Jump to content

Sjømannsviser


Duvel

Recommended Posts

Har ikke godt nokk nett her i mexicogulfen til å legge ut youtube linker. 

men kan tippse om johannes Kleppevik - Berre et bilde på min lugar, han har forresten mange sjømanns sanger og viser.

Jens book-Jenssen - En sjømann elsker salt og hav.

Storm Weather Shanty Choir, dei har masse shanty musikk.

Og må jo ha med Nasjonalsangen Dar kjem dampen, med Ivar Medaas :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Eldarevals er min favoritt. Men det må være med gammern sjøl. Koselig vise, men kanskje først og fremst god tekst. :smiley: Dumt å sovne i kjelen under rengjøring :giggle: Flere artige av de gamle Taube visene, en del av dem med tildels politisk ukorrekt tekst... Hadde aaaldri blitt gitt ut nå i dag. 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jacques Brel, belgisk visesanger, har laget denne rå sangen om det tøffe sjømannslivet:

Jacques Brel - Dans le port d'Amsterdam - YouTube

 

David Bowie har en versjon, som ikke er så aller verst:

David Bowie - Port Of Amsterdam - YouTube

 

Og den finnes også på norsk: 

Ved en kai i Amsterdam - YouTube og Spillerom - Spillerom hovedsending - NRK Radio (ca. 10 min. ut)

 

Brel var en ivrig seiler, og kjøpte i 1974, noen år før han døde, båten Askoy II (stålbåt, belgisk bygget, men oppkalt etter Askøy), som han seilte til Marquesaseøyene med. Brel er begravet på Hiva Oa, rett ved Gauguin.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...