Jump to content

Sjømannsviser

Duvel

Recommended Posts

Alt av sjø og vann relaterte favorittslåtter er velkomne her, trekkspill er ikke essensielt men selvfølgelig et stort pluss.

Edited by Duvel

Har ikke godt nokk nett her i mexicogulfen til å legge ut youtube linker. 

men kan tippse om johannes Kleppevik - Berre et bilde på min lugar, han har forresten mange sjømanns sanger og viser.

Jens book-Jenssen - En sjømann elsker salt og hav.

Storm Weather Shanty Choir, dei har masse shanty musikk.

Og må jo ha med Nasjonalsangen Dar kjem dampen, med Ivar Medaas :giggle:

Eldarevals er min favoritt. Men det må være med gammern sjøl. Koselig vise, men kanskje først og fremst god tekst. :smiley: Dumt å sovne i kjelen under rengjøring :giggle: Flere artige av de gamle Taube visene, en del av dem med tildels politisk ukorrekt tekst... Hadde aaaldri blitt gitt ut nå i dag. 

Edited by Komodo
Bølgebrus

Hildringstimen med Erik Bye må jo være med her. 
Nærmest komplett sjømannsvise spør du meg.

Duvel

Jeg fikk en innspilt cd med denne karen av en kamerat av min far, de er alle gått til de evige jaktmarker nå..

Kaptein Klein

Jacques Brel, belgisk visesanger, har laget denne rå sangen om det tøffe sjømannslivet:

Jacques Brel - Dans le port d'Amsterdam - YouTube

David Bowie har en versjon, som ikke er så aller verst:

David Bowie - Port Of Amsterdam - YouTube

Og den finnes også på norsk: 

Ved en kai i Amsterdam - YouTube og Spillerom - Spillerom hovedsending - NRK Radio (ca. 10 min. ut)

Brel var en ivrig seiler, og kjøpte i 1974, noen år før han døde, båten Askoy II (stålbåt, belgisk bygget, men oppkalt etter Askøy), som han seilte til Marquesaseøyene med. Brel er begravet på Hiva Oa, rett ved Gauguin.