Jump to content

"Kraklelyd" i Hurth (ZF) Girkasse HBW 450 -2R (bilder)


Roger og Olina

Recommended Posts

Kjedelig start med ny båt. Håper selger er samarbeidsvillig, så du slipper kamp der også. Om følelsen er å heve kjøp allerede, er nok det noe som er lurt å lufte for selger, før du legger for mye jobb i det. Ellers tenker jeg selger bør stå for mesteparten av verkstedkostnad med gir og aksel. 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden:

Huff, dette ble en kjedelig start med ny båt.
 

Trøbbel med det elektriske også?

Er noen ting og tang som ikke stemmer helt. Noe må en jo regne med når båten er fra 1988 og noe kunne en vært foruten.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Kjedelig start med ny båt. Håper selger er samarbeidsvillig, så du slipper kamp der også. Om følelsen er å heve kjøp allerede, er nok det noe som er lurt å lufte for selger, før du legger for mye jobb i det. Ellers tenker jeg selger bør stå for mesteparten av verkstedkostnad med gir og aksel. 

Har blitt enig med selger, så den saken er løst. Er nok konemor som ikke syntes det er så kos at jeg bruker all min tid på å skru og at vi ikke har kunne bruke båten.. Men jeg har vært på nippe til å gi opp jeg også, det må jeg innrømme. Så får være litt optimist og håpe at dette løser seg...

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 7 timer siden:

En video med lyd hadde kanskje vært noe for å kaste mer lys over saken?

 

Hurth er viden kjent for rakling. Noen av de er nesten helt stille mens andre igjen...

 

Kan det være noe av interesse her: 

 

 https://www.lancingmarine.com/special-offers.aspx

 

Skal se hva jeg kan få til. Vel, den ene girkassa lager ingen lyd, mens den på styrbord så høres det ut som den har noen løse kuler...

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 11 minutter siden:

Har du sjekket med KGK Norge om pris og tilgjengelighet på ei ny ZF45A kasse ?

Og eventuell overhaling av den gamle.

Jepp, det har jeg gjort. De har mye å gjøre og som de sier, så kan det ta tid pga deler osv før de kan ta den. Så han anbefalte meg å bruke den frem til høsten for så å levere den inn da. Pris? Fra 20 båtpenger og oppover..

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 11 timer siden:

Hei igjen folkens. Har fått tilbud på 2 stk Paragon p32. Disse har stått på ett lager i 15år og er ikke brukt. Jeg kjenner ikke til disse kassene men det jeg finner av bilder osv, så ser de ut til å være større, dvs lengre. Ikke vet jeg om de passer på festene på motorene heller. Men bruker ikke så mye tid på disse før jeg hører fra selger igjen. Han kommer hjem til helga og skal sjekke dem da. Ellers så la jeg inn ett bud på ei kasse, men har ikke hørt noe mer fra selger. Deletilgangen er heller vanskelig har jeg også funnet ut. Har lest på amri Bayliner forum at det er ikke bare meg som sliter med å få deler til disse girkassene.

Har fått ett tilbud fra ett firma i Arendal @Espen på en slik: https://nettbutikk.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex

Den skal ta opp kast i akselen sa han jeg pratet med om det ikke er for mye. Skulle få den for kr 11.500,- Om det er en løsning, vet jeg ikke ennå da jeg står på hode i det elektriske her også i påvente av avklaring vedr gir. Men om jeg kan bruke det mellomstykke, så slipper jeg kosten med å ta den på land.

Må ta en ting av gangen her nå og puste med magen...

 


Er vel billigere å bytte akslingen med kast i da?

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 11 timer siden:

Hei igjen folkens. Har fått tilbud på 2 stk Paragon p32. Disse har stått på ett lager i 15år og er ikke brukt. Jeg kjenner ikke til disse kassene men det jeg finner av bilder osv, så ser de ut til å være større, dvs lengre. Ikke vet jeg om de passer på festene på motorene heller. Men bruker ikke så mye tid på disse før jeg hører fra selger igjen. Han kommer hjem til helga og skal sjekke dem da. Ellers så la jeg inn ett bud på ei kasse, men har ikke hørt noe mer fra selger. Deletilgangen er heller vanskelig har jeg også funnet ut. Har lest på amri Bayliner forum at det er ikke bare meg som sliter med å få deler til disse girkassene.

Har fått ett tilbud fra ett firma i Arendal @Espen på en slik: https://nettbutikk.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex

Den skal ta opp kast i akselen sa han jeg pratet med om det ikke er for mye. Skulle få den for kr 11.500,- Om det er en løsning, vet jeg ikke ennå da jeg står på hode i det elektriske her også i påvente av avklaring vedr gir. Men om jeg kan bruke det mellomstykke, så slipper jeg kosten med å ta den på land.

Må ta en ting av gangen her nå og puste med magen...

 


Er vel billigere å bytte akslingen med kast i da?

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 10 timer siden:

@Roger og Olinahvordan går det med gearet? Noen framgang? 

I grunnen ikke. Har oppdaget andre ting som jeg må finne ut av først som brenner litt. Har byttet olje på begge girene og i følge en kar på ZTF så skal jeg kjøre litt med dette og følge med på fargen på olja. De har mye å gjøre og som an sier at det kan ta tid før de kan se på den.  Jeg venter fremdeles på tilbakemelding på 2 "nye" girkasser som en skal selge. Men vet som sagt ikke om jeg får tilpasset disse ennå

Har måtte montere nytt landstrøm system fordi det var krypstrøm i 220v som var der. Listen er i grunn lang over ting og tang som må utbedres. Men akkurat nå er alt på is frem til jeg finner ut av en vesentlig sak... Kommer evnt tilbake med hva det er..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
TrikkerN Lønning skrev On 30.5.2021 at 9.08:

Hva er status?

Så ikke denne, vel jeg forsøker å få tak i en ny/brukt kasse.  Har også sett om jeg kan finne en ZF kasse som kan passe, men har ikke lykkes med det. Bruker båten på småturer, så det er litt kjedelig..

Jeg har også fulgt med på BMW motorer som blir solgt, for det står visst ofte disse girene på disse. Så som sagt, kjenner noen som har en brukt Hurth 450 -2R, så send meg gjerne en melding... For byttes må den..

Har avtalt med KGK Norge om å ta den ut til høsten slik at de kan se på den, men det er visst ikke så lett å få tak i deler til disse

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
torbi skrev for 3 timer siden:

Skulle også hatt deler til Hurth , håpløst med deler. 
Må kanskje innser kjøpe nytt, eller brukt om eg er heldig.🥴

Jeg har vært i kontakt med en kar på en amerikansk Bayliner side. Han var på ferie nå, men skulle sende meg en adresse til noen som har både deler og overhalte kasser. Har ikke hørt fra han ennå, men venter i spenning.

 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Jeg har vært i kontakt med en kar på en amerikansk Bayliner side. Han var på ferie nå, men skulle sende meg en adresse til noen som har både deler og overhalte kasser. Har ikke hørt fra han ennå, men venter i spenning.

 

Blir spennende for deg å høre om han får til med opplysninger,  har sett selv på eBay, men fant ikke noe treff for meg.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei Roger, kjedelig med problemer med ny båt ☹️

 

Du har jo skrudd en del selv før? 

Jeg overhalt i fjord en HBW 360 kasse til en kompis av meg, det ligger greie manualer på Internett. 

 

Og det hele var i grunnen veldig lett. 

 

Bytta clutch og shimsa opp giret på nytt. 

 

Så har du jo en god mulighet for å forsvare kjøpet av verksted presse og hehe 😬😬

 

Kjøpte deler av KD trading eller KGK husker ikke.. 

Mener på at Lancing Marine og kan skaffe noe. 

 

Lykke til 😊

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 7 timer siden:

Hei Roger, kjedelig med problemer med ny båt ☹️

 

Du har jo skrudd en del selv før? 

Jeg overhalt i fjord en HBW 360 kasse til en kompis av meg, det ligger greie manualer på Internett. 

 

Og det hele var i grunnen veldig lett. 

 

Bytta clutch og shimsa opp giret på nytt. 

 

Så har du jo en god mulighet for å forsvare kjøpet av verksted presse og hehe 😬😬

 

Kjøpte deler av KD trading eller KGK husker ikke.. 

Mener på at Lancing Marine og kan skaffe noe. 

 

Lykke til 😊

Takker for det. Jo, tanken har slått meg. Har skrudd litt ja, men aldri på girkasser. Har hørt en del skrekkhistorier der folk har forsøkt dette selv. Det som er snålt, er at jeg finner merker på peilepinnen etter slag. Både gamle og nye. Så det må være noe løst som vandrer litt. 

Ja, det hadde passet bra med ei presse. Så hadde jeg sluppet å mase på de som jobber på det lokale bilverksteder 😄

Kjenner godt til KD og LM god kundeservice og han på KD har jo litt mer enn det som ligger på nett også.

 

Igjen takk for oppmuntrende ord skal ikke se bort fra at jeg prøver å gjøre dette selv. Gruer meg til jobben med å få den ut. For det er trangt ++

Link to post
Share on other sites

Så lenge det finnes en instruksjon og toleranseangivelser, burde det ikke være noen umulighet å ha kassa som et høst/vinterprosjekt. Nå kjenner jeg ikke den kassen du har. Men de jeg har skrudd på er nokså rett frem. Det som jeg har funnet er mest utfordrende er splinen på utgående aksling, den har som regel rustet en del. 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jeg har fått lastet ned riktig manual @Hulda dette er en R kasse. Jeg vet ikke om det byr på ytterligere utfordringer? Det jeg også har funnet ut, er at oljen skal byttes etter hver 120 times bruk. Dette gjorde ikke tidligere eier. Oppdaget det når jeg leste i medfølgende motormanual. Syntes ikke det var mange timene på oljen?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder intervallet på oljeskift. En lurvete automatkasse på personbil, lever et mer stresset liv enn en båtkasse. Bil har mye mer olje og et meget mer avansert filter. Skal man overføre gangtid, burde en båtkasse gå borti 10000 timer. Så om en båtkasse dobler til 250 timer, burde det være greit. Slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...