Jump to content

Maks båtstørrelse i flytebrygge-havn?


Ingar

Recommended Posts

Havna der jeg har båten har nå innført maksimal båtstørrelse:

 

2.5-3m båsbredde, 6m uteliggere: 5 tonn, 26fot

3.5-4m båsbredde, 8m uteliggere: 7tonn, 33fot

4.5m båsbredde, 10m uteliggere: 10tonn, 38fot

 

Ut fra hva jeg har hørt har de nye reglene har ført til at flere båter må forlate havna, bl.a. en Princess37 som ligger ved siden av meg (4m båsbredde).

Noen som vet om grensene som er innført er normale?

 

Flytebryggene er av betong-elementer, ligner på disse.

Havna ligger godt beskyttet. (Torvefjorden i Søgne)

Link to post
Share on other sites

Vi hare en grense på 21 Meter, og bare flytebrygger ....men kan jo også si at den Nordhavn 67 som var på besøk i sensommer dominerte "litt" i havnen .... gjorde at jeg med mine små 45 fot regelrett så liten ut ...

 

Skal finne ut litt om flytebryggeanlegget vårt, men er kanskje dimmensjonert annerledels enn hos dere da båsene er belagt med betongdekke og er rundt 6 - 8 M brede, men er da beregnet på 2 båter i hver bås...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har hørt har de nye reglene har ført til at flere båter må forlate havna, bl.a. en Princess37 som ligger ved siden av meg (4m båsbredde).

 

En Princess 37 er jo oppgitt til 9 tonn så det skulle ikke være et problem,han kan vel få en større plass(10 meter) når der blir en ledig.

Link to post
Share on other sites

Dette høres overforsiktig ut. Jeg ligger på Fardal-brygge, 8 m utligger, 4,5 m båsbredde. Båten er med nebb og klør 41 fot, fullbunkret vekt 10 tonn. Eneste begrensning i vår havn er lengde (jeg har så vidt litt mer enn en båtlengde å gå på før jeg treffer båtene på andre siden).

 

Hvordan er dette bestemt da, er det sikkert at man må etterleve dette? Det høres jo unektelig ut som en endring i et kontraktsforhold som man ikke nødvendigvis er bundet av. Samme hvis det er andelslaget som har bestemt. Flertallsdiktatur betyr ikke at man kan vedta hva som helst. I alle fall om man går hen og reduserer på "kapasiteten" slik det høres ut her.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Havna er privat (andelslag).

Vår båtforening, Neptun, har en grense for båter på 10m lengde, men ingen grense på bredde. Båsplassen er opp mot 4 meter, noe som bruker å passe de fleste.

 

Det er anledning til å søke om å ha større båt i anlegget, dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle ut fra lengde, bredde og vekt.

 

Havnen begrenses på grunn av høyde under Nygårdsbroen, derfor er det bare 2-3 båter over 10m.

 

Vi bruker den samme betongbryggene og bruker 8m utliggere på de største båtene, vanligvis over 29 fot.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Havna fikk i fjor en del store plasser for "hangarskip", på F brygga. Disse er forbeholdt stooore skip inntil nå nylig bestemte X antall fot.Det at de vedtar et maksmål er i og for seg greit, men de burde ha tenkt på dette mye tidligere. Den som nylig har anskaffet seg en båt (før regelendringen)som nå er litt over makslengde/vekt burde jo få lov å ligge. En annen sak er hvis det er fremleide plasser og båten er for stor etter regelverket så kan den fjernes når da båteier har funnet en ny plass. Leietaker har ingen problemer med å få inn en ny båt på den plassen.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Her hos oss er det flere grenser å forholde seg til. Plass mellom utriggererne, lengde og bredde på båt.

 

 

1. LENGDE-OG BREDDEBEGRENSNINGER

 

Båtplass

Max båtlengde

Max båtbredde

 

2,5 meter

7,0 meter

2,25 meter

 

3,0 meter

8,5 meter

2,70 meter

 

3,5 meter

10,0 meter

3,15 meter

 

4,0 meter

11,0 meter

3,60 meter

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil nok bli mer vanlig med begrensninger i havnene rundt om. Trenden med større båter gir naturlig nok plass til færre i havnene.

 

I Frognerkilen Båtforening er grensen 11 meter. Men det kan søkes om dispensasjon til 12 meter.

Uten begrensningene ville ventelisten på båtplass bli betydelig lengre. I dag er det vel to-tre års ventetid for plass. Men så er også prisnivået så absolutt til å leve med.

Et godt råd til de som går rundt med båtdrømmer: meld deg inn i en båtforening så kjapt som mulig.

Link to post
Share on other sites

En Princess 37 er jo oppgitt til 9 tonn så det skulle ikke være et problem,han kan vel få en større plass(10 meter) når der blir en ledig.

Ja, når en blir ledig.... Nå står vel ca 10% av befolkningen i kommunen på venteliste og 4 og 4.5m plassene er det svært få av.

 

Hvordan er dette bestemt da, er det sikkert at man må etterleve dette? Det høres jo unektelig ut som en endring i et kontraktsforhold som man ikke nødvendigvis er bundet av.

Interessant. Foreløpig vet jeg ikke hvordan det er blitt bestemt.

Fikk høre om det i går, at det var kommet ett oppslag i havna.

For min del var det dårlig nytt da jeg har langsiktige planer om større båt.

Det var grunnen til at jeg i sin tid kjøpte en 4m plass (som var det største den gangen).

Link to post
Share on other sites

Driver selv en privat båthavn med ca 100 plasser pr.idag. Har storparten 2,5 og 3 m plasser fordi disse er mest etterspurt i dette området. Største bredde er 4 m og det vil si 3,75 lysåpning pga gangbar utligger. Største båtbredde blir da 3,5 m. Kan ikke skjønne at det er nødvendig med restriksjoner pga bryggene hvis forankringen er gjort skikkelig.

Burde ikke de restriksjonene som er innført hos Ingar vært behandlet på et eventuelt årsmøte siden det er en båtforening? Jeg trodde at alle slike endringer skulle vedtas på et møte hvor alle medlemmer kunne komme med sine synspunkter? Kanskje du ikke har vært på møtet Ingar?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er dette bestemt da...

Eg har vore involvert i relativt tunge prosessar som gjeld andelslag (fisjon av AL Gartnerhallen, på slutten av 90-talet).

 

Som Skipper Worse skriv, kan ikkje eit fleirtal utan vidare gjera vedtak som går utover ein minoritet i andelslaget. Forhold som gjeld andelslag er relativt lite lovregulert. Det var under arbeid ei ny samvirkelov, men det eg veit er ikkje denne ferdig enno, og inntil vidare gjeld aksjelova for forhold som ikkje er nemt i vedtektene til laget.

 

Vedtektene til båtforeningen vil truleg seia noko om kva styret kan bestemma, kva årsmøtet kan vedta og kva vedtak som vil krevja 2/3 fleirtal eller einstemmig vedtak.

 

Eg vil tru at det er rimeleg klart at styret for andelslaget åleine ikkje kan vedta å innskrenka rettane til enkelte medlemmar i den grad at dei misser båtplassen sin. Det vil i alle fall krevjast årsmøtebehandling, mest sannsynleg 2/3 fleirtal eller eit einstemmig årsmøte for at det skal vera gyldig. Laget kan sikkert gjera endringar som er gjeldande for nye medlemmar, men ikkje for dei som alt har fått ein rett.

 

For å dekka auka slitasje på anlegget ville det vore rimeleg at store båtar har ein høgare pris for å dekka kostnader til den oppjusteringa som skal til for at ikkje dei store båtane skal gjera skade på bryggene, og dette kan årsmøtet vedta med simpelt fleirtal.

Link to post
Share on other sites

Hulda leier privat båtplass i Son, der er det ingen begrensning. Hulda leier båtplass i Strömstad, kommunal plass. Kommunen der har den underlige filosofien at de driver tjenesteyting. Hulda hadde først en plass. Den var vi ikke fornøyd med. En annen og superb plass ble stilt til disposisjon. Det er ingen vektbegrensing. Men Hulda er 13 meter lang. Da fikk jeg opsjonen at uteliggerene var 12 meter. Dessuten var lysåpningen i den nye plassen 5,5 meter. Det var det bare å betale, takke og bukke for. Uansett billigere enn i Son. Poenget er at får du klemt båten inn, så er det greit. Deplasement, man gidder ikke bry seg, havnen er skjermet. Lengde på båt, kommunen klinker inn et par lengre/kraftigere ulteliggere og leier betaler litt mer pr år. Jeg kan ikke forstå et en forening skal lage det vanskeligere. Strömstad kommune driver etter forretningsmessige prinsipper. Man tjener penger på bryggene, de blir ikke subsidiert eller går break even.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du ikke har vært på møtet Ingar?

Det stemmer, var ikke på siste årsmøte.

Men slik jeg skjønte det var dette noe som var blitt innført etterpå, da det "dukket opp" noen store båter i løpet av sesongen.

Skal undersøke saken nærmere.

Så langt skjønner jeg at praksisen er ganske varierende mhp begrensinger.

Link to post
Share on other sites

Det var opprydding i båthavna vår i fjor. Et par ivrige sjeler kom inn i havnestyret og skulle endre på alt på ett år. Det gikk som det pleier å gjøre. En del bråk, og et par som var truet med utkastelse gikk til advokat, og de ligger der fortsatt gitt :rolleyes:

 

Det mest positive var at vi fikk fast plass. Men den plassen er jo litt liten nå da - men vi får akkurat plass.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedtektene til båtforeningen vil truleg seia noko om kva styret kan bestemma, kva årsmøtet kan vedta og kva vedtak som vil krevja 2/3 fleirtal eller einstemmig vedtak.

Dette stemmer med vedtektene i vår båtforening. Maks størrelse på båten er gitt i vedtektene. Det må et årsmøtevedtak til for å endre disse og det kreves 2/3 flertal for at vedtaket er gyldig.
Link to post
Share on other sites

En del bråk, og et par som var truet med utkastelse gikk til advokat, og de ligger der fortsatt gitt

Slik skal det være. Med mindre "ligger der" betyr at de ligger med brukket rygg etter å ha betalt salærkravet .. :rolleyes:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...