Jump to content

Draghalerfortøyning til 22 fots båt


printzell

Recommended Posts

Hei,

 

I år har jeg kjøpt meg ny båt, en 22 foter som veier 1200kg. Tidligere har jeg hatt en 15 foter på ca 400kg. Til denne har jeg brukt en fortøyning som ligner den på tegningen her. Spørsmålet er om dette fortsatt kan fungere på den nye og større båten eller om det er noen nye ting jeg bør tenke på.

 

Det er altså en bøye bak med god moring og moringstau ned til bunn. Det er en sikring fra ringen under bøyen til ringen over og i denne er det festet en trinse/blokk. Fra denne går det tau inn til brygga. På det ene tauet har jeg spleiset inn ett tau med en fast løkke. Her tenker jeg at jeg i stedet skal ha en ring med tre øyespleiser.

 

Med denne draghaleren kan jeg dra båten inn/ut. Jeg tenker å feste baugen to punkter (spesielt i hardt vær).  Det kan være noe sidestrøm på stedet.

 

Noen tanker/innvendinger?

 

mvh,
Christian

553581799_Skjermbilde2021-04-18kl_16_42_06.png.81917eb9f124444d764bedbb2f8e8626.png

Redigert av printzell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...