jrewing Startet 19.April.2021 Del på Facebook Startet 19.April.2021 Batterilampa lyser, derfor ville jeg sjekke om batteriet lades. Har målt spenning på batteri når motor står stille og når den går, samme resultat. Målte spenning mellom strømutgang på lader og startmotor, samme resultat. Dvs spenningen øker ikke når motoren er igang. Det tolker jeg som et dårlig tegn for dynamoen. MEN, rpm-nåla peker alltid på 0, og jeg har googlet meg til at dynamoen trenger å vite rpm for å kunne levere riktig mengde strøm (eller noe sånt 😀) Så jeg tenker, kan det være en mulighet for at hvis jeg fikser rpm-indikatoren så vil ladingen fungere. Men det kan også tenkes at dynamoen har blitt ødelagt fordi rpm-sensoren ikke virker? Den ser svart og fæl ut. Tok noen bilder. De viser dynamo strøm ut og sensor inn (tror jeg), startmotor strøm og sensorkoblinger, og tre løse ledningene. Det er en ledig kobling på den runde boksen ved startmotoren der strømmen kommer inn, kan det mangle noe der? Det er også tre mystiske ledninger som henger i løse lufta som jeg ikke vet hva kan være til. Motoren er en Lombardini. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Dynamoen trenger ikke signal fra turteller, så der er du litt på villspor. Men turteller får ofte signal fra dynamo, via W uttak. Så det kan være en sammenheng, men sammenhengen er i så fall at dynamo ikke virker. Jeg ville tatt ut dynamoen og fått noen til å sjekke den. Kan være så enkelt som at børstene henger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 Aha, sånn henger det sammen ja. Jeg har akkurat overtatt båten og mistenker at forige eier har brukt den lenge uten lading. Jeg har to batterier så da er det vel egentlig ikke noe i veien for korte turer og lading fra land? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Andora Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Hvis motoren må ha 12v på stoppsolenoid for å svive vil du få et problem om du kjører uten lading for lenge, dvs motoren stopper. Jeg vil anbefale at du fikser dette først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Få det fikset, ikke noe å lure på! Er ikke så avanserte greier dette her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 (redigert) Har fått løs jævelen, det var gledelig enkelt. Så gjelder det om jeg klarer å finne hva som feiler den. Har også fått en ok pris på ny fra båtdeler.no Redigert 20.April.2021 av jrewing (see edit history) Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 Fant ingen feil da jeg åpnet den, børstene var ok såvidt jeg kan forstå. Men den var veldig møkkete. Jeg rengjorde den sånn nogenlunde, kanskje det hjelper. Satser på å remontere den i morgen, så får vi se! Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Da er det nok diodebroen som har tatt kvelden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andora Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Eller så er det kabling etter dynamo som er problemet, målte du rett på dynamo at den ikke ladet? Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 (redigert) index skrev for 2 timer siden: Da er det nok diodebroen som har tatt kvelden. OK, ser på internett at det også kan testes. Prøver det senere (mulitmeteret er i båten og dynamoen er hjemme :-) Men virker logisk for hele dynamoen bar preg av å være svidd. Redigert 21.April.2021 av jrewing (see edit history) Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 (redigert) Andora skrev 23 minutter siden: Eller så er det kabling etter dynamo som er problemet, målte du rett på dynamo at den ikke ladet? Ja, mener jeg testet overalt, fikk aldri noe mer enn litt over 12 V, samme spenning som over batteriet. Redigert 21.April.2021 av jrewing (see edit history) Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 jrewing skrev 2 minutter siden: Men virker logisk for hele dynamoen bar preg av å være svidd. Om du har svidde viklinger også så er det nok like greit å bestille seg en ny dynamo vil jeg tro. I stedet for å legge ut penger på den gamle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 På siste bildet ser man at rotorspolen er blitt sort. Mål Ohm/Motstand mellom sliperingene. Du bør se noe mellom ca. 2,2 og 3 Ohm. Mindre motstand tyder på slutt i vindingene, høyre er også feil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Dynamoer som har rustet innvendig, tyder på vann. Isolasjonen til rotorviklingene har brent. Det er vel hva Jorg mener i innlegget over. Den dynamoen er vrak. Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Hulda skrev 43 minutter siden: Dynamoer som har rustet innvendig, tyder på vann. Isolasjonen til rotorviklingene har brent. Det er vel hva Jorg mener i innlegget over. Den dynamoen er vrak. Ja, du har nok rett. Den passerte diodetesten, men den er veldig svidd som nevnt og da føles det jo ikke helt greit å bare sette den inn igjen. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Joerg Becker Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 "Diodetest" på multimeter er ikke det samme som å måle motstand. Men uansett, selv om du kunne både måle korrekt motstand og produsere et magnetfelt manuell, ville ikke jeg remontere rotoren fordi fremtiden for den er avgjort uansett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
jrewing Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Joerg Becker skrev 3 minutter siden: "Diodetest" på multimeter er ikke det samme som å måle motstand. Takk, klar over det 😄 Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Tror jeg skal slite med å få den nye jeg bestilte til å passe Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 ...mja, da måtte du nok sveise, file og bøye litt mer enn det er ønskelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Du kan ikke bytte over festebraketten fra det gamle? Hvis ikke ligger du inne med litt mekanisk hokus pokus. Eller skaffe en som passer på motoren. Det er noe dritt/en del jobb å tilpasse slikt som ikke passer. Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Dette så lovende ut. Men hjulet er mindre enn på den gamle så reima er for lang. Var på Biltema og kjøpte to som selvfølgelig var for korte. Får prøve på ny i morgen 🤨 Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Om aksling er lik kan du evt bytte over reimskiva fra den gamle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Ulempen med endret dia. på remskiven er at turtelleren viser annet turtall om du bruker W-uttaket på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 index skrev 32 minutter siden: Om aksling er lik kan du evt bytte over reimskiva fra den gamle. Jeg prøvde faktisk å ta av reimskiva på den gamle, men holdt på å ødelegge hele greia. Vanskelig å få et godt tak Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Hulda skrev 28 minutter siden: Ulempen med endret dia. på remskiven er at turtelleren viser annet turtall om du bruker W-uttaket på dynamoen. Aha, Kjekt å vite. Men tror ikke jeg trenger nøyaktig rpm 😁 Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.