Jump to content

"Kraklelyd" i Hurth (ZF) Girkasse HBW 450 -2R (bilder)


Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg hører veldig tydelig en kraklelyd i girkassa og har ikke så god peiling på gir.

Men jeg tenker på om det lar seg gjøre å skru av den delen som er montert på akselen.? (gul farget) Men har en misstanke om at den bolten (grønn) sitter som pokker og for lat jeg vet, så kan den være links? Akselen har kast og tror da at det er lageret som jeg har farget grønt, kan være gått filleveien.

Det jeg er redd for, er at om jeg får løsnet denne bolten og trukket ut denne som går mot flensen (fremdeles den gule) er om akselen inne i girkassen detter ned i kassen?

 

Om det ikke er dette lagret, hva kan det evnt være for jeg hører en tydelig kraklelyd og ser ikke for meg at det er demperplata heller. Om jeg trekker akslen ut og dreier girflensen for hånd, så hører jeg det også når jeg setter den i gir når motoren går og akslen er ikke montert. Det er en ganske høy lyd.

 

Så her trenger jeg noen råd fra de som er dyktige på gir :smiley:

Skjermbilde 2021-04-18 195349.jpg

Skjermbilde 2021-04-18 195628.jpg

Skjermbilde 2021-04-18 200022.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du får fikset noe innvendig i kassa uten å ta den ut av båten og åpne den. 

 

Roger og Olina skrev 30 minutter siden:

Jeg hører veldig tydelig en kraklelyd i girkassa og har ikke så god peiling på gir.

 

Da bør du i det minste få noen som har greie på girkasser til å gjøre en vurdering før du begynner å skru. Kanskje er lyden helt normal, kanskje er det demperplata likevel. 

 

Men aller først, du har korrekt olje og oljenivå?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 minutt siden:

Kast i akselen er det første som må rettes. Er det noe som knekker demperplater og utgående lager på kassa så er det vibrasjoner pga. kast i aksel.

Ja, det er jeg klar over. Så holder på å innhente pris på ny aksel. Dette er en 1 1/5" aksel

 

Link to post
Share on other sites

Har du klokket akslingen? Noen tror fra tid til annet det, men så er det flensen som hopper og vrir seg. Aksler kan rettes. Hvis den gule delen kan rakles med 90 grader på aksen, da er lageret defekt. Plukke fra hverandre gir krever ofte en del verktøy, shop manual, hydraulisk pressverktøy, osv.

 

Merk at på en del av disse ZF-kassene går giret som driver venstregående propell alltid i revers på fremdrift. Da er det et ekstra tannhjul (revershjul) som er konstant engasjert. Sliter ekstra. Hulda har slik kasse (45 A).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Har du klokket akslingen?

Hei @Hulda Ja, jeg har klokket både aksling og flens. Er 45 A kasse som er lik den jeg har? 450 -R2? For jeg har sett etter brukte kasser her og der,  for det blir sikkert dyrere å sende inn denne kassa enn å finne en brukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så god på disse kassene at jeg kan angi forskjeller. En eller annen her inne overhalte en ZF-kasse og la ut masse info. Vil anbefale at du prøver å søke opp den tråden. ZF har også oppegående importør i Norge, sliter med å få hjernecella til å huske navnet nå på morran. Kommer tilbake hvis jeg får sparka igang hukommelsen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

En eller annen her inne overhalte en ZF-kasse og la ut masse info. Vil anbefale at du prøver å søke opp den tråden.

 

Det var nok meg det. Ikke helt samme kasse, men denne tråden kan gi et inntrykk av hva en overhaling innebærer. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt...Hurth gearene gir mye rakle lyd.. og det er vist normalt...

Jeg hadde også de gearene der før jeg byttet motorer...

Og det var voldsom forskjell i lyden fra Hurth til Kanzaki gearene jeg nå har...

Så det er ikke sikkert det er noe gale med gearene Roger og Oline

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Bare så det er sagt...Hurth gearene gir mye rakle lyd.. og det er vist normalt...

Jeg hadde også de gearene der før jeg byttet motorer...

Og det var voldsom forskjell i lyden fra Hurth til Kanzaki gearene jeg nå har...

Så det er ikke sikkert det er noe gale med gearene Roger og Oline

Det er godt mulig at det er mer støy fra Hurth girene. Men det skal ikke være krakling og det er stor forskjell på babord og styrbord gir når det gjelder lyd.

Har vært i kontakt med flere verksteder i dag og får jo mange forskjellige svar. Men de sier en ting felles, olje på kassa bør byttes hvert år og det har ikke skjedd i dette tilfelle. Den ene sier at i beste fall så er det lager i front, men uansett så må akslen ut og da må den shimses osv osv. >Så en kost på 20t pluss mva er ett av anslagene. Om det er ett drev, så blir det jo følgefeil og vi prater om helt andre priser. Sistnevnte skjer visst bla med for sjeldent oljebytte, men det kan også være andre ting som innvirker. Kast i aksel er aldri bra for ett gir. Utfordringen er at om jeg skrur den ut (som er en megajobb) så tar det noen uker før de kan se på den. I tillegg om de må bestille deler (med unnatak av lager) så kunne det ta tid om de i det hele tatt fikk tak i delene. Han ene rådet meg til å bruke den forsiktig frem til høsten, bytte olje nå og følge med på oljen om den endret farge eller forbruk. For så å levere inn kassa til høsten. Men om lydnivået økte, så måtte jeg ikke bruke den. Hadde vel 5-6 telefoner i dag og fikk like mange forskjellige meninger og råd. Men når de hørte at det var kast i akslen, så sa de at dette "tygger" gir.

Det beste er å prøve å få tak i en brukt, men det er nok ikke lett. Har sett på Ebay osv, men finner ingen med den utvekslingen som denne har. Å skulle åpne den selv, er helt utelukket for jeg har hverken kompetanse eller verktøy til dette.......

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 49 minutter siden:

Tenkte jeg skulle sile den for å se om jeg kunne finne noe spon.

Den kostnaden bør selger ta. Huf og huf fyll ut angre skjema og hev kjøpet.

 

Trenger ikke sil rør  kannen med en kraftig magnet.

 

Det er ikke dumt å bytte olje hver år. Mener det står 300 time i manualen min.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 23 minutter siden:

Den kostnaden bør selger ta. Huf og huf fyll ut angre skjema og hev kjøpet.

 

Trenger ikke sil rør  kannen med en kraftig magnet.

 

Det er ikke dumt å bytte olje hver år. Mener det står 300 time i manualen min.

Det står 1 gang i året eller x antall timer her. Må vel innrømme at det er like før jeg gir opp her. For det har vært noe hele tiden nå og kjedelig at båten ligger ved brygga uten å kunne bruke den. Er i dialog med selger vedr en refusjon. Det beste for oss er at den bare hadde blitt fikset slik at vi kunne kost oss på sjøen og ikke bruke tid på alt dette. Konemor har alt dette langt opp i halsen og vil bare få hevet kjøpet...

 

Link to post
Share on other sites

Ville sjekket opp hvor mye deler det i heletatt er mulig å skaffe til den kassen. Lager får du selvsagt da det ikke trenger å komme fra hurth, men så vidt jeg har sett er deler til hbw 360, 450 og 630 vanskelig å skaffe.

På den andre siden er det enkelt å greit å skru på disse, men avhengig av å ha presse tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen folkens. Har fått tilbud på 2 stk Paragon p32. Disse har stått på ett lager i 15år og er ikke brukt. Jeg kjenner ikke til disse kassene men det jeg finner av bilder osv, så ser de ut til å være større, dvs lengre. Ikke vet jeg om de passer på festene på motorene heller. Men bruker ikke så mye tid på disse før jeg hører fra selger igjen. Han kommer hjem til helga og skal sjekke dem da. Ellers så la jeg inn ett bud på ei kasse, men har ikke hørt noe mer fra selger. Deletilgangen er heller vanskelig har jeg også funnet ut. Har lest på amri Bayliner forum at det er ikke bare meg som sliter med å få deler til disse girkassene.

Har fått ett tilbud fra ett firma i Arendal @Espen på en slik: https://nettbutikk.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex

Den skal ta opp kast i akselen sa han jeg pratet med om det ikke er for mye. Skulle få den for kr 11.500,- Om det er en løsning, vet jeg ikke ennå da jeg står på hode i det elektriske her også i påvente av avklaring vedr gir. Men om jeg kan bruke det mellomstykke, så slipper jeg kosten med å ta den på land.

Må ta en ting av gangen her nå og puste med magen...

 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 21 minutter siden:

Hei igjen folkens. Har fått tilbud på 2 stk Paragon p32. Disse har stått på ett lager i 15år og er ikke brukt. Jeg kjenner ikke til disse kassene men det jeg finner av bilder osv, så ser de ut til å være større, dvs lengre. Ikke vet jeg om de passer på festene på motorene heller. Men bruker ikke så mye tid på disse før jeg hører fra selger igjen. Han kommer hjem til helga og skal sjekke dem da. Ellers så la jeg inn ett bud på ei kasse, men har ikke hørt noe mer fra selger. Deletilgangen er heller vanskelig har jeg også funnet ut. Har lest på amri Bayliner forum at det er ikke bare meg som sliter med å få deler til disse girkassene.

Har fått ett tilbud fra ett firma i Arendal @Espen på en slik: https://nettbutikk.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex

Den skal ta opp kast i akselen sa han jeg pratet med om det ikke er for mye. Skulle få den for kr 11.500,- Om det er en løsning, vet jeg ikke ennå da jeg står på hode i det elektriske her også i påvente av avklaring vedr gir. Men om jeg kan bruke det mellomstykke, så slipper jeg kosten med å ta den på land.

Må ta en ting av gangen her nå og puste med magen...

 

Huff, dette ble en kjedelig start med ny båt.
 

Trøbbel med det elektriske også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...