Jump to content

Krav til underlag for liming av EVA teak - hvilke underlag er best?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt meg en rull med EVA teak fra BT, og skal nå lime dette til ny trapp og gulv inne i båten (tørt). 
Jeg har 3 forskjellige utgangspunkt/overflater jeg skal lime på:

1-Ubehandlede furu kryssfiner-plater

2-Kryssfinerplater med Shipolin (jotun) maling

3-glassfiber-dørk malt med en eller annen ukjent en-komp maling

Jeg hadde nå tenkt til å rubbe alle overflatene med sandpapir og bruke Jotun Vinyl primer, og så lime EVA-teak rett på det. Er det en god ide?

Eller er det bedre å lime rett på Shipolin-overflaten?

Eller bør jeg male med en 2-komp. maling for å få overflaten hard og glatt?

Eller har dere andre forslag?

BT polyester er jo et billig alternativ; noen tro på det som underlag?

Jeg leste i en tidigere tråd at dette limet sitter veldig godt på gelcoat, eller snakker vi om et annet lim-produkt da?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Familiesnekke skrev for 4 timer siden:

1 -Ubehandlede furu kryssfiner-plater 

2-Kryssfinerplater med Shipolin (jotun) maling

3-glassfiber-dørk malt med en eller annen ukjent en-komp maling

1 -Ubehandlede furu kryssfiner-plater

Bør males. mener jeg. 

Jo slettere jo bedre og støvfritt.. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei; da har jeg resonnert meg frem til følgende: Limet under EVA teak er antagelig beregnet for gelcoat, gelcoat er et polyester-produkt (tror jeg?), så da bør polyester være et bra underlag for dette limet. Polyester sitter visstnok bra rett på treverk. 
Derfor har jeg nå malt BT polyester rett på de to ubehandlede kryssfinerplatene, som skal være trappetrinn. 
Og så har jeg rubbet med sandpapir på de to dørkplatene jeg allerede har malt med Shipolin (våren 2020), og malt polyester på disse også. (Satser på at det ikke slipper).

I tillegg ser dere opptrinnene til trappen malt med ett strøk vinyl primer (grå).

Ruller på ett lag polyester til i morgen, og så tenker jeg å lime på EVA teak i helgen.

CA783FCE-9321-4B6E-ADCE-BA0E9A12B229.jpeg

2EB2FBDE-23F9-47A1-9F91-20F75A3D2C2D.jpeg.959379290944899c4445bca21b24ae54.jpeg@Knude;

Etter første strøk, så var polyesteren litt klissete fremdeles, så jeg leste noen tråder her om polyester som ikke herder; med mange teorier om dårlig/gammel herder eller polyester, samt at temperaturen burde være mye høyere enn i den kalde garasjen. Jeg tok sjansen på ett strøk til, ventet ca 4 timer, før jeg tok med platene inn i lekehuset til barna og satte på «full varme». Da herdet polyesteren ganske raskt! Puh!

Jeg ser at der jeg har klint polyester på relativt nymalt vinyl grunning, så ble det mykt og klissete. Jeg får bare vaske/pusse bort dette.

Polyester på ett år gammel Shipolin, så ser det ut som at herdingen har gått bra.

Tror du limet bakpå BT EVA teak sitter bra, rett på polyester, eller bør jeg også male over med gelcoat/topcoat?

Spennende emne/tråd dette :wink:  legg gjerne ut hvordan du legger på eva-teaken og hvilke erfaringer du gjør. Jeg skal legge (eller det er tanken da) eva-teak på skrogsidene i båten min (ganske flate sider uten for mye kurvatur)- for å få litt mer trebåtfølelse i en glassfiberbåt.  Er ferdig med å ta bort tidligere, og stygt lagt på skrogkledning (skai på 5-6 mm skum)

16-52-25.jpg

bilde fra litt tidligere i fjerne-prosessen. Nå er alt borte. STOR jobb syntes jeg.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Knude skrev for 22 timer siden:

Lurt å pusse over for å fjerne voks i overflaten.

Takk for tipset! Jeg tenkte at overflaten føltes litt «fet», og da er jo pussing/avfetting et godt råd! 

Jeg holder på med å behandle platene på undersiden nå, og tørketiden har vært så lang i det kalde været, så da rekker jeg ikke liming av EVA-teak i helgen.

altera mulier skrev for 21 timer siden:

eva-teak på skrogsidene i båten

Dette var en god ide, som jeg kommer til å stjele fra deg ;) Men jeg tror at du ikke skal forsøke deg på mye krumning, før du får felt med mye luft bak; dette er  litt stivere enn skai.

Ja; litt av en møkkajobb å få bort gammelt lim; bra jobba!

Familiesnekke skrev 13 minutter siden:

Men jeg tror at du ikke skal forsøke deg på mye krumning, før du får felt med mye luft bak; dette er  litt stivere enn skai.

Ja; litt av en møkkajobb å få bort gammelt lim; bra jobba!

Vet ikke om det går fram av bildene med jeg mener det er veldig lite krumming/kurvatur i skrogsidene, det er en liten "bøy/knekk" på et par cm som løper langsetter skroget (kan sees ca 10 cm over benken), men jeg tror at den er så liten at eva-teaken vil sitte (har forstått at limet på den er av det kraftige slaget), men jeg tenker også: "Den som intet vover - intet vinner!", går det ikke får jeg bare legge på vanlig skrogbekledning :smiley: men jeg har nå lyst til å forsøke da :smiley:

Men følger tråden din for gode råd og innspill. Mye nyttig og lærerikt :thumbsup:

13-53-47.jpg

13-52-55.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Svart (redigert)

Nå har jeg limt de første platene med EVA teak.

Platene ble som sagt malt med Polyester på oversiden og Shipolin på undersiden, og har til slutt ligget over en uke til tørk i romtemperatur. Overflaten med Shipolin er fremdeles litt myk, men nå gidder jeg ikke å vente mer.

Metode for tilskjæring:

Jeg la noen plater på gulvet, som skjærefjøl. Så snudde jeg EVA teak opp ned, og la så platene opp ned på baksiden. Så skar jeg rundt platen med tapetkniv.

DA7A7A4A-BCDD-4796-B1FB-9A30CDC21FCE.jpeg.21eabb83d21664be17ff6b8d2292437a.jpeg

Etter råd fra @Knudehar jeg pusset over med sandpapir, og jeg har avfettet med Aceton. Overflaten med polyester ble da litt klissete igjen. Så løsnet jeg folien på baksiden langs den ene langsiden, og limte langs denne kanten først. Da var det mulig å justere litt, før jeg dro av resten av folien og limte på hele.

Så skar jeg ut for løftekroken:

44CE3C23-598A-4EDC-9206-DE46701E184E.jpeg.b093632f4b5668c74c5f4ef122efc73a.jpeg

22B35E48-DB34-42B0-B7BE-C897FC41B978.jpeg.6a4f1171ad5c424332b1c692fdc37ba0.jpeg

Så da vil tiden vise om dette sitter...

Det er i alle fall behagelig å tråkke på i sokkelesten! 
Jeg ser at det kan bli en utfordring å holde det rent.

Så var det neste område som jeg skal forsøke EVA teak; det er et trappetrinn ned til og gulvet i en stikk-kabin. Her er det malt med 1-komp maling, som er litt «myk» og har derfor blitt veldig stygg. Spørsmålet nå er igjen krav til underlaget; bør jeg pusse/skrape vekk hele malingslaget, eller skal jeg satse på at det holder med sandpapir og aceton/eller rødsprit? Aceton kommer sikkert til å gjøre overflaten «klissete», vil jeg tro!

Først rulle ut neste seksjon av EVA-rullen. Passer på at endene og alle hjørnene blir klemt helt flatt ned til gulvet. Da rettet enden seg godt ut og ble flat forrige gang:

4A88BB21-46E6-4107-9590-1145D7102856.jpeg.fd74c18834d13e77187577711aeab5ff.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...