker=)

Prosedyren er godt beskriven hvis du søker på f.eks gelcoat AND reparasjon.

 

Det som er under vannlinjen er vanlig vårpuss, det er enkelt og passer bra med egeninnsats.

Vannlinje og rustflekkene vaskes bort med saltsyre.  Bruk lange gummihansker og vernebriller,  legg det på med en malerkost eller liten malerulle , la virke 10 minuter og skyll godt med vann.

Skrap vekk løst bunnstoff, vaske og skylle under og når det er tørt så på med nytt bunnstoff så ser det mye bedre ut.

 

Alternativet er vel å få noen til å få vekk alt gammelt bunnstoff med sodablåsing,

Sen sparkle skader, bygge opp nye lager med primer og nytt bunnstoff. Men det er ikke veldigt viktig at det er så strøkent under vannlinje på en båt som ikke går så fort.

Kan godt vente med det til neste år.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Plastskaden som er utbedret i baugen hadde ikke jeg kostet på meg at noen skulle gjort noe med. Er det tett så er det tett, og kosmetisk er det jo tilstede men det ødelegger ikke gleden av en båttur. 

 

Under vannlinjen ser det helt ok ut på bildet. Jeg ville bare skrapet forsiktig med en skrape for å fjerne løst. Der det er veldig tynt hadde jeg flekket med selvpolerende bunnstoff. Fåes på Biltema, Maritim etc. For syns skyld hadde jeg kanskje gjort set samme i vannlinjen og ned ca 15-20 cm.

 

VIKTIG: 

Det viktigste dere gjør før båten sjøsettes er å sjekke motor og dieselsystem. Når båten flyter er det mest kritiske at motoren fungerer i alle forhold. Så da bør dere gjøre følgende:

  • Bytt dieselfilter (steng for diesel fra tanken, bytt filter, sett inn nytt filter, åpne for diesel fra tanken)
  • Kjøp inn reservefilter (!)
  • Tøm ut gammel olje
  • Bytt oljefilter
  • Hell på ny olje med riktig spesifikasjon
  • Hvis vannutskiller på dieselrør/ slange, tøm denne og sjekk at det ikke er vann i den

I den grad dere kommer til anbefaler jeg dere også å sjekke dieseltanken inni. At den er ren og at diesel er fin. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ser at båten trenger en opprustning. Vet ikke hvordan den ser ut ellers, men dersom det er påkrevet omfattende utbedringer er det sjeldent det lønner seg å kjøpe slike prosjekter, om det da ikke er iberegnet vesentlig egeninnsats. Dette klarer du fint.  Du trenger litt tid, men kunnskap om det meste finner du her på BP, eventuelt ved søk på Google. 

 

Lykke til :-)

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan settes bort men det svir greit i lommeboka så bør stå i forhold til verdien på båten. Med nykjøpt båt er det bedre å akseptere at den ikke er perfekt fra start da den har noen år på baken og konse på det som er viktigst, dvs at den ikke synker, at motor fønker ok og at det ikke er brannfarlige lekkasjer. Noen prøveturer i greit vær og uten hele familien og svigermor ombord er greit for å bli kjent med båten og bli trygg på den. Sjekk av skroggjennomføringer, evt dårlige kjølevannsslanger og drivstoffslanger, at alt elektrisk virker og ikke minst at dassen fønker er smart. Under vannlinja ville jeg ift bildene bare blåst rent med høyttrykksspyler og pusset bort evt løse flak, så tapet vannlinja (med blå tape, ikke ‘frysetape’ som sitter fast etter få dager) og rullet på et lag selvpolerende bunnstoff. Det siste er gjort på en kveldsstund. Over vannlinja så kan rustrenninger tas med vannlinjerens før en god vask og gjerne litt bonevoks.
 

Så kan en heller vurdere større oppshiningsprosjekter når en er kjent med båten. Kjipt å bruke store summer evt stor egeninnsats for senere å oppdage at det var større og dyrere ting som burde vært prioritert. Et litt lurvete skrog vil ikke ødelegge Coronaferien 2021, men tekniske feil kan fort gjøre det..

Link to post
Share on other sites

Ser da ikke så ille ut. Jeg ville ha gitt den en god vask, flekket der det mangler bunnstoff, sjekket at anoder ser bra ut og satt ut. Service på motor kan like godt tas på sjøen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Greit å sjekke skroggjennomføringer og at alle bunnventilene lar seg stenge/åpne før sjøsetting. Ellers enig med de andre her; vask og polering(ev. bare voks), høytrykksspyling av bunnstoff, på med nytt bunnstoff og sjekke/bytte sink-anoder. 


Motor/gir/diesel-service er lettest på sjøen, men hvis det er lenge til dere har utsett på vannet kan dere gjøre det før.

 

Når det over er på plass så ville jeg prioritert å tømme ut alt av «løsøre», åpne alle skott og luker, og ta en skikkelig innvendig rundvask i alle kriker og kroker. Det hjelper godt mot dårlig «båtlukt», en stund i hvert fall. Og så finner dere spor av ev. div. lekkasjer og annet snacks. Og så blir dere ikke minst kjent med båten og alt av utstyr, og kanskje noe er bare skrot og bør byttes/kastes...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...