Jump to content

Enkel måte å kjøre systemrens gjennom kjølesystemet


TerjeFjern

Recommended Posts

Har gjennom noen år kjørt en enkel måte å få systemrens og frostvæske inn i kjølere.

Bruker 2 murerbøtter fra Biltema, en lensepumpe og en belegningsstein.

Jeg setter arbeidsbord under eksosutløpet med en murerbøtte fra Biltema under. Legger en lensepumpe oppi med en belegningsstein oppå for å holde den på plass. Har en tilsvarende bøtte med grov slange som passer på vanninntaket i sila.  Fyller opp med systemrens blanding, starter motor og lensepumpe. Systemrens sirkulerer fint en periode. Gjentar på motor nr 2.  Er ikke alle dette passer på men er nok flere som kan gjøre dette enkelt uten å demontere mye.

55BDDB5C-E5F7-42D7-8C82-EA24D693D250.jpeg

2C87C802-D59F-450E-A79C-41A496B9CC6B.jpeg

6D2CD70E-AB3C-415F-AEAB-7901B8A0ECE8.jpeg

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

God ide, @TerjeFjern!
Jeg klarer ikke å se ut fra bildet, men har du tredd slangen over en stuss i SW-filteret, eller ligger slangen løst oppi?

På bilde nr 2: ser det ut som at slangen går rett gjennom bøtta, eller at du har en skroggjennomføring der; stemmer det?

Hvordan regulerer du lensepumpen, slik at ikke impellerpumpen kjører «halvtørt» eller at du overfyller sjøvannsfilteret, eller murerbøtta på dørken?  

Hvordan fant du en passe lensepumpe (liter/minutt)?

 

Hva er metoden ellers:

Tar du ut sinkene først, eller bytter du bare etterpå?

Kjører du bare på tomgang?

Hvor lenge?

Lar du rensen stå over natten?

Kjører du i så fall sirkulasjon dagen etter også?

 

Link to post

På enden av slangen som går inn i sjøvannsinntaket har jeg satt på et 90 graders plast rørbend  fra Biltema . Med en runde med tape så den blir lett kon sitter den godt inn i åpningen i filteret.


Bilde 2 har jeg lagt lenspumpeslangen inn i slangen som går til sjøvannsinntaket. Har en billig gjennomføring der og grov slange , begge fra Biltema. Jeg fyller opp dette karet med riktig blanding først så det er helt fullt. Starter motoren og lar det flomme inn i motoren . Lenspumpen klarer etter det nesten å holde følge med forbruket fra motoren . Siden jeg kjører på tomgang går det greit og mye vann sirkulerer . Kjører ca 30minutter på tomgang.

 

motorene mine blir lite varme på tomgang så neste forbedring blir å bruke en store kjele med varmeelement i for å varme opp vesken mere. 
 

Lar det stå noen dager og selv med lav temperatur kommer mye drit ut. 


Er ikke sink på disse motorene, TAMD 61A.  Kun på girkasse.

 

Tok bare en lensepumpe jeg hadde liggende. 

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...