Familiesnekke Startet 22.April.2021 Del på Facebook Startet 22.April.2021 (redigert) Hei, jeg har kjøpt meg en rull med EVA teak fra BT, og skal nå lime dette til ny trapp og gulv inne i båten (tørt). Jeg har 3 forskjellige utgangspunkt/overflater jeg skal lime på: 1-Ubehandlede furu kryssfiner-plater 2-Kryssfinerplater med Shipolin (jotun) maling 3-glassfiber-dørk malt med en eller annen ukjent en-komp maling Jeg hadde nå tenkt til å rubbe alle overflatene med sandpapir og bruke Jotun Vinyl primer, og så lime EVA-teak rett på det. Er det en god ide? Eller er det bedre å lime rett på Shipolin-overflaten? Eller bør jeg male med en 2-komp. maling for å få overflaten hard og glatt? Eller har dere andre forslag? BT polyester er jo et billig alternativ; noen tro på det som underlag? Jeg leste i en tidigere tråd at dette limet sitter veldig godt på gelcoat, eller snakker vi om et annet lim-produkt da? Redigert 22.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Familiesnekke skrev for 3 timer siden: Jeg leste i en tidigere tråd at dette limet sitter veldig godt på gelcoat, eller snakker vi om et annet lim-produkt da? Annet limp-rodukt enn hva? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 BT EVA teak har dobbeltsidig tape. Jeg vet ikke om det var BT EVA teak som ble omtalt i linken? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Familiesnekke skrev for 4 timer siden: 1 -Ubehandlede furu kryssfiner-plater 2-Kryssfinerplater med Shipolin (jotun) maling 3-glassfiber-dørk malt med en eller annen ukjent en-komp maling 1 -Ubehandlede furu kryssfiner-plater Bør males. mener jeg. Jo slettere jo bedre og støvfritt.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Er polyester en fin overflate å lime på? Bør jeg å så fall ha på vinyl primer først, eller bare male polyester rett på treplata? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Hei; da har jeg resonnert meg frem til følgende: Limet under EVA teak er antagelig beregnet for gelcoat, gelcoat er et polyester-produkt (tror jeg?), så da bør polyester være et bra underlag for dette limet. Polyester sitter visstnok bra rett på treverk. Derfor har jeg nå malt BT polyester rett på de to ubehandlede kryssfinerplatene, som skal være trappetrinn. Og så har jeg rubbet med sandpapir på de to dørkplatene jeg allerede har malt med Shipolin (våren 2020), og malt polyester på disse også. (Satser på at det ikke slipper). I tillegg ser dere opptrinnene til trappen malt med ett strøk vinyl primer (grå). Ruller på ett lag polyester til i morgen, og så tenker jeg å lime på EVA teak i helgen. Redigert 22.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Blir sikkert bra, men tenkte på en ting; er ikke Shipolin en-komponent, mens polyseter er to-komponent? Står du ikke i fare for at Shipolin skal reagere med polyesteren etterhvert? Dette kan andre her på forumet bedre enn meg, f.eks. @Knude. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Knude Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Polyestet på oljemaling reagerer i tilfelle ganske fort da det er styren som løser opp laget på undersiden. Den fordamper i løpet av herde prosessen så svaret vises i løpet av noen timer. Går ofte bra men ikke førstevalget kanskje. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Familiesnekke Svart 24.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2021 (redigert) @Knude; Etter første strøk, så var polyesteren litt klissete fremdeles, så jeg leste noen tråder her om polyester som ikke herder; med mange teorier om dårlig/gammel herder eller polyester, samt at temperaturen burde være mye høyere enn i den kalde garasjen. Jeg tok sjansen på ett strøk til, ventet ca 4 timer, før jeg tok med platene inn i lekehuset til barna og satte på «full varme». Da herdet polyesteren ganske raskt! Puh! Jeg ser at der jeg har klint polyester på relativt nymalt vinyl grunning, så ble det mykt og klissete. Jeg får bare vaske/pusse bort dette. Polyester på ett år gammel Shipolin, så ser det ut som at herdingen har gått bra. Tror du limet bakpå BT EVA teak sitter bra, rett på polyester, eller bør jeg også male over med gelcoat/topcoat? Redigert 24.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 24.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2021 (redigert) Så legges EVA teak-rullen ut på gulvet for å bli flat, før det skal limes på platene. Redigert 24.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Om du limer på polyester eller toppcoat blir det samme. Lurt å pusse over for å fjerne voks i overflaten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 (redigert) Spennende emne/tråd dette legg gjerne ut hvordan du legger på eva-teaken og hvilke erfaringer du gjør. Jeg skal legge (eller det er tanken da) eva-teak på skrogsidene i båten min (ganske flate sider uten for mye kurvatur)- for å få litt mer trebåtfølelse i en glassfiberbåt. Er ferdig med å ta bort tidligere, og stygt lagt på skrogkledning (skai på 5-6 mm skum) bilde fra litt tidligere i fjerne-prosessen. Nå er alt borte. STOR jobb syntes jeg. Redigert 24.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Familiesnekke Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Knude skrev for 22 timer siden: Lurt å pusse over for å fjerne voks i overflaten. Takk for tipset! Jeg tenkte at overflaten føltes litt «fet», og da er jo pussing/avfetting et godt råd! Jeg holder på med å behandle platene på undersiden nå, og tørketiden har vært så lang i det kalde været, så da rekker jeg ikke liming av EVA-teak i helgen. altera mulier skrev for 21 timer siden: eva-teak på skrogsidene i båten Dette var en god ide, som jeg kommer til å stjele fra deg ;) Men jeg tror at du ikke skal forsøke deg på mye krumning, før du får felt med mye luft bak; dette er litt stivere enn skai. Ja; litt av en møkkajobb å få bort gammelt lim; bra jobba! Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) Familiesnekke skrev 13 minutter siden: Men jeg tror at du ikke skal forsøke deg på mye krumning, før du får felt med mye luft bak; dette er litt stivere enn skai. Ja; litt av en møkkajobb å få bort gammelt lim; bra jobba! Vet ikke om det går fram av bildene med jeg mener det er veldig lite krumming/kurvatur i skrogsidene, det er en liten "bøy/knekk" på et par cm som løper langsetter skroget (kan sees ca 10 cm over benken), men jeg tror at den er så liten at eva-teaken vil sitte (har forstått at limet på den er av det kraftige slaget), men jeg tenker også: "Den som intet vover - intet vinner!", går det ikke får jeg bare legge på vanlig skrogbekledning men jeg har nå lyst til å forsøke da Men følger tråden din for gode råd og innspill. Mye nyttig og lærerikt Redigert 25.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Familiesnekke Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 (redigert) Nå har jeg limt de første platene med EVA teak. Platene ble som sagt malt med Polyester på oversiden og Shipolin på undersiden, og har til slutt ligget over en uke til tørk i romtemperatur. Overflaten med Shipolin er fremdeles litt myk, men nå gidder jeg ikke å vente mer. Metode for tilskjæring: Jeg la noen plater på gulvet, som skjærefjøl. Så snudde jeg EVA teak opp ned, og la så platene opp ned på baksiden. Så skar jeg rundt platen med tapetkniv. Etter råd fra @Knudehar jeg pusset over med sandpapir, og jeg har avfettet med Aceton. Overflaten med polyester ble da litt klissete igjen. Så løsnet jeg folien på baksiden langs den ene langsiden, og limte langs denne kanten først. Da var det mulig å justere litt, før jeg dro av resten av folien og limte på hele. Så skar jeg ut for løftekroken: Så da vil tiden vise om dette sitter... Det er i alle fall behagelig å tråkke på i sokkelesten! Jeg ser at det kan bli en utfordring å holde det rent. Redigert 2.Mai.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Familiesnekke skrev 25 minutter siden: Så da vil tiden vise om dette sitter... Dette ble knalltøft Spennende å følge med videre - om det skjer noe uventet osv Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Familiesnekke Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Så var det neste område som jeg skal forsøke EVA teak; det er et trappetrinn ned til og gulvet i en stikk-kabin. Her er det malt med 1-komp maling, som er litt «myk» og har derfor blitt veldig stygg. Spørsmålet nå er igjen krav til underlaget; bør jeg pusse/skrape vekk hele malingslaget, eller skal jeg satse på at det holder med sandpapir og aceton/eller rødsprit? Aceton kommer sikkert til å gjøre overflaten «klissete», vil jeg tro! Først rulle ut neste seksjon av EVA-rullen. Passer på at endene og alle hjørnene blir klemt helt flatt ned til gulvet. Da rettet enden seg godt ut og ble flat forrige gang: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.