Familiesnekke Startet 18.April.2021 Del på Facebook Startet 18.April.2021 (redigert) Hei! Jeg skal bytte vannkran til vasken på badet. Jeg lurte på hva slags tettemiddel jeg bør bruke under «pynteringen» over gjennomføringen, slik at vannsøl ikke trenger inn under og ned i sårkanten på benkeplaten og ned i skapet under vasken? Jeg tenker at dette middelet ikke bør være et «lim», slik at det er mulig å demontere igjen neste gang, uten å ødelegge noe. Har dere noen gode forslag, produktnavn? Gammel kran: Ny kran: Tørrmontert: Redigert 18.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Pakning eller o-ring ville jeg brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Følger jo normalt med pakning/O-ring Sjøl Biltema sine har dette med i pakken. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Familiesnekke Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) Ingen pakning på denne fra Maritim... Og hvis jeg legger på en pakning, så vil jo ikke pynteringen komme helt nedpå benkeplaten. Jeg er altså ute etter et pakningstoff, som ikke limer, bare tetter og løsner lett mekanisk. Redigert 18.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Familiesnekke skrev 8 minutter siden: pakningstoff, som ikke limer, bare tetter og løsner lett mekanisk. Butyl Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Butyl er noe kliss. Biltema pakningsilicone vil tette, og kan lett fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 @Hulda; takk for tipset; det var noe slikt jeg tenkte på 😀 Var det denne du mente? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Innertier. Har montert en del vann/avløp med den der. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Familiesnekke skrev 1 time siden: Ingen pakning på denne fra Maritim... Og hvis jeg legger på en pakning, så vil jo ikke pynteringen komme helt nedpå benkeplaten. Jeg er altså ute etter et pakningstoff, som ikke limer, bare tetter og løsner lett mekanisk. Nu har jeg montert ganske så mange blandebatterier i min karriere. Å pakning/Oring er standard. Monterte sjøl i båten igår. Da billig blandebatteri fra biltema. Å sjøl der lå det o-ring i spor på undersiden. Så må si at selger maritim noe uten, så hadde jeg personlig slengt møkka tilbake i tryna på de. Maritim er ikke billige på ting. Så en bør faktisk kunne forvente at ting holder rett standard hos de. O-ring ligger normalt i et eget spor å da kommer rosett/krans/pyntering(you name it) helt ned på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
viking 5 Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Det første du bør gjøre er å forsegle kuttkanten i hullene. Sitér dette innlegget Link to post
viking 5 Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Du kan bruke vanlig silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hulda skrev for 2 timer siden: Butyl er noe kliss. Biltema pakningsilicone vil tette, og kan lett fjernes. Ikke helt enig her. Butyltape er veldig lett å fjerne og tetter godt. Butylmasse som står ett døgn er også enkelt å fjerne mekanisk. Blir ikke klin av det. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Big Horn Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Silikon og butyl er for meg blitt så godt som overflødig etter at alle polymerproduktene kom på banen. Limer, ja, men ikke noe en pianotråd ikke fikser den dagen det skal ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Solbris II skrev 1 time siden: Ikke helt enig her. Butyltape er veldig lett å fjerne og tetter godt. Butylmasse som står ett døgn er også enkelt å fjerne mekanisk. Blir ikke klin av det. Bruker massevis av butyl, jeg. Men ikke på vvs. Flott på takrenner og nedløpsrør. Dekksgjennomføringer, mange plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Big Horn skrev 10 minutter siden: Silikon og butyl er for meg blitt så godt som overflødig etter at alle polymerproduktene kom på banen. Limer, ja, men ikke noe en pianotråd ikke fikser den dagen det skal ut. Vel, kan du komme og ta av noen greier hos meg? Har prøvd med pianotråd og gitarstreng. Endte opp med Feinsaga på en god del...... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hulda skrev 1 minutt siden: Bruker massevis av butyl, jeg. Men ikke på vvs. Flott på takrenner og nedløpsrør. Dekksgjennomføringer, mange plasser. Jo, men ble litt overrasket over at du skrev at det ble så mye klin... Jeg foretrekker butyl der det er egnet nettopp for å slippe slikt klin som blir av Tec7 og Sika 291 bl a. Gode produkter det også til sine ting selvsagt😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Slengbemerkning på at akkurat mellom kran og vask finnes det bedre produkter. Min mening, som det er fullt lovlig ikke å dele. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hulda skrev 11 minutter siden: Slengbemerkning på at akkurat mellom kran og vask finnes det bedre produkter. Ja, det finnes pakninger for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Ja. O-ring, f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hulda skrev 1 time siden: Slengbemerkning på at akkurat mellom kran og vask finnes det bedre produkter. Min mening, som det er fullt lovlig ikke å dele. Og jeg er enig med deg! O-ring og pakning. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hadde personlig kjøpt en dekk plate, å montert moderne 1greps blandebatteri. Disse gammeldags kraner er noe av det verste jeg vet. Byttet sjøl ut gamle møkka igår. Nytt baldebatteri å nye benkeplate. Kostet vel rundt 1100kr for delene. Vasken var brukbar ennå. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Hvis ikke silicone e.l skal brukes, ble dette brukt en del før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Jeg tror jeg ville brukt vanlig billig våtromssilikon til den jobben der: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/silikon/silikon-transparent-2000017158 Trenger ikke høytemperaturs pakningssilikon, men det gjør selvsagt ingenting. Men jeg ville gått for en transparent. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Ikke bruk silikon! Aldri! Det er noe forbannet dritt. I min tid som tømrer/flislegger med våtromssertifikat er silikon det stoffet jeg aldri har tatt i siden! Absolutt alle andre muligheter vurderes først!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 He he, ja silikon kan jo være noe dritt Jeg er heller ingen stor fan av silikon, men alt til sitt bruk. I dette tilfellet ser jeg ikke hva som kan gå galt med å bruke silikon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.