Jump to content

Hvordan reparere slipeskader på blå gelcoat?

Ruffen54

Recommended Posts

Takk for tilliten @Grand Banks jr, men dette er nok ikke en av mine spesialiteter. Men hvis jeg først skal si noe, så må det bli at det ser ut som om han har gått gjennom gelcoaten enkelte steder. Da er det ingen vei utenom å legge på ny (gel)topcoat. Sliperipene ser også ut til å være så dype at jeg tviler på at han klarer å få dem bort uten å ødelegge gelcoaten. Tipper det må hardere lut til enn 1200 papir for å få bukt med de ripene. Tror jeg ville begynt med K240. Brettet papiret, og slipt forsiktig for hånd, til ripene er nesten borte. Da ville jeg gått over til finere papir. Til sluttfinnish, altså rubbing og polering, er det fint med en slik maskin. Den kan man sette en liten pad på, og det følger med forlengere som gjør at man kommer til. Masker over de svarte fugene før rubbing og polering.  

Hadde båten nå bare hvert hvit @Komodo så er det selfølgelig riktig det du skriver. Blått har en iboende pigment feil så å treffe på fargen er fryktelig vanskelig (ikke umulig men nesten. Dette er muligens Ral. 39500 som i tillegg  ti Ferrarirød er helt håpløse.

Sånn jeg ser det må den uheldige sliper enten få tak i en med lang erfaring med å jobbe med disse fargene eller prøve å gjøre det beste ut av det. Altså sånn litt forsiktig med 1200 å bare den ene veien. Pusse streker på blått er nesten umulig å få vekk.

Selv på helt ny båt krever dette sin mann. Selv proffe etterpussere ( de gjør ikke annet en å reparere skader)som jeg har jobbet sammen med blir stressa av sånne feil som dette å de har mulighet for å bruke gelcoat fra samme bøtta som er brukt på båten. Uten en slik erfaring skal man ha mer enn flaks for at dette ikke bare blir enda verre å større skade.....

Beklager om jeg virker litt pessimistisk  men har pusset en del blått selv . 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg skal ikke motsi deg Knude, og gjentar at jeg ikke kan dette. Det jeg skrev er kun ut fra min vesle erfaring. Jeg ville sett svart på å slipe vekk de ripene med 1200 papir :sweat: Ellers helt enig i at dette ikke er den letteste skaden å fikse opp i. Men ut fra bilde nr. 2 og 3 ser denne gelcoaten allerede skadet ut, så jeg tipper eieren bare pusser og polerer litt på dette og sier seg fornøyd. Strøkent blir dette aldri uansett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...