Jump to content

Batteri lader ikke, alt håp ute for dynamo?


jrewing

Recommended Posts

jrewing skrev 28 minutter siden:

Jeg prøvde faktisk å ta av reimskiva på den gamle, men holdt på å ødelegge hele greia. Vanskelig å få et godt tak

 

Muttertrekker, eller mothold med passende nøkkel i senter av akslingen. Så går det. 

 

Noen slag med hammer på en fastnøkkel kan også hjelpe. Det gjelder å få løsnet den i rykk og napp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp, muttertrekker (slagskruer) og å holde hjulet bare med hånske
anbefales også herfra, jeg gjør det nesten hver dag.

Med elektrisk trekker går det forresten like bra å feste mutteren igjen,
men med omhu.
Bare husk på
- mutteren skrues helt til bunn med hånd først,
- gjengene både må være ren,
- og skal ikke smøres, bl.a. også siden det kan bli for mye moment.
Vanligvis er det avhengig diameter bare 40 - 115Nm (Newtonmeter),
så må man se hva trekkeren kan.
Dette trengs også litt "erføling" fordi elektriske trekkere pleier å dra plenty
med allerede en to støt x 1 sekund når mutteren dras fast.

NB til nybegynnere: Kraftigere er -ikke- bedre i dette tilfellet.

Ikke bruk luftdrevne trekkere -uten mye momentbegrensning-,
verken for å løse eller å feste.
Slagmomentet og dreie-frekvensen pleier å være alt for høy.
Både mutter og akslingen er myke, kan også bli lokalt varme,
og kan så klemme seg fast, som pleier å ha helt ødelagte gjenger som følge.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har jeg vært noen timer i båten. Det begynte bra, slagtrekkern gjorde jobben.


Jeg fikk bytta hjul og installert reima. Starta motoren, og dynamoen roterte fint.


MEN så kom skuffelsen. Batterilampa lyser like rødt og jeg klarer ikke måle noen spenningsøkning noe sted. :headbang:

 

Jeg har koblet det som det var. W, D+ og B+.

766B638F-9C6E-49D1-8C95-04105C5A43E0.jpeg

E58E0BFC-CE5C-4CB4-AE06-F318C011CDD6.jpeg

BA96F2DF-716E-4B88-A359-A6BF44AAB82F.jpeg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post
jrewing skrev 55 minutter siden:

Hvordan sjekker jeg det?

Dynamoen skal få magnetiseringsstrøm via ladelampa. Du kjenner at dynamoen går tungt når den får strøm. Uten magnetiseringsstrøm så spinner den lett som bare juling. Jeg tester dette med en makitadrill rett på mutteren på reimskiva på dynamoen, hvis det er plass nok. Reima må selvfølgelig av først. Har du en bra drill så kan du lade opp batteriet med den. 😊

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post

Uten at jeg har sett hvordan det er bak på din dynamo, så har du kanskje en kontakt som heter D+. 

Med tenning på så skal den ledningen ha 12v/batterispenning.

Det er denne strømmen som skal "starte" dynamoen 

 

Er sikkert ok, siden ladelampe lyser, men kan allikevel være greit å sjekke før man monterer nytt. Var tydelig at din gamle dynamo var godt brukt, men ut fra bilder så burde den ha fungert ut i fra bilder. At dioder lekker hørte var vel oftere før en hva det er nå i dag( bare synsing fra min side).

Lekkasje fra diode vil også ofte medføre at batteri tappes ned

Link to post

Med påslått "tenning" skal D+ mot minus  ha ca 2-3 V spenning. Magnetiseringskretsen er seriekoblet med ladelampa slik at ved 12v batterispenning vil du få et spenningsfall over lampa på ca.9-10 v og resterende 2-3 v over feltet i dynamoen.

 

Sagt på en annen måte: Ladelampen fungerer som en "innsnevring" av strømmen. Hvis D+ kobles direkte til 12v så vil du brenne viklingene i rotoren når dynamoen ikke roterer.

Utifra bildene så har jeg villet sjekka koblingene til dynamo! Her kan det være en kobling som gir "full pupp" til D+.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
jrewing skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg tar av reima og slår på tenning så skal dynamoen bli tung å dra rundt?

 

og hvis jeg ikke finner spenningen fra d+, kan jeg da teste med en ledning fra batterilampa til d+?

 

Nei, dynamoen skal normalt ikke bli tyngre og rotere fordi felt-kretsen ikke har tilstrekkelig strøm til å skape et magnetfelt. Vanligvis så trenger dynamoen flere tusen rpm for å bli aktivert. Med bare restmagnetisme må motoren gjerne ruses opp i omdreining for at den skal "starte".

 

De målingene jeg nevner i foregående innlegg, forutsetter at dynamoen er korrekt tilkoblet. Vær også oppmerksom på at D+ på dynamoen kan ha en annen benevnelse som f.eks. 61.

 

Du må IKKE koble 12V direkte på dynamoens D+ over tid da du kan risikere å brenne rotorviklingene (ref. til ditt tidligere innlegg med bilde av tilsynelatende brente rotorviklinger).

 

Hvis du er usikker så vil jeg anbefale å oppspore ekspertise som kan hjelpe deg med oppkoblingen slik at du ikke ødelegger den nye dynamoen din!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Trooor jeg begynner å henge litt med her. Det er egentlig ganske enkelt. Så lenge det er kontinuitet mellom B+ og batteri + og lampa lyser så er ting koblet opp. Jeg skal teste volten mellom D+ og batteri minus og hvis det stemmer så er det noe med dynamoen.

 

Er det en måte å teste om det er mulig å få strøm fra dynamoen? Jeg kan evt prøve å kjøre enda flere turtall med motoren, selv om jeg ikke liker å ruse den for høyt, for det er vel ikke så bra for den.

20210428_113136.jpg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Var ute en tur i lunsjen. Målte 1.41 V mellom d+ og batteri -. Vel og bra.

 

Men SÅ!!! Jeg tror jeg kan juble :clap: Jeg målte 12 volt mellom B+ og batteri + !!! Det er jo feil. Der skal det være 0 V og 12 V mellom b+ og batteri - eller jord. Ikkesant?

 

Det betyr vel kortslutning eller feilkobling et sted.

 

På bildet har jeg koblet fra B+. I prinsippet kan jeg ta en ledning rett fra B+ til startmotor-relé øverst i bildet. (+ på høyre plugg)?

 

 

 

 

20210428_125119.jpg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Koblet fra B+ da fikk jeg turtall! Fant ut at ledningen som sto i B+ var koblet til glødepluggene? Se bilde. Skjønner ikke helt hvordan det kan ha fungert. Men glødepluggene får tydeligvis strøm annetsteds fra.

 

Koblet ny ledning fra B+ til startrelé+, startet og ga litt turtall, spenningen steg (bokstavelig talt) og med litt ekstra turtall slukket lampen og voltmeteret viste rundt 13.4!

 

En lykkelig slutt altså, men jeg klarer ikke forstå hvordan eller hvorfor verkstedet (forrige eier hadde ikke gjort noe selv) kunne koble ledning fra B+ sånn? Den ser noe nyere ut enn andre ledninger, startrelét ser også litt nyere ut. MERKELIG.

8AE88F1A-DCDF-44C9-B5E1-3A1A0DCFFA3F.jpeg

1794C5D9-7339-4BC8-9493-2CB5DED0FAFB.jpeg

F9EE66CE-1EC1-4987-9C00-C6F7394305D6.jpeg

E64E8EC3-27AB-4963-A7F2-6CAF913A18C2.jpeg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Det er derfor vi gleder oss over skisser når vi skal finne feil per Internett.
Gratulerer ellers. :thumbsup:

Men du må nå først topplade batteriene, for så å sjekke hva ladesluttspenningen blir når dynamoen ikke lader, men bare holder spenningen gående.
13,4V ville nemlig være for lite, som du sikkert aner allerede.
Men kanskje du bare skrev feil og mente 14,3V på full batteri, da ville den være greit.

Uansett leser jeg også at du startet dynamoen med frakoblet B+.
Dette... er absolutt no-go (!), fordi likeretterdioder kan da ryke ila. 5/1000 sekunder.

De fleste med skader på 1 diode (av 6) ser det ikke engang med det samme når en ikke er vant til å kreve effekt. Og uten belastning vil dynamoen også kunne klare å levere ladesluttspenning.
Men 1 stykke skadet diode betyr da hele 33% mindre effekt, og mer last på de andre diodene. Knekker en diode til da er man allerede på direkte kortslutning mellom 2 faser. Og det kan ha ganske så omfattende følger.

Så, ønsker lykke til videre, men prøv gjerne å unngå mer forbruk av flaks. :smiley:



:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...