Jump to content

Trifoil 70, råtten finér i akterspeilet


kfet

Recommended Posts

Hei,

 

Har kjøpt en Trifoil 70 deluxe for å prøve meg på båtlivet igjen. Impulskjøp, men båten ser egentlig utrolig bra ut for å være ca. 50 år! Har fortsatt original beige farge både på skrog og dekk og det står en 1997 Evinrude 35 på den. Den har nok for det meste lagt i naust for å se så bra ut. De originale utfellbare setene er også hele og fine. 

 

MEN... jeg oppdaget i går noen sprekker på innsiden av akterspeilet. Det er såvidt jeg kan se to lag med finerplater som er plastet inn som forsterkning i området ved motoren. Disse har tydeligvis trukket vann over tid og det er myke felt bak glassfiberen (fra innsida). Om man tar tak i stammen på motoren så vil jeg også si det er for mye bevegelse i akterspeilet. 

 

Det frister å bare sette den på sjøen som den er. Men samtidig er det kanskje ikke allverdens jobb å fikse dette skikkelig? For å komme til skikkelig (grunnet motorbrønnen i dekket) må nok dekket løftes av skroget. Og da må selvfølgelig motoren av først. Men med dekket borte og full tilgang må det jo være gjort på en dag å fjerne de råtne platene og skjære til og plaste inn ny kryssfiner? 

 

Hva tenker folket? Har ikke fjernet gummilista for å sjekke hvordan dekket er festet i skroget. Største utfordringa slik jeg ser det er nok å få dekket av skroget... Men som dere ser er det umulig å komme til platene med den motorbrønnen foran. 

 

Er det ellers noe å passe på når man plaster inn kryssfiner? Eller er det en bedre ide å bruke divinycell for eksempel? Tips til hvor man får kjøpt divinycell og marin kryssfiner i Ålesundsområdet? 

 

En annen ting: Skal de selvlense-rørene med kuler i være så lange?? Det legger seg jo en del vann under der...

 

Siste punkt: Om noen har kalesje (eller rester av sånt) til denne båten så er jeg veldig interessert! 

 

På forhånd takk! 

 

Mvh Kristian

IMG_20210415_211501.jpg

IMG_20210415_211533.jpg

IMG_20210415_211825.jpg

IMG_20210415_211849.jpg

IMG_20210415_211956.jpg

Link to post

En dag😄

 

Jeg tror for din egen del du bør sette av noe mere tid enn det. Ting og utfordringer dukker opp hele tiden. Men det er jo lov å prøve.

 

Ellers er vel valg av kjernemateriale avhengig av budsjett, evner og tidshorisont for bruk. Selv driver jeg med å reparere dørken i en gammel hansvik, der skal jeg plaste inn dørkplate ab xps. Det valget angrer jeg på nå, fordi underveis i prosjektet bestemte vi oss for å skrote båten om et par år, så xps-platen koster meg omlag en tusenlapp (ca 1/5 ab totalen) og tre ekstra arbeidsdager. På den annen side lærer jeg noe nytt.

Link to post

Evig tidsoptimist jeg! :giggle: Har også en tendens til å gi opp om det blir for tidskrevende da jeg totalt sett har veldig lite fritid...

 

Men elsker jo gamle ting og syns denne båten er en meget funky sak som bør bevares for ettertiden! Original lakk (topcoat?) er i all hovedsak uskadet og vil skinne som ny etter en god runde med rubbing og polish. Syns sånne ting mister mye verdi når de er malt med rulle og billig lakk for eksempel. Denne har potensiale til å bli en tidskapsel inn i tidlig 70 tall!

 

Så alternativene blir gjerne: Utsette storjobben, bunnsmøre og sjøsette asap, eller prøve å fikse dette først. Så slipper jeg å bekymre meg for å knekke akterspeilet på båttur også....

 

 

XPS? Type Glava byggisolasjonsplater??

 

 

Link to post

Aha... Var det jeg trodde, at de ikke tålte polyester. Det enkleste blir vel kanskje å holde seg til finer ja. Kan jo fort holde i nye 50 år det :-D 

 

Tror steg 1 blir å løsne en ende av fenderlista for å se hvordan delene er festet sammen. Er det limt kan jo dette være en frustrerende jobb, med stor risiko for å skade delene...

Link to post
kfet skrev 40 minutter siden:

Er det ellers noe å passe på når man plaster inn kryssfiner? Eller er det en bedre ide å bruke divinycell for eksempel?

Du kan bruke divinycell, men da må du ha tykkere laminat på begge sider. Divinycellen blir et rent distansemateriale, mens kryssfineren kan du regne inn som en del av stivheten i speilet.

 

Ps: En dag på demontering, en dag på renskjæring av råtten finer og sliping, en dag på tilpassing av ny kryssfiner og lime den fast, to dager på å støpe dette inn inkl. mellomsliping, en dag på å coate, en dag på å montere sammen overbygg, en dag på å få på ny fenderlist sammen med et par kamerater. Dette er et tidsanslag dersom det ikke kommer ytterligere skjær i sjøen og alt går som det skal :smiley:

Link to post

Da er dekket av og elendigheten klarlagt! Men hadde først en nydelig dag på sjøen på lørdag. Båten gikk som en drøm og parkerte faktisk Ryds'en ved siden av, med en langt nyere 40hk. Happy days! Nå vet jeg hva jeg jobber for :) 

 

Det er faktisk ikke kryssfiner en gang, det er såvidt jeg kan se hobbyplate som er innstøpt i hekken! Men etter alt å dømme stopper treplatene ved dobbeltbunnen. Så denne jobben ser jeg lyst på nå. Tenker å anskaffe 12mm kryssfiner av fineste sort og mette platene godt med polyester før jeg støper de inn med et passende antall lag duk. Ser en del folk på youtube bruker epoxy. Men ser egentlig ingen grunn til det, all tid det er så god tilkomst som dette og jeg kan tørke opp og slipe helt rent etter fjerning av treverket. Dette skal bli bedre enn nytt! Tror også jeg lager den innerste plata noe større enn originalt for ekstra styrke. Så blir det å være ekstra nøye på at bolter og gjennomføringer ikke fører til lekkasje inn til treverket. 

 

Har ellers tatt ut bunnpluggen bak. Drenering fra motorbrønn måtte ut, lenseportene til dekket vil også bli satt inn på nytt. Hva er det beste stoffet å bruke ved montering? Sikaflex / Tec7 eller kanskje noe ikkeherdene butylstoff a la caravantetning? Det er jo tettheten av disse greiene her som avgjør hvor lenge de nye platene lever. Jeg tenker å ha båten liggende på bøye så selv den minste sprekk vil jo trekke vann...

 

IMG_20210417_164933.jpg

IMG_20210417_172004.jpg

IMG_20210418_210135.jpg

IMG_20210418_210154.jpg

IMG_20210418_210208.jpg

IMG_20210418_211111.jpg

Link to post

Mange byggevarekjeder har også  det vi kaller gran finer. Trefarget . Den er bedre da den du linker til har elendig lim i overflate laget. kvaliteten på kryssfineren har  ikke så mye å si. Aller viktigst er at når du limer inn ny legger du et par lag fiber på gammel fiber før du presser plata fast. Så laminere på innsiden hvor målet er å vakuumpakke fiberen så ikke det kommer fukt inn igjen. Da er fineren like fin de neste 50 år.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Det ble poppel kryssfiner fra Moelven... I tillegg til normalt vanskelig tilgjengelighet på spesialfiner er det nå generell materialmangel i landet.. det får duge! 

 

Har fått bort det råtne og slipt rent området, mer eller mindre klart for plasting nå. Men skummet i bunnen er eksponert langs renna bak, og der er det fortsatt fuktig. Forhåpentligvis tørker det raskt nå som det er åpent i topp! Planen er å først laminere på et par lag slik at skumbunnen holdes adskilt fra treverket. Ganske tåpelig slik det var konstruert fra produsenten, men det var sikkert av sammenføyningsårsaker. 

 

Og platene som var innstøpt fra fabrikken var ikke kryssfiner. Ser ut til å være vertikale staver med et tynt finerlag på hver side. Bra avstivning vertikalt men ikke så bra i bredderetninga.... jaja. 

 

Legger ved noen bilder av prosessen

IMG_20210418_211043.jpg

IMG_20210419_190703.jpg

IMG_20210419_193401.jpg

IMG_20210419_221951.jpg

IMG_20210419_223118.jpg

Link to post
kfet skrev 37 minutter siden:

Men skummet i bunnen er eksponert langs renna bak, og der er det fortsatt fuktig. Forhåpentligvis tørker det raskt nå som det er åpent i topp!

Har disse båtene skum i dobbeltbunnen? I så tilfelle er det vel en fare for at alt skummet er fuktig. Da kommer du ikke utenom å ta opp dørken dersom du skal få ned vekten der den skal være. 

Link to post

Ja, det er store mengder skum i dobbeltbunnen, hele dørken ligger over vannlinja. Men, den oppleves overhodet ikke tung. Fikk god fart på lørdag med en gammel 35hp og fire personer ombord. Var raskere enn en Ryds 440GT med nyere 40hp og færre personer ombord! Den var bare en snartur på sjøen og har for det meste lagt i naust siste årene. 

 

Det er nok litt svart skum her og der etter 50 år i fuktig miljø, sånn får det bare være. Å ta opp dørken blir uaktuelt. Tok av pluggen ved kjølen og det kom bare noen dråper vann ut. Har fått båten under tak og den får bare ta den tiden den trenger for å tørke ut. Så tar jeg heller alle mulige forholdsregler for å hindre fremtidig vanninntrengning i dobbeltbunnen! 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...