Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Er i gang med bytte av eksosbend på min d2-55 2008 (1200 timer) og det var ikke for tidlig ihvertfall. 
B6D52FC7-51BB-47E7-AA11-BCB5B4D62F0D.jpeg.66edd230bf67f0259574c98299eeac56.jpeg

Heldigvis ser det ikke ut som godset er korrodert på motorsiden, ellers kunne det blitt fryktelig dyrt.
62DBDE47-4526-4D3F-BCB4-34680702A269.jpeg.35e8e03c66ca0834a2710db9ee19d8a9.jpeg

Tips til hvordan jeg best rengjør godset på motorsiden? Regner med at jeg bør prøve å få vekk så mye koks som mulig før jeg monterer det nye? Er det stålbørste og godt mot som gjelder her? Hva med flaten ut mot bendet?

 

Skal jeg behandle gods eller pakning med noen kjemikalier før jeg setter den nye på? Eller er det bare å sku på tørt mot tørt?

 

Link to post
Share on other sites

@Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. 

Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet.

Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo.

Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte talere. På Hulda har jeg en overdimensjonert dundremotor. Helt hinsides krefter i forhold til det jeg kan ta ut. På denne motoren hadde jeg girutveksling 3:1. Byttet girkasse, skulle vært samme utvekslingen, men den var 2,5:1. Denne 'halve omdreiningen' i utveksling medførte at motoren begynte å 'brumme', greide ikke mer enn snaue 2000 rpm. Jeg beholdt girkassen med 2,5:1 og byttet til propell med mindre dia/stigning og lavere bladareal. Grunnen til skiftet av propell var at jeg visste at motoren ville gå overlastet og ville kokse i eksosen. Nå går GM'en til Hulda omtrent som motoren til @Bitteliten. Rusler på 1500- til 1900 rpm. Og svelger unna 5 liter i timen. Kommer med denne tiraden for å understreke at last (propell/utveksling/turtall) er nokså avgjørende for motorens helse. Jeg titter også på en del YouTubere, der kondens på dieseltanken er en bekymring, og gleden over 'nå kobler overdriv'en inn og da går vi billig'. I andre enden venter reparasjoner/overhalinger som kan koste nokså mange tanker med diesel.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

@Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. 

Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet.

Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo.

Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. 

Heldigvis ikke min, den kom fra en HR43.

Link to post
Share on other sites

Tok meg en titt inni manifoilen så godt jeg kunne. Er et ganske jevnt lag og glatt med koks langs veggene, ikke tykkere enn noen mm virker det som. 
 

Kan et første steg være å montere nytt bend og ta en skikkelig italian tuneup? Kjøre på full guffe uten overdrive i noen timer? Eller er det for mye koks til at dette vil ha noe effekt?

 

Motoren funker helt fint uten røyk av noe slag, også på høyt turtall. 

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Hulda said:

Bare å kjøre på. Litt sot blir det uansett.

Takk for svar!

 

Så en film om bytte av bend på en MD2020 fra en danske som virker å ha en del peiling. 

 


Manifold på hans motor så mye verre ut enn min vil jeg påstå. Uten at han bemerket det eller gjorde noe med det? 
 

1A454F11-4063-478C-9961-4977A4C52E72.jpeg.41e166887aeba56e4f654b61d86ac111.jpeg
 

Da slipper jeg påkjenningen med å gå løs på manifold i denne omgang. 
 

Takk for all hjelp!

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du var heldig at ikke annleggsflaten var slik som hos meg på min 33 år gamle Yanmar, helt oppspist og og med bolter som knakk. Det ble ny eksosmanifold og eksosbend. Så tok jeg varmeveksleren i samme slengen slik at det hele kom på 40k!

 

manifold.jpg.4cff691d071865e65977b9e5a15af663.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Leste en australsk test av D2-55 for noen år siden. De anbefalte å marsje ved minimum 2000 rpm.  De mente den ville sote om den vanligvis gikk på lavere last.  Tror det handlet noe om at motoren var en enkel og ikke så moderne konstruksjon. Men de skrev samtidig at den var slitesterk.

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev for 2 timer siden:

Takk for svar!

 

Så en film om bytte av bend på en MD2020 fra en danske som virker å ha en del peiling. 

 

Synes denne karen hadde heller svært lite peiling. Bruker flere minutter på å forklare selvfølgeligheter som å løsne fire muttere.

Han burde også tatt en nærmere kikk på stussen som leder sjøvannet inn i eksosalbuen. Den er svært utsatt og kan ofte enkelt brekkes i stykker med en skrutrekker på en motor som har gått 1000 + timer. Det er forøvrig også der det vanligvis tetter seg.

Link to post
Share on other sites

I eksosbendet på min motor er det et rør fra stussen der kjølevannet kommer inn og videre mot eksosslangen slik at vannet kan ledes lengst bort fra manifolden. På bendet mitt var dette røret rustet helt bort etter 33 år/ca.3000 timer. Noen tetting var det ikke snakk om heldigvis, hverken i eksosmanifold eller bend.

 

Gammelt bend:

 

bend_gammelt.jpg.52968dc4f38e1ce02e542fcd707f313b.jpg

 

 

 

Nytt bend:

 

bend_nytt.jpg.aaeb07981f288b945966b0ff13bc3aa7.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er årsaken til at propellen kan være problemet her? Nå hadde jeg en propell på snekka som gjorde at jeg akkurat klarte å makse turtallet på 3000 omdr. om våren med en D2-55a. Ellers koste den seg fint på 2300-2400 omdr som gir mest Nm. Hadde jeg dårlig tid så gikk den på 2600 omdr. Var aldri snakk om soting. Men nå kjørte jeg på med dyserens i blandt. Vet ikke om det utgjorde noen forskjell. Dette er en helt super motor av en arbeidshest etter hva jeg erfarte. Startet på sekundet hver vår, og lett å serve også. Skrudde av bendet en gang, og dette var superenkelt, så dett klarer du fint selv. Men rens den du har først. Er ikke sikkert den har rusta i filler.

 

NB: etter flere timer med dorging, så kjørte jeg den på 2400 omdr i 5-10 min før jeg la til for kvelden.

 

D2-75 er en motor som har mer trøbbel pga turbo. Men det er bruken som feiler her da de oftest er å finne i seilbåt. Litt motorbruk for å komme ut og inn igjen etter seilturen. Motoren og turbo får aldri kjørt seg skikkelig og til slutt så går turboen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...