Jump to content

Hvordan isolere rustfritt eksosbend fra varmeveksler - VP D2-40

Lazyjack

Recommended Posts

Det var en tråd for en tid tilbake som omhandlet bruk av syrefast/rustfritt eksosbend og forholdsregler for å unngå tæring på varmeveksler/innsugningsmanifold.
Jeg finner ikke denne tråden igjen og er ute etter en måte å isolere eksosbendet galvanisk fra varmeveksler. Det handler om å isolere bolter og muttere ved hjelp av ikke ledende hylser skiver og også benytte en pakning som ikke er elektrisk ledende.
Noen som har tips om dette, materialer som kan brukes eller kan finne igjen denne tråden?

Jeg brukte komposittpakning fra parts4engines i stedet for den i metall som fulgte med. Smurte også inn muttere med keramisk pasta, men usikker på om det vil ha noe effekt. Skiver av noe som ikke er metall til muttere samt en måte å skille mutter fra bend i hullene er nok best. 

Tenkte jeg skulle se på dette ved neste inspeksjon. Tenker å inspisere samt bytte pakning hvert 2 år. Men for at galvanisk korrosjon skal oppstå må det jo være vann mellom bend og radiator, og det burde det jo ikke være på et friskt system. 

magnuje skrev 25 minutter siden:

Men for at galvanisk korrosjon skal oppstå må det jo være vann mellom bend og radiator, og det burde det jo ikke være på et friskt system. 

Det er det jeg også har  trøstet meg litt med 🙄

Men så har jeg begynt å tenke på at så lenge motor går så går det jo en vannstrøm fra varmeveksler via slangestussen og inn på blendet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
1 hour ago, Lazyjack said:

Det er det jeg også har  trøstet meg litt med 🙄

Men så har jeg begynt å tenke på at så lenge motor går så går det jo en vannstrøm fra varmeveksler via slangestussen og inn på blendet. 

oppgaven til bendet et jo å lede vannet vekk fra varmeveksler og ned i eksosslangen. Det skal jo ikke være vann i overgangen mellom selve bendet og varmeveksler, som er det som skal til for at korrosjon oppstår. 

Med et kokset bend er det en annen historie. Jeg tror koksing er grunnen til at mange opplevet korrosjon, da bendet ikke lenger klarer å lede vannet vekk fra dette området. Derfor 2 års inspeksjonsintetvall fra min side.  

Men dette er bare basert på ting jeg har lest på intetnett 😆

Ah du mener at det blir kontakt mellom ben og veksler via vannslangen? Det et et godt poeng, men jeg har hevertventil mellom bend og veksler på min d2-55 og har derfor sett at det ikke er direkte vannkontakt mellom bend og veksler når motoren er slått av. 

Tror du må kjøre motor en del hundre timer før det blir et problem om galvanisk korrosjon kun er potensielt mulig når motor kjører?

magnuje skrev for 1 time siden:

Ah du mener at det blir kontakt mellom ben og veksler via vannslangen? Det et et godt poeng, men jeg har hevertventil mellom bend og veksler på min d2-55 og har derfor sett at det ikke er direkte vannkontakt mellom bend og veksler når motoren er slått av. 

Tror du må kjøre motor en del hundre timer før det blir et problem om galvanisk korrosjon kun er potensielt mulig når motor kjører?

Min antihevrtventil står mellom pumpe og inngang varmeveksler, det er original plassering. Skulle kanskje flyttet den til mellom varmeveksler og eksosbend men ser det er for trangt. 

Ellers er jeg enig i at det nok bare er under motorgange at det er galvanisk kontakt mellom varmeveksler og eksosbend. 

IMG_20210416_125637.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
5 hours ago, Lazyjack said:

Min antihevrtventil står mellom pumpe og inngang varmeveksler, det er original plassering. Skulle kanskje flyttet den til mellom varmeveksler og eksosbend men ser det er for trangt. 

Ellers er jeg enig i at det nok bare er under motorgange at det er galvanisk kontakt mellom varmeveksler og eksosbend. 

IMG_20210416_125637.jpg

Har sett det er ulik original plassering på hevertventil mellom d2-40 og d2-55. Sikkert en god grunn til det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...