Jump to content

Trebåtmagasin


Trebåtmagasinet

Recommended Posts

Til alle trebåtinteresserte.

Jeg jobber med å lansere et online trebåtmagasin. Nettsiden drives på frivillig basis, og foreløpig har jeg kun laget design og noen få artikler.

 

For å få til et bra trebåtmagasin, trenger jeg artikler, gode historier, kanskje du har et restaureringsprosjekt du har lyst til å vise fram, eller gode tips og triks for vedlikehold av båt.

 

Alt er av interesse, men ikke alt vil bli publisert.

 

Som sagt er det ingen penger å hente på dette, men sammen kan vi kanskje få laget et virkelig godt nettsted for alle trebåtentusiaster og andre interesserte.

 

Ta kontakt med meg på post@trebaatmagasinet.no for mer informasjon.

 

NB: Siden vil bli lansert så snart jeg har noe mer innhold på sidene enn i dag.

 

Med vennlig hilsen

 

Brynjar T. Nyborg

Link to post
Share on other sites

Det er tanken.

 

Men jeg tenker også å følge noen restaureringsprosjekter fra start til slutt, og ha noen redaksjonelle artikler om diverse temaer.

 

Båten blir til mens man ror sies det, og nettstedet vil også bli utviklet i henhold til de tilbakemeldingene jeg får nå før trebåtmagasinet lanseres, og etterhvert som tiden går, og nettsidene blir større og forhåptenligvis godt besøkt.

Link to post
Share on other sites

Det er tanken.

 

Men jeg tenker også å følge noen restaureringsprosjekter fra start til slutt, og ha noen redaksjonelle artikler om diverse temaer.

 

Båten blir til mens man ror sies det, og nettstedet vil også bli utviklet i henhold til de tilbakemeldingene jeg får nå før trebåtmagasinet lanseres, og etterhvert som tiden går, og nettsidene blir større og forhåptenligvis godt besøkt.

Dette kan jo bli bra ettethvert, jeg håper ihvertfall på det!

 

Har du sett denne tråden? som handler om mitt første prosjekt

 

Legg gjerne igjen en link til nettsiden på nautica schizofrenia også.

 

Håper du satser på og relatere en del til "vanlige trebåter" for jeg syns det blir for mye av tradisjonelle trebåter. Med tradisjonelle mener jeg typisk færinger og slikt. De leser jeg nok om i bladet Kysten.

 

Ønsker lykke til og håper på bra besøkt nettsted :flag:

Link to post
Share on other sites

Takker for trivelige tilbakemeldinger.

 

Her blir det ingen (eller i hvertfall få) Nordlandsbåter og færinger.

 

Jeg vil ha snekker, ombygde fiskeskøyter, treseilere. Det er fritidsbåten jeg vil fokusere på, enten det er snekker som flyter av gammel vane eller praktbåter som er nye eller restaurert i utallige timer for et utall kroner.

 

Jeg har stor sans for tradisjonell kystkultur, men det er det andre magasiner og nettsteder som dekker bedre.

 

Men samtidig, så er klink klink og epoksy epoksy. Så om det er noen eiere av "tradisjonelle" båter som har gjort et godt stykke restaureringsarbeid, og vil beskrive det for Trebåtmagasinet, så er det velkomment.

Link to post
Share on other sites

Et svært prisverdig tiltak, dette er det mange som har savnet, men det blir vel også en mulighet for spørsmål og svar, slik den gamle linken "Trebåtdiskusjon" hadde.

Gon

Det var det jeg håpte. Har savna det selv, og ettersom jeg har et firma som ikke er i bruk, så kunne jeg jo benytte det til noe fornuftig. (Selv om markedsøkonomisk er det vel en dårlig ide)

 

Jeg vil også legge opp en "spørsmål og svar" sak. Sannsynligvis i form av et forum og en FAQ seksjon som samler opp de vanligste spørsmålene og svarene.

 

Forøvrig så blir det nok noen St. hans bål- kandidater også, men forhåpentligvis ender de opp som båter og ikke som ved. :cool:

 

Og jeg vil sørge for at siden blir varig. Om jeg mot formodning skulle gå lei, vil jeg selge eller gi bort hele saken til noen som er villig til å fortsette jobben. Men pr. nå så er det lite sannsynlig. Synes det er kjemegøy å holde på med, men innimellom må jeg på jobben en tur, og så har jeg min egen treseiler som det skal gjøres en jobb med (bytte noen bordganger og annen kos. Blir spennende å se om den flyter til våren)

Redigert av Trebåtmagasinet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

( oops )

Noen enkle regler.

 

#1. Det er miljøkriminalitet av verste skuffe å felle et pent tre i skogen for å bygge båt når man kan bruke et som falt ned av seg selv for mange millioner år siden.

 

#2. Tre er tre, og plast er tett.

 

#3. Hvor Tupperwarefolket møtes, diskuteres steder man har vært, steder man skal til og seilaser man har hatt. Hvor trebåtfolket møtes diskuteres råte, geit, sprekker og lensing.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.... Tre er tre, og plast er tett.

.... Hvor Tupperwarefolket møtes, diskuteres steder man har vært, steder man skal til og seilaser man har hatt. Hvor trebåtfolket møtes diskuteres råte, geit, sprekker og lensing.

Litt godmodig "mobbing" må vi tåle - det er sikkert ikke så vondt sagt som det er ment...... :wink:

 

Personlig lar jeg meg ikke provosere fordi jeg har hatt mine ben i hvert leir - tre - plast - plast - tre, osv. At jeg nå har trebåt er ikke fordi jeg er "enthusiast" eller enda værre, er av den "fanatiske" sorten. Forklaringen står det litt om i Signaturen min, nederst i innlegget.

 

Når det gjelder <<..Tre er tre, og plast er tett >> så er jeg faktisk enig, det ligger i materialets natur!

 

Likevel er det ingenting som er så enkelt som å "falle i staver" for, eller rett og slett beundre, enn en pen trebåt, nettopp fordi man der (det finnes noen få unntak...) finner harmoniske linjer som mennesket oppfatter som naturlige - i motsetning til mange <<tupperware-cruisere>> som, i hvert fall i dag, blir konstruert for å imponere! :wink:

 

Produksjonbåter av plast behøver man ikke spandere flere blikk på, fordi - har du sett én så har du sett alle........ (ta den du, Krapyl!) :wink:

 

:lol:

 

Trebåtmagasinet får ha meg unskyldt for avsporingen - det er bare slik her på baatplassen.no. Som trebåtmann er han sikkert ikke fremmed for denne typen diskussjoner.

 

P.S.: Det finnes noen få produksjonbåter i GRP som til og med en trebåtmann spandere flere blikk på, men de er alle bygget over den tradisjonelle lesten.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.......datanerd med trebåt og fritidsproblemer :)

Og der tok du liv av enda en inngrodd oppfatning......... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

#2. Tre er tre, og plast er tett.

 

Hadde dette vært tilfelle hadde vi vel ikke trengt epoxyprimer! :smiley:

Men har foreløpig bare holdt på å synke med trebåt... under vårpussen var det skrapt litt for godt mellom bordene og vannet fosset inn etter sjøsetting. Som om ikke det var nok hadde kranbilen kjørt sin vei.. :cryin: Redningen ble en sandstrand like ved. Kjørte skuta på grunn og lot den ligge for å trutne.

Ikke noe stas der og da, men en morsom historie i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, Trebåtmagasinet, velkommen til forumet.

 

Mitt hovedproblem her og nå mht til tanker, idèer, fremtidsutsikter, tilpassing til marked etc etc er så mye at det ikke lar seg skrive her, kunne godt tenke meg å prate med deg en gang jeg er østover, eller over telefon.

 

Har du tenkt å ha støtteapparat ? Om du vil ha det, tenk nøye gjennom sammensetningen. Tenk også på representative steder i Norge som kan bidra med redaksjonelt innhold fra diverse steder av landet. Sammensetningen av støtteapparat bør derfor være spredt geografisk utover det ganske land. Ønsker du å ha noe fra sørlandet, er jeg gjerne med på å bidra :wink:

 

Nå er imidlertid konkurransen tøff. Det finnes en del gode og dårlige nettsteder som omhandler trebåter etc. Her er cluet å legge seg på en nisje hvor du "favner de som faller utenom de andre nettsteder" eller for den saks skyld er "søkemotor for alt som har relevans innen trebåtmiljø for skandinavia". Kanskje du tenker som så at siden dette ikke skal være kommersielt på noe vis så gjør det ikke noe om antallet besøkende på nettsiden er lavt. Imidlertid så er det mye artigere å holde på med noe slik dersom du favner et større publikum, det stimulerer til at det redaksjonelle holder et høyere nivår, you see ?

 

Jeg hilser deg velkommen, og krysser fingrene for at du ikke går "i fella" som enkelte andre har gjort, og at du lykkes med dette arbeidet !

 

Ref første avsnitt i dette innlegg, ønsker du videre utdypning i hva jeg tenker, så send meg da en im med mailadressa di, så skal jeg se om jeg kan få dette ned på tastaturet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen enkle regler.

 

#1. Det er miljøkriminalitet av verste skuffe å felle et pent tre i skogen for å bygge båt når man kan bruke et som falt ned av seg selv for mange millioner år siden.

#2. Tre er tre, og plast er tett.

#3. Hvor Tupperwarefolket møtes, diskuteres steder man har vært, steder man skal til og seilaser man har hatt. Hvor trebåtfolket møtes diskuteres råte, geit, sprekker og lensing.

Miljøkriminalitet: plast er spesialavfall og burde ikke vært tilatt å lage. Sinsykt brannfarlig og giftig.

 

Tre er et formbart, levende og luktende materiale med sjel. ( Det vet ikke Tuppeware Harryene hva er)

 

Trebåtfolket diskuterer båt, det kan ikke Tuppewarene, for de har ikke båt. Hvor vi skal eller har vært er forsåvidt uinteressant.

 

 

Flott at du vil starte en slik side.

:flag:

Tips: Få med deg Walter som journalist, gjør det selv repotarsjer. Der er han unik med bilder og tekst.

Link to post
Share on other sites

Ja dette var godt nytt og jeg ser frem til du får siden opp å gå!. Det ser ut som om det er flere her på forumet som kan bidra både med faglig stoff og med humor!

 

Det må ikke glemmes at halvgamle trebåter er en del av vår (kyst)kultur som det er viktig å ta vare på, selv om det skjer med materialer og verktøy som er moderne.

 

Kanskje siden din bidrar til at sånne som meg med "haveseiler" får de nødvendige spark bak for å fullføre restaureringen...

Link to post
Share on other sites

Litt godmodig "mobbing" må vi tåle - det er sikkert ikke så vondt sagt som det er ment......

 

Personlig lar jeg meg ikke provosere fordi jeg har hatt mine ben i hvert leir - tre - plast - plast - tre, osv. At jeg nå har trebåt er ikke fordi jeg er "enthusiast" eller enda værre, er av den "fanatiske" sorten. Forklaringen står det litt om i Signaturen min, nederst i innlegget.

Denne "mobbingen" har vært der siden vi begynte å bygge båter av annet enn tre, så den vil vel for alltid være der. Jeg er heller ikke helt steil på dette med å eie en "tupperware"-båt. Jeg bare sier at jeg vil alltid eie en trebåt. Det er noe i lydene, lukta, linjene, følelsen av å seile i noe som lever, som rører ved noen strenger dypt der inne... noe som verken kan forklares eller beskrives.

Stå på med Trebåtmagasinet!!! :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det må ikke glemmes at halvgamle trebåter er en del av vår (kyst)kultur som det er viktig å ta vare på, selv om det skjer med materialer og verktøy som er moderne.

Nemlig. Jeg har selv en halvgammel trebåt som trenger sårt til en restaurering. Jeg har omsider kommet godt i gang, men det er mye jeg må lære før jeg er ferdig.

 

Har allerede brukt noe kilo epoksy, og trives med det. Men båten skal fremdeles se gammel ut selv om den blir tett. Det beste fra to verdener. Gammel båt krever respekt for gammel byggeteknikk, men vi lever i 2005.

Link to post
Share on other sites

...... Jeg har selv en halvgammel trebåt som trenger sårt til en restaurering.

Hei, Trebåtmagasinet!

Ser at du eier en SKAW 26 - dette er en helt nydelig båttype. En i båtforeningen min har en slik en i mahogny (alle Skaw 26 ble vel bygget i Sverige av mahogny, eller?) - den er nå til salgs, forresten --->S/Y Fatima

Bilde

 

<-------> Han står på hele tiden, pusser og steller, beiser og lakker, osv..........Så hvis du trenger én maken båt til så er det bare å ta kontakt med Birger! :lol:

 

Ønsker deg lykke til med restaureringen!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...