Jump to content

Maks båtstørrelse i flytebrygge-havn?


Ingar

Recommended Posts

Omtrent som å selge kystskippereksamen til ordblinde milliardærer.

Ja, i grunnen. Rent bortsett fra at selv ordblinde milliardærer kunne ha klart å bestå eksamen til D5L. Akkuat bortforklaringene i den saken er det største bullshit jeg har hørt omtrent siden puberteten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når vi fikk tilsendt vaktlister før sesongen 2005 så er der notert følgende: Den siste tiden har vi opplevd noen tilfeller av for store båter i anlegget. Styret har derfor på bakgrunn av praksis i andre havner og bryggeleverandørens anbefalinger vedtatt følgende maksimalgrenser.

 

2,5-3m plass (utrigger 6m) maks 5 tonn og skroglengde 26 fot

3,5-4m plass (utrigger 8m) maks 7 tonn og skroglengde 33 fot

4,5m plass (utrigger 10m) maks 10 tonn og skroglengde 38 fot

 

Denne lista er skrevet April 2005

 

Dette er vel det man skal forholde seg til. At det er styret som har avgjort dette er vel litt på "vippen"? Bryggeleverandørens beregninger for hva som kan belastes en slik havn av tonnasje må jo selvfølgelig taes med i denne sammenhengen.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spiller nok ingen rolle for retten til å ha båten liggende. Det blir jo en endring i både et eierforhold og i et bruksrettsforhold mellom laget og medlemmet, og det kan neppe endres ensidig av styret i laget. Det er nå min mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det spiller nok ingen rolle for retten til å ha båten liggende.

Men hvis de som allerede har en båt som er for stor får lov til å bli liggende faller vel hele ordningen i fisk?

For da kan man vel heller ikke nekte andre eksisterende andelseiere å kjøpe båt som overstiger maks-grensen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har forståelse for å sette grenser for lengde og bredde, men det er merkelig politikk å gi en slik bestemmelse tilbakevirkende kraft, slik at noen andelshavere mister plassen sin.

 

Hos oss har vi for øvrig en absolutt maksimal båtbredde på 3,50 meter, og ingen begrensning på båtlengde.

Link to post
Share on other sites

Det er nok forskjell på eksisterende båter og nye båter som kommer til.

De som har kjøpt "for store" båter har allerede påført anlegget unormal slitasje.

(går ut fra at det er slitasje som er begrunnelsen for å sette maks-grenser).

Det er også pga dem at reglene blir innført.

 

Hvis disse får bli liggende, mens andre må føye seg etter reglene, kan noen mene at det blir urettferdig.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Men hvis de som allerede har en båt som er for stor får lov til å bli liggende faller vel hele ordningen i fisk?

For da kan man vel heller ikke nekte andre eksisterende andelseiere å kjøpe båt som overstiger maks-grensen?

Hvis vedtektene for foreningen setter en grense etter at et medlem har kjøpt båt, er det ingenting foreningen kan gjøre. Men jeg tror så absolutt at de kan nekte større båter etter at vedtektene er vedtatt. Det er årsmøtet som rår.

 

Hos oss går det klart fram av foreningens vedtekter at en andel gir rett til plass til en båt begrenset til 3.30 m. i bredde og maks 5 tonn depl. C32'en min snek seg innenfor med 3 cm. å gå på.

Men dette vet alle, så det er greit.

På den annen side, dette var greit når foreningen ble stiftet på 60-tallet. Det var god plass til alle. Etterhvert som båtene øker i størrelse, får bryggeformannen vår større og større problemer med å finne plass til alle. Ethvert forslag til årsmøtet blir stemt ned av et kor av:"Jeg har kun en 16 foter og skjønner ikke hva folk skal med de store båtene og dette vil jeg ikke være med å betale for".

Jeg tror de fleste andelslag er i utakt med realitetene, mens de kommersielle aktørene i høy grad er.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Omtrent tilsvarende i Padda Båtforening. Største tillate båt er 38 fot i 4,5 m bås. En kamerat av meg har en 36 fot båt liggende i en havn på Høvik, han måtte gå fra plassen sin, fordi båten var for stor. Det ble for vanskelig for de som lå innenfor å smyge seg forbi, på tross av at det var god plass. Han fikk henvist en plass utenfor bølgebryteren. Han var forståelig nok rimelig misfornøyd. Han hadde ligget på plassen i tre sesonger, og så var det plutselig ikke plass lenger.

 

Båten er med nebb og klør 41 fot, fullbunkret vekt 10 tonn.

Er en Turbo 36 virkelig 41 fot???? Hvorfor heter den ikke da Turbo 41? Sånt må da være dårlig butikk for produsenten?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

De som har kjøpt "for store" båter har allerede påført anlegget unormal slitasje.

(går ut fra at det er slitasje som er begrunnelsen for å sette maks-grenser).

Med all respekt er dette vel egentlig å sette ting litt på kanten ... en dårlig fortøyd båt innenforbi regelverket kan slite mer enn en som er "litt" større, men godt fortøyd... og ekstreme værforhold kan gjøre sitt ogspå til tider...

Vi har en god grense, med skikkelig dimmensjonerte flytebrygger og båser ... og jeg er langt ifra "for stor" ... 45 fot og rundt 21 Tonn ihh til papirene .... Og i en av fjorårets vinterstormer (110 MPH vind), rev jeg av en av vinklene i koplingene til flytebryggene..(ca 1 M rettvinklet trekant).. store kraftige bolter osv.... og til tross for dette var det ingen klaging om at ekstra slitasje pga. størrelse, vekt osv., da jeg var hensiktsmessig fortøyd, og til tross for slitasjen, så lå båten stille og godt..(5 andre fortøyningspunkter...) . forholdene tatt i betraktning.... vi flyttet den ene fortøyningen midlertidig til en annen pollert slik at vi kunne få dette reparert med jekk, sveising osv... alt er bare slike ting som skjer når naturkreftene herjer med båtene våre som selvsagt er godt fortøyd...

 

Er en Turbo 36 virkelig 41 fot???? Hvorfor heter den ikke da Turbo 41? Sånt må da være dårlig butikk for produsenten?

Yup ... 36 fot i gamle mål + badeplattform og overheng ... min er 45 fot, men med alt blir den fort en del større når alt regnes med, slik moderne mål taes..... Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er en Turbo 36 virkelig 41 fot???? Hvorfor heter den ikke da Turbo 41? Sånt må da være dårlig butikk for produsenten?

12,17m inkl. anker forut og badeplattform akterut, i tillegg kommer ankeret akterut og da passerer vi 12,49m/41 fot. Netto skroglengde innenfor fenderlisten er 36,6 fot og lengde ekskl. ankerne blir vel 38,5 fot eller så. Mer enn stort nok, i alle fall.

 

Det er til tider litt puslespill når Skorgenes Norge skal ut på demo-tur med 430'en som ligger innenfor meg. Og det er ikke mindre angst hos meg når jeg skal snu og bakke inn i båsen, tett opp til de rålekre Skorgenes-båtene som ligger på rekke og rad på motsatt brygge ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis vedtektene for foreningen setter en grense etter at et medlem har kjøpt båt, er det ingenting foreningen kan gjøre. Men jeg tror så absolutt at de kan nekte større båter etter at vedtektene er vedtatt. Det er årsmøtet som rår.

Ja, jeg går ut fra at denne ordningen vil bli tema på kommende årsmøte.

De fleste av plassene i havna ble solgt når den ble anlagt ca 1990.

Og grensene ble innført i år.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg går ut fra at denne ordningen vil bli tema på kommende årsmøte.

De fleste av plassene i havna ble solgt når den ble anlagt ca 1990.

Og grensene ble innført i år.

Vet ikke bakgrunnen her, men når havna ble anlagt, ble det antagelig også gjort en beregning på hva slags belastning den skulle tåle. Så skjer det med årene at det gradvis blir større og større båter. Dette skjer sakte - en fot her og en fot der. De som styrer havna gjør sitt beste for å vise fleksibilitet, men en dag finner man ut at nok er nok. Havna er sterkt overbelastet i forhold til opprinnelig dimensjonering. Man børster støv av de opprinnelige planene og innfører regler som står i forhlold til dette.
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har forståelse for det.

Men min første reaksjon var at jeg synes grensene hørtes restriktive ut, derav denne tråden.

F.eks. lå det i flere år en "Worse-båt" ved siden av meg på 4m-brygga uten at det så ut til å føre til problemer.

(Frem til i år var 4m det største som fantes her i kommunen.)

Link to post
Share on other sites

Men hvis de som allerede har en båt som er for stor får lov til å bli liggende faller vel hele ordningen i fisk?

For da kan man vel heller ikke nekte andre eksisterende andelseiere å kjøpe båt som overstiger maks-grensen?

Hei

Slik er det hos

oss

IV BÅTPLASSER

 

§ 9

 

Andelshaver, som har dekket sine forpliktelser overfor Båtforeningen og LBA, har rett til båtplass for sin båt. Båten skal være ansvarsforsikret.

 

Båtplass tildeles av styret til de andelshavere som er registrert i LBA og plassene fordeles under hensyntagen til båtstørrelse og god utnyttelse av anlegget.

 

Nyanskaffede båter som veier over 20 tonn - eller er bredere enn 90% av båtplassens lysåpning -

 

eller har en totallengde over 12 m. (40 fot), krever styrets skriftlige godkjenning for å ligge i havnen.

 

I vinterhalvåret fra 1/11 til 30/4 kan styret disponere ubenyttede båtplasser.

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har en stor 3meter båtplass, med en båt som er 3,20 m total bredde.

Vannlinje bredde er 2,90, så jeg har ca 30 cm tilgode; les til fendere.

Lengden er 9,40 meter og vekt er 6 tonn. Vi har restriksjoner??!! på båter over 45 fot, men har ikke sett at det er noe problem. Vi har båter over 45 fot i havna, men det er kanskje Eierens egne båter?? :confused::boxing::headbang::wink::cool:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke bakgrunnen her, men når havna ble anlagt, ble det antagelig også gjort en beregning på hva slags belastning den skulle tåle. Så skjer det med årene at det gradvis blir større og større båter. Dette skjer sakte - en fot her og en fot der. De som styrer havna gjør sitt beste for å vise fleksibilitet, men en dag finner man ut at nok er nok. Havna er sterkt overbelastet i forhold til opprinnelig dimensjonering. Man børster støv av de opprinnelige planene og innfører regler som står i forhlold til dette.

Dette tror jeg er et ganske vanlig fenomen. Hvis ikke styret i båthavna følger med i utviklingen, kan de kanskje i seneste laget "bråvåkne" og finne ut at: Hjelp, havnen er for liten, dette må vi gjøre noe med NÅ! Man får litt panikk av at mange kjøper seg større båter etterhvert. Vi har nok litt av samme problemet i båthavna der jeg har min båt, men jeg tror styret har fulgt litt bedre med i timen, og tatt sine forholdsregler mye tidligere. Hos oss er grensen 11 meters lengde, og max bredde tror jeg er 4,5m. Vet ihvertfall at det er vanskelig å få plass bredere enn 3,5 m. Da må man stå på venteliste.

Lengdegrensen håndheves med hard hånd, er båtens totallengde mere enn 11 meter, må man enten kutte av noe, eller flytte til en annen havn. Dette synes jeg forsåvidt er greit, alle har noe å forholde seg til, og da må man innrette seg deretter.

Fikk selv båtplass-sjefen på nakken i våres da jeg hadde kjøpt Fjord'en. Han ville vite hva båtens totale lengde var. Skal love dere at jeg ble litt overrasket da jeg målte båtens lengde. Båten målte totalt tett oppunder 11 meter!! :eek: Dette var da med baugspyd og davitere med teleskoparmene nesten helt ute, samt gummibåten hengende på plass.

 

Det har endt med at jeg senker jolla ned på badeplattformen og trekker inn teleskoparmene på daviterne når jeg ligger inne i båsen min. Dette for å hjelpe til å lage litt bedre plass for nabobåten når han skal inn til sin plass. Det er ikke så veldig romslig i havna fra før, og hvis jolla mi henger fullt ute, så må han ratte en del mere for å komme inn.

 

Så det kan være flere grunner til at styret i havna vil begrense størrelsen på båtene. Hvis det ikke er god plass mellom bryggene, blir det fort krøll når noen skal ut eller inn i båsen sin.

I tillegg spørs det jo hvor solide moringer bryggene er forankret til. Her kan det jo også være forskjellige løsninger ute og går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...