Jump to content

Batteri lader ikke, alt håp ute for dynamo?


jrewing

Recommended Posts

Batterilampa lyser, derfor ville jeg sjekke om batteriet lades. Har målt spenning på batteri når motor står stille og når den går, samme resultat. Målte spenning mellom strømutgang på lader og startmotor, samme resultat. Dvs spenningen øker ikke når motoren er igang. Det tolker jeg som et dårlig tegn for dynamoen. MEN, rpm-nåla peker alltid på 0, og jeg har googlet meg til at dynamoen trenger å vite rpm for å kunne levere riktig mengde strøm (eller noe sånt 😀) Så jeg tenker, kan det være en mulighet for at hvis jeg fikser rpm-indikatoren så vil ladingen fungere. Men det kan også tenkes at dynamoen har blitt ødelagt fordi rpm-sensoren ikke virker? Den ser svart og fæl ut.

 

Tok noen bilder. De viser dynamo strøm ut og sensor inn (tror jeg), startmotor strøm og sensorkoblinger, og tre løse ledningene.

 

Det er en ledig kobling på den runde boksen ved startmotoren der strømmen kommer inn, kan det mangle noe der?

 

Det er også tre mystiske ledninger som henger i løse lufta som jeg ikke vet hva kan være til.


Motoren er en Lombardini.

 

524CEA73-7E36-4B48-BD84-14A2406930EA.jpeg

674B1F3D-F055-4313-8783-DB0B03A5B77C.jpeg

39C50F37-D037-4665-9898-D567FE48147F.jpeg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Dynamoen trenger ikke signal fra turteller, så der er du litt på villspor. Men turteller får ofte signal fra dynamo, via W uttak. Så det kan være en sammenheng, men sammenhengen er i så fall at dynamo ikke virker. Jeg ville tatt ut dynamoen og fått noen til å sjekke den. Kan være så enkelt som at børstene henger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
jrewing skrev 2 minutter siden:

 Men virker logisk for hele dynamoen bar preg av å være svidd.

 

Om du har svidde viklinger også så er det nok like greit å bestille seg en ny dynamo vil jeg tro. I stedet for å legge ut penger på den gamle. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På siste bildet ser man at rotorspolen er blitt sort.
Mål Ohm/Motstand mellom sliperingene.
Du bør se noe mellom ca. 2,2 og 3 Ohm.
Mindre motstand tyder på slutt i vindingene, høyre er også feil.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hulda skrev 43 minutter siden:

Dynamoer som har rustet innvendig, tyder på vann. Isolasjonen til rotorviklingene har brent. Det er vel hva Jorg mener i innlegget over. Den dynamoen er vrak. 

Ja, du har nok rett. Den passerte diodetesten, men den er veldig svidd som nevnt og da føles det jo ikke helt greit å bare sette den inn igjen.

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

"Diodetest" på multimeter er ikke det samme som å måle motstand.

Men uansett, selv om du kunne både måle korrekt motstand
og produsere et magnetfelt manuell,
ville ikke jeg remontere rotoren fordi fremtiden for den er avgjort uansett.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...