TerjeFjern Startet 23.April.2021 Del på Facebook Startet 23.April.2021 (redigert) Har gjennom noen år kjørt en enkel måte å få systemrens og frostvæske inn i kjølere. Bruker 2 murerbøtter fra Biltema, en lensepumpe og en belegningsstein. Jeg setter arbeidsbord under eksosutløpet med en murerbøtte fra Biltema under. Legger en lensepumpe oppi med en belegningsstein oppå for å holde den på plass. Har en tilsvarende bøtte med grov slange som passer på vanninntaket i sila. Fyller opp med systemrens blanding, starter motor og lensepumpe. Systemrens sirkulerer fint en periode. Gjentar på motor nr 2. Er ikke alle dette passer på men er nok flere som kan gjøre dette enkelt uten å demontere mye. Redigert 23.April.2021 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 God ide, @TerjeFjern! Jeg klarer ikke å se ut fra bildet, men har du tredd slangen over en stuss i SW-filteret, eller ligger slangen løst oppi? På bilde nr 2: ser det ut som at slangen går rett gjennom bøtta, eller at du har en skroggjennomføring der; stemmer det? Hvordan regulerer du lensepumpen, slik at ikke impellerpumpen kjører «halvtørt» eller at du overfyller sjøvannsfilteret, eller murerbøtta på dørken? Hvordan fant du en passe lensepumpe (liter/minutt)? Hva er metoden ellers: Tar du ut sinkene først, eller bytter du bare etterpå? Kjører du bare på tomgang? Hvor lenge? Lar du rensen stå over natten? Kjører du i så fall sirkulasjon dagen etter også? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 24.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2021 (redigert) På enden av slangen som går inn i sjøvannsinntaket har jeg satt på et 90 graders plast rørbend fra Biltema . Med en runde med tape så den blir lett kon sitter den godt inn i åpningen i filteret. Bilde 2 har jeg lagt lenspumpeslangen inn i slangen som går til sjøvannsinntaket. Har en billig gjennomføring der og grov slange , begge fra Biltema. Jeg fyller opp dette karet med riktig blanding først så det er helt fullt. Starter motoren og lar det flomme inn i motoren . Lenspumpen klarer etter det nesten å holde følge med forbruket fra motoren . Siden jeg kjører på tomgang går det greit og mye vann sirkulerer . Kjører ca 30minutter på tomgang. motorene mine blir lite varme på tomgang så neste forbedring blir å bruke en store kjele med varmeelement i for å varme opp vesken mere. Lar det stå noen dager og selv med lav temperatur kommer mye drit ut. Er ikke sink på disse motorene, TAMD 61A. Kun på girkasse. Tok bare en lensepumpe jeg hadde liggende. Redigert 24.April.2021 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 (redigert) Slik gjør jeg det på Mercruiser 4,2 Sous vide maskin og lensepumpe. Setter en slange inn etter impelleren og en ut der vannet går i eksosbendet. Sirkulasjon og varme står på en stund, så slås det av og repeteres noen ganger. Redigert 24.April.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 @Swingswong Jeg har hørt at enkelte kjører sirkulasjonen andre veien. Altså inn ved eksosutløpet og ut før impellerpumpa. Dette skal medføre at evt. fragmenter fra slitt impeller kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Jepp. Jeg snur pumpen slik at blandingen pumpes begge retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Siden dette er en åpen nettside som leses av mange: Det går helt fint an å følge bruksanvisningen på embalasjen en til Systemrens. Der er en enklere løsning uten sirklulasjonspumpe beskrevet. Fulgte den på en over 20 år gammel motor seint i høst og temperamåleren sank til feltet "normal". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.