Kayb Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Det kommer magnetiseringsstrøm til dynamo? Ser du skrev at ladelampe lyser, men kan jo uansett være greit å sjekke ellers blir det samme problemet med ny dynamo Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 jrewing skrev 28 minutter siden: Jeg prøvde faktisk å ta av reimskiva på den gamle, men holdt på å ødelegge hele greia. Vanskelig å få et godt tak Muttertrekker, eller mothold med passende nøkkel i senter av akslingen. Så går det. Noen slag med hammer på en fastnøkkel kan også hjelpe. Det gjelder å få løsnet den i rykk og napp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Plukke av remskive: Muttertrekker som man kan skru hjulbolter med, Ryobi, Biltema, etc. Ha på hanske og hold fast remhjulet. Bruk muttertrekkeren. Brrrrt, så er mutteren løs. Enkelt, gjort det bøttevis av ganger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Hulda skrev 14 minutter siden: Bruk muttertrekkeren. Brrrrt, så er mutteren løs. Enkelt, gjort det bøttevis av ganger. Ja, muttertrekker gjør slike jobber veldig enkle. Anbefales. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Jepp, muttertrekker (slagskruer) og å holde hjulet bare med hånske anbefales også herfra, jeg gjør det nesten hver dag. Med elektrisk trekker går det forresten like bra å feste mutteren igjen, men med omhu. Bare husk på - mutteren skrues helt til bunn med hånd først, - gjengene både må være ren, - og skal ikke smøres, bl.a. også siden det kan bli for mye moment. Vanligvis er det avhengig diameter bare 40 - 115Nm (Newtonmeter), så må man se hva trekkeren kan. Dette trengs også litt "erføling" fordi elektriske trekkere pleier å dra plenty med allerede en to støt x 1 sekund når mutteren dras fast. NB til nybegynnere: Kraftigere er -ikke- bedre i dette tilfellet. Ikke bruk luftdrevne trekkere -uten mye momentbegrensning-, verken for å løse eller å feste. Slagmomentet og dreie-frekvensen pleier å være alt for høy. Både mutter og akslingen er myke, kan også bli lokalt varme, og kan så klemme seg fast, som pleier å ha helt ødelagte gjenger som følge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Bra tips! Jeg har jo til og med en slagtrekker! Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Da har jeg vært noen timer i båten. Det begynte bra, slagtrekkern gjorde jobben. Jeg fikk bytta hjul og installert reima. Starta motoren, og dynamoen roterte fint. MEN så kom skuffelsen. Batterilampa lyser like rødt og jeg klarer ikke måle noen spenningsøkning noe sted. Jeg har koblet det som det var. W, D+ og B+. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Kayb skrev for 14 timer siden: Det kommer magnetiseringsstrøm til dynamo? Ser du skrev at ladelampe lyser, men kan jo uansett være greit å sjekke ellers blir det samme problemet med ny dynamo Hvordan sjekker jeg det? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Buster L Mercury Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) jrewing skrev 55 minutter siden: Hvordan sjekker jeg det? Dynamoen skal få magnetiseringsstrøm via ladelampa. Du kjenner at dynamoen går tungt når den får strøm. Uten magnetiseringsstrøm så spinner den lett som bare juling. Jeg tester dette med en makitadrill rett på mutteren på reimskiva på dynamoen, hvis det er plass nok. Reima må selvfølgelig av først. Har du en bra drill så kan du lade opp batteriet med den. 😊 Redigert 27.April.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Uten at jeg har sett hvordan det er bak på din dynamo, så har du kanskje en kontakt som heter D+. Med tenning på så skal den ledningen ha 12v/batterispenning. Det er denne strømmen som skal "starte" dynamoen Er sikkert ok, siden ladelampe lyser, men kan allikevel være greit å sjekke før man monterer nytt. Var tydelig at din gamle dynamo var godt brukt, men ut fra bilder så burde den ha fungert ut i fra bilder. At dioder lekker hørte var vel oftere før en hva det er nå i dag( bare synsing fra min side). Lekkasje fra diode vil også ofte medføre at batteri tappes ned Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) Med påslått "tenning" skal D+ mot minus ha ca 2-3 V spenning. Magnetiseringskretsen er seriekoblet med ladelampa slik at ved 12v batterispenning vil du få et spenningsfall over lampa på ca.9-10 v og resterende 2-3 v over feltet i dynamoen. Sagt på en annen måte: Ladelampen fungerer som en "innsnevring" av strømmen. Hvis D+ kobles direkte til 12v så vil du brenne viklingene i rotoren når dynamoen ikke roterer. Utifra bildene så har jeg villet sjekka koblingene til dynamo! Her kan det være en kobling som gir "full pupp" til D+. Redigert 27.April.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 Så med påslått tenning, men uten motoren i gang, skal jeg måle 2-3v mot minus på batteriet fra D+? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
mateco Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) jrewing skrev 4 minutter siden: Så med påslått tenning, men uten motoren i gang, skal jeg måle 2-3v mot minus på batteriet fra D+? Ja, sånn cirka! PS! redigerte mitt innlegg tidligere og nåe dette med denne kommentaren ! Redigert 27.April.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2021 mateco skrev 1 minutt siden: Ja, sånn cirka! OK, takk! får teste det. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 (redigert) Hvis jeg tar av reima og slår på tenning så skal dynamoen bli tung å dra rundt? og hvis jeg ikke finner spenningen fra d+, kan jeg da teste med en ledning fra batterilampa til d+? Redigert 28.April.2021 av jrewing (see edit history) Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
mateco Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 (redigert) jrewing skrev for 2 timer siden: Hvis jeg tar av reima og slår på tenning så skal dynamoen bli tung å dra rundt? og hvis jeg ikke finner spenningen fra d+, kan jeg da teste med en ledning fra batterilampa til d+? Nei, dynamoen skal normalt ikke bli tyngre og rotere fordi felt-kretsen ikke har tilstrekkelig strøm til å skape et magnetfelt. Vanligvis så trenger dynamoen flere tusen rpm for å bli aktivert. Med bare restmagnetisme må motoren gjerne ruses opp i omdreining for at den skal "starte". De målingene jeg nevner i foregående innlegg, forutsetter at dynamoen er korrekt tilkoblet. Vær også oppmerksom på at D+ på dynamoen kan ha en annen benevnelse som f.eks. 61. Du må IKKE koble 12V direkte på dynamoens D+ over tid da du kan risikere å brenne rotorviklingene (ref. til ditt tidligere innlegg med bilde av tilsynelatende brente rotorviklinger). Hvis du er usikker så vil jeg anbefale å oppspore ekspertise som kan hjelpe deg med oppkoblingen slik at du ikke ødelegger den nye dynamoen din! Redigert 28.April.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jrewing Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Trooor jeg begynner å henge litt med her. Det er egentlig ganske enkelt. Så lenge det er kontinuitet mellom B+ og batteri + og lampa lyser så er ting koblet opp. Jeg skal teste volten mellom D+ og batteri minus og hvis det stemmer så er det noe med dynamoen. Er det en måte å teste om det er mulig å få strøm fra dynamoen? Jeg kan evt prøve å kjøre enda flere turtall med motoren, selv om jeg ikke liker å ruse den for høyt, for det er vel ikke så bra for den. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Ingar Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Har du forsøkt å kortslutte et øyeblikk mellom B+ og D+ mens motoren går? Da skal den starte å lade, noe du sannsynligvis vil høre ved at turtallet faller litt. https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Du har vel ikke byttet om D+ og W? Prøv også å kople av D+ ledningen på dynamo og slå på tenningen. Lyser det fortsatt, er det en kortslutning et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Var ute en tur i lunsjen. Målte 1.41 V mellom d+ og batteri -. Vel og bra. Men SÅ!!! Jeg tror jeg kan juble Jeg målte 12 volt mellom B+ og batteri + !!! Det er jo feil. Der skal det være 0 V og 12 V mellom b+ og batteri - eller jord. Ikkesant? Det betyr vel kortslutning eller feilkobling et sted. På bildet har jeg koblet fra B+. I prinsippet kan jeg ta en ledning rett fra B+ til startmotor-relé øverst i bildet. (+ på høyre plugg)? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
index Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Det kan du, med mindre du har en hovedbryter mellom batteri og starter. Det er egentlig det vanligste... Den B+ ledningen var veeldig tynn da, sikker på at du ikke har glemt en tykk en her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Du sier noe, kanskje det bidro til problemet, hvis det er kortslutning som er problemet. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Koblet fra B+ da fikk jeg turtall! Fant ut at ledningen som sto i B+ var koblet til glødepluggene? Se bilde. Skjønner ikke helt hvordan det kan ha fungert. Men glødepluggene får tydeligvis strøm annetsteds fra. Koblet ny ledning fra B+ til startrelé+, startet og ga litt turtall, spenningen steg (bokstavelig talt) og med litt ekstra turtall slukket lampen og voltmeteret viste rundt 13.4! En lykkelig slutt altså, men jeg klarer ikke forstå hvordan eller hvorfor verkstedet (forrige eier hadde ikke gjort noe selv) kunne koble ledning fra B+ sånn? Den ser noe nyere ut enn andre ledninger, startrelét ser også litt nyere ut. MERKELIG. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Det er derfor vi gleder oss over skisser når vi skal finne feil per Internett. Gratulerer ellers. Men du må nå først topplade batteriene, for så å sjekke hva ladesluttspenningen blir når dynamoen ikke lader, men bare holder spenningen gående. 13,4V ville nemlig være for lite, som du sikkert aner allerede. Men kanskje du bare skrev feil og mente 14,3V på full batteri, da ville den være greit. Uansett leser jeg også at du startet dynamoen med frakoblet B+. Dette... er absolutt no-go (!), fordi likeretterdioder kan da ryke ila. 5/1000 sekunder. De fleste med skader på 1 diode (av 6) ser det ikke engang med det samme når en ikke er vant til å kreve effekt. Og uten belastning vil dynamoen også kunne klare å levere ladesluttspenning. Men 1 stykke skadet diode betyr da hele 33% mindre effekt, og mer last på de andre diodene. Knekker en diode til da er man allerede på direkte kortslutning mellom 2 faser. Og det kan ha ganske så omfattende følger. Så, ønsker lykke til videre, men prøv gjerne å unngå mer forbruk av flaks. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.