Jump to content

Mobiltelefon alarm?

Jon-Kåre

Recommended Posts

Disse alarmene som du kobler til mobilen og som ringer deg opp om f,eks vannstanden stiger over et vist nivå. Hva koster de og trenger man noe eget abonemang til dette. Alle opplysninger vedrørende hva man trenger pris etc. mottas med takk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

CHESS er gratis da untatt de 95,- som det koster å kjøpe esken på rema. Hvis man kun er ute etter alarm for fukt/vann må vel dette la seg mekke av en som har greie på elektronikk???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Disse alarmene som du kobler til mobilen og som ringer deg opp om f,eks vannstanden stiger over et vist nivå. Hva koster de og trenger man noe eget abonemang til dette. Alle opplysninger vedrørende hva man trenger pris etc. mottas med takk

Jeg har ingen erfaring med slike, men personlig kommer jeg til å gå for denne her.

REDKNOWS ALARMSENTRAL SBX-3

Mange funksjoner. Har innebygget GPS og mobiltelefon. Kan kople til inntil 4 alarminnganger og få

SMS når alarmer utløses eller posisjon dersom båten flytter seg X-antall meter.

Se mer info hos fabrikkanten.

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det finnes en billigere alarm også da her...

Jepp dette var det jeg var ute etter FLOTT

Jeg har ingen erfaring med slike, men personlig kommer jeg til å gå for denne her.

Mange funksjoner. Har innebygget GPS og mobiltelefon. Kan kople til inntil 4 alarminnganger og få

Geir :sailing:

Den der skulle jeg like å få tilbakemeldinger på om noen her har tatt den i bruk Den var ikke direkte ulik konkurerende GSM/GPS alarmer jeg har sett til 7-8000 kr.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

For at dette skal fungere må man altså ha kontakt med hurtigvalgtasten. Kan denne nås fra kontakten i underkant av de fleste mobiltelefoner eller må man inn i telefonen og lodde seg til f.eks. 1-tallet?

Jeg kjenner godt Sondre som har laget denne løsningen, og jeg har laget ett par liknende selv. Det enkleste er å lodde seg rett på hurtigvalgstasten. Jeg har også laget løsninger med tilkobling til telefonens plugg på bl.a. Ericson. Dette blir langt mer avansert ettersom man må kommunisere med tlf med mikrokotroller for å gi kommandoene.

Her er en sak jeg laget med tilkobling til brannvarsler, tyverialarm og overfallsalarm. Den har også tilkoblet forsterker slik at jeg kan høre hva som skjer i huset hvis den ringer meg. Ikke så vanskelig å se at jeg har loddet meg rett på knappen for å ringe opp! Den ble laget fort og gæli, men funker som bare det! :lol: :

Bilde

Endel mer avansert sak som varsler diverse alarmer ved hjelp av telefonens plugg med serielt grensesnitt for oppringning og sending av sms. Denne har også en talechip som forklarer brukeren med ord om det er brann, tyveri, etc.:

Bilde

Redigert av klikk (see edit history)

Den der skulle jeg like å få tilbakemeldinger på om noen her har tatt den i bruk Den var ikke direkte ulik konkurerende GSM/GPS alarmer jeg har sett til 7-8000 kr.

Jeg hentet SBX-3 alarmen på posten onsdag og har brukt et par dager på prøve å konfigurere den uten hell. :nonod:

Opplegget er at man skal legge inn i telefonboken på SIM kortet hvilke nummer som skal motta SMS alarmer og hvilke som skal kunne sende kommandoer til enheten. Disse kommandoene brukes bland annet til å spørre om båtens posisjon, starte "tracking" funksjonen slik at posisjonen oppgies med jevne mellomrom, eller man kan for eksempel starte varme-apparatet ombord dersom det er koblet til alarmens utgang.

Programmering av SIM-kortet med de rette nummer kan enten gjøres via produsentens internett-side (tjenesten er ikke i drift per idag), eller man kan sende en SMS med en spesiell kommando, eller man kan bruke en SIM-kort leser som kobles til PC.

Jeg brukte produsentens hjemmeside til å lage SMS-meldingen, og sendte meldingen via telenormobil.no. Meldingen inneholder en del tegn som jeg ikke finner på min mobil-telefon. Det står forklart i manualen hvordan SMS meldingen skal se ut, så det er ikke noe problem å "komponere" eventuelt syntax-sjekke meldingen selv.

Jeg har kommet så langt at jeg får rapportert alarmer til min mobiltelefon, men jeg har ikke klart å få enheten til å respondere på kommandoer slik at jeg kan finne ut hvor båten tar veien hvis den blir stjålet.

Jeg har hatt kontakt med prosusentens support-avdeling og beskrevet alt jeg har gjort, uten at de hadde noen antydning om hva jeg kunne ha gjort feil. De videre-sendte problemet til en av sine SW-utviklere.

I skrivende stund mistenker jeg at SBX-3 alarmen har en feil i software som gjør at den ikke virker etter hensikten. :nonod:

Er det noen andre her på forumet som har fått SBX-3 alarmen til å virke så hadde jeg satt pris på en IM. Da ville jeg iallefall vite om det var håp, eller om jeg bør sende alarmen tilbake til Maritim med en gang.

Forutsatt at alt virker som det skal vil jeg oppsummere SBX-3 alarmen slik:

Positivt/hovedfunksjoner:

- Pris

- Liten og lett å skjule

- 4 alarm innganger og en utgang for fjernstyring av eksternt rele.

- "Geofence" alarm hvis enheten flytter seg utenfor et definert område etter at alarmen er aktivisert.

- Posisjons-søking ved å ringe til alarmen eller å sende SMS til den.

- Man kan høre (avlytte) hva som skjer ombord ved å ringe til alarmen fra et forhånds definert nummer.

- Ved hjelp av en SOS knapp på fjernkontrollen kan tilsvarende SMS alarm sendes til valgte nummer.

Negativt:

- Alarmen lar seg ikke aktivisere hvis en av inngangene står i "alarm tilstand". Dette kompliserer for eksempel overvåkning av landstrøm. Hvis man ligger i fremmed havn uten landstrøm er det jo greit å kunne bruke alarmen likevel. Den elegante løsningen her hadde vært om man kunne definere alarm-tilstand som Høy, Lav, positiv flanke eller negativ flanke.

- Faste alarm-tekster på de forskjellige inngangene. For såvidt OK, men ikke særlig elegant.

- Man kan ikke definere hvilke alarmer som får sirenen til å hyle. Ikke sikkert at man ønsker at båten skal ligge å hyle i 3 minutter midt på natten hvis land-strømmen fosvinner, jordfeil-bryter slår seg ut etc. Heller ikke sikkert at man ønsker å gjøre eventuelle tyver oppmerksomme på at det finnes en GPS tracker ombord idet de forlater båthavnen. Kobler man sirenen helt bort får man ikke noen respons som indikerer om alarmen aktiveres eller ikke. Det er ingen LED som viser dette.

Redigert av pat (see edit history)

.Heller ikke sikkert at man ønsker å gjøre eventuelle tyver oppmerksomme på at det finnes en GPS tracker ombord idet de forlater båthavnen. Kobler man sirenen helt bort får man ikke noen respons som indikerer om alarmen aktiveres eller ikke. Det er ingen LED som viser dette.

Nettopp! Hva er hovedfunksjonen til en alarm? Etter min mening er det å forebygge og avverge innbrudd - ved å tydelig merke at båten har alarm, og skremme bort jævlene med sirene og blitzlamper. Alt annet "dill" med kamera og gpsvarsling er etter min mening en gimmick man sjelden behøver. Om båten allikevel stjeles etter at alarmen har utløst med sirenevarsel, vil etter all sansynelighet både alarmen og dermed gpstrackeren vært satt ut av spill av tyvene. Og å koble vekk sirene eller lysvarsel er etter min mening helt høl i hue. Hva hjelper det å tracke båten halveis til Tallin når politiet ikke har mulighet til å ta den inn? Og selv har jeg lite lyst til å kjøre landet rundt for å finne båten innen kjeltringene har klart å koble fra batteri eller funnet trackeren. Da er det lite hjelp i en gpsenhet synes jeg!

Synes også det er merkelig at produsenten av SB-X3 ikke har klart å lage ett softwareprogram for å konfigurere alarmen?

Fordelen med "geofence" ser jeg jo som en nyttig alarmutløser, men innen noen har klart å flytte båten vil jo en "tradisjonell" alarm utløse ved innbrudd i båten.

En solid alarm som fungerer i tøffe klimatiske forhold, god software for konfigurering, gsm-varsling og utgang for sirene og blitzlys, samt magnetkontakter og kontaktmatte, DET er tingen det! :wink:

Vil bare minne på at det finnes alarmer som setter motorer ut av drift, dette foregår via canbusen.

Jeg har lurt på det. Så spurte jeg leverandøren - hva skjer om dette releet ryker da? Da stopper motoren sa leverandøren. Min vurdering var at dette ikke var sikkert nok for meg. VP har et immobilizer sett til sine D motorer. Mulig det er bedre - ikke vet jeg. Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har lurt på det. Så spurte jeg leverandøren - hva skjer om dette releet ryker da? Da stopper motoren sa leverandøren. Min vurdering var at dette ikke var sikkert nok for meg. VP har et immobilizer sett til sine D motorer. Mulig det er bedre - ikke vet jeg.

Hvilken leveradør var dette? Og hvilket rele ryker? Canbus er jo en bus hvor data sendes digitalt på serielinje (nettverk), alarmen sender da en kommando til motoren at den ikke skal kunne starte før den har sendt ny kommando. Det er også mulig å be motoren redusere til styrefart via sms.

Hvilken leveradør var dette? Og hvilket rele ryker? Canbus er jo en bus hvor data sendes digitalt på serielinje (nettverk), alarmen sender da en kommando til motoren at den ikke skal kunne starte før den har sendt ny kommando. Det er også mulig å be motoren redusere til styrefart via sms.

Da er dette et annet system enn det jeg så på. For hos meg var det et relee i alarmboksen som da kunne kobles til tenningen eller noe sånt.

Leverandøren snakket om at det var mulig å lage en sløyfe utenom releet - men jeg stod over jeg.

Høres ut som en bilalarm :smiley:

Alene synes ikke jeg en alarm er verdt pengene, men om den har mulighet for fjernstyring av varmeapparat, varsling av vann, varsling av manglende landstrøm, sporingsystem, kanskje fjernstyring av ankervinsj og ikke minst redusering av forsikringspremie. Vel da begynner det å hjelpe iallefall :smiley:

Alene synes ikke jeg en alarm er verdt pengene, men om den har mulighet for fjernstyring av varmeapparat, varsling av vann, varsling av manglende landstrøm, sporingsystem, kanskje fjernstyring av ankervinsj og ikke minst redusering av forsikringspremie. Vel da begynner det å hjelpe iallefall :smiley:

Og hva med en alarm som har radar, autopilot og dybdemåler.... Høres mer ut som du skulle ha kjøpt deg en fullelektronisk båt. :wink:

Vel, en båtalarm er en alarm for meg i tradisjonell betydning.... varsle og hindre ett pågående innbrudd så tidlig som mulig.

Ikke verdt pengene å sikre at båten ikke blir stjålet eller utsatt for skadeverk? Med båtløs sesong og dyre egenandeler som resultat? Vel, etter min egen erfaring er det verdt mer enn pengene. En effektiv GSM-alarm koster bare brøkdeler av båtens verdi, så kostnadsforholdet der burde ikke tilsi at det ikke er verdt pengarna, eller?

Og hva med en alarm som har radar, autopilot og dybdemåler.... Høres mer ut som du skulle ha kjøpt deg en fullelektronisk båt. :wink:

Vel, en båtalarm er en alarm for meg i tradisjonell betydning.... varsle og hindre ett pågående innbrudd så tidlig som mulig.

Ikke verdt pengene å sikre at båten ikke blir stjålet eller utsatt for skadeverk? Med båtløs sesong og dyre egenandeler som resultat? Vel, etter min egen erfaring er det verdt mer enn pengene. En effektiv GSM-alarm koster bare brøkdeler av båtens verdi, så kostnadsforholdet der burde ikke tilsi at det ikke er verdt pengarna, eller?

Finnes den? :lol:

Poenget mitt var at skal en legge ut 6-8000,- kroner på en alarm så bør den ha mer enn bare alarmfunksjonen. De finnes (boatgard f.eks) så hvorfor velge en dårligere. Men det er kun innbruddsalarmen og sporingssystemet som gir lavere forsikringspremie.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...