Jump to content

Mobiltelefon alarm?

Jon-Kåre

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Jeg drar frem denne tråden igjen.....

Er det noen som har noen nye momenter og gode råd ifm GSM alarm. Skal investere i et alarmanlegg i båten og ønsker å bli varslet pr mobil.

Gode råd med linker mottaes med takk.

:seeya:

Er det noen som har erfaring det siste året med REDKNOWS ALARMSENTRAL SBX-3

http://maritim.no/default.asp?id=1FB63YGBA...L4&sku=10881-10

og eventuell ny utvikling på området.

Ønsker å få opplysninger om totale kostnader til drift for ett år, samt hvilke erfaringer som er gjort med å hente informasjon fra sentralen via mobiltelefonen.

Må separat GPS-mottager være kontinuerlig koblet til sentralen?

Setter i likhet med andre interesserte pris på en erfaringsoppdatering.

Det finnes FG godkjente alarmer til båt. Man velge mellom passive og aktive alarmer.

Passive, kunden selv oppdager båten er borte og melder fra. F eks fly peiler enheten og

melder fra til "bakkemannskap" om posisjon.

Aktive, programmerer enheten slik at man legger et gjerde rundt båten. Kommer båten

utenfor gjerde, går alarmen. Som FG går alarmen til et godkjent vaktselskap. Ønskes ikke

FG går alarmen til eier som kontakter de rette instanser.

Aktive , er de samme enhetene de bruker til verditransport, contaiener, dyre biler,motorsykler osv.

Vi sees!

Det finnes FG godkjente alarmer til båt. Man velge mellom passive og aktive alarmer.

Passive, kunden selv oppdager båten er borte og melder fra. F eks fly peiler enheten og

melder fra til "bakkemannskap" om posisjon.

Aktive, programmerer enheten slik at man legger et gjerde rundt båten. Kommer båten

utenfor gjerde, går alarmen. Som FG går alarmen til et godkjent vaktselskap. Ønskes ikke

FG går alarmen til eier som kontakter de rette instanser.

Aktive , er de samme enhetene de bruker til verditransport, contaiener, dyre biler,motorsykler osv.

Sjekket det med FG godkjennte alarmer. De har på ingen måte bedre funksjoner en de som finnes i Redknows sentralen.

Den kan også legge såkalt "Geofence" på x ganger y meter rundt båten, sende SMS - stille og rolig ved brudd på denne eller alarm.

Den kan polles om posisjon med SMS. Kan ringes opp og man kan lytte til hva som skjer ombord. mm.

Det som skal være en fordel med FG godkjente alarmer er at de gir rabatter på forsikringen.

Da jeg undersøkte - ville det utgjøre 5% på premien. Disse "godkjennte" alarmene er imidlertid

vel 4 ganger så dyre som Redknows... så det er ikke penger å tjene på det.

Dette var mine vurderinger - riktige eller gale.. noen som har andre erfaringer ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hva som gir rabatt varierer vel litt fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Gjensidige har f.eks. en rabatt for innbruddsalarm og en rabatt for gjenfinningssystem. :smiley: Til sammen monner det litt, men du skal ha ganske høy premie før rabatten på gjenfinningssystemet dekker årsavgiften på dette systemet. :sad:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Sjekket det med FG godkjennte alarmer. De har på ingen måte bedre funksjoner en de som finnes i Redknows sentralen.

Den kan også legge såkalt "Geofence" på x ganger y meter rundt båten, sende SMS - stille og rolig ved brudd på denne eller alarm.

Den kan polles om posisjon med SMS. Kan ringes opp og man kan lytte til hva som skjer ombord. mm.

Det som skal være en fordel med FG godkjente alarmer er at de gir rabatter på forsikringen.

Da jeg undersøkte - ville det utgjøre 5% på premien. Disse "godkjennte" alarmene er imidlertid

vel 4 ganger så dyre som Redknows... så det er ikke penger å tjene på det.

Dette var mine vurderinger - riktige eller gale.. noen som har andre erfaringer ?

Geir :seeya:

Dette var verdifull informasjon for en som ønsker GSM-basert alarmsystem.

Forestiller meg at et system som sender GPS posisjon er like effektivt som et søkbart system.

Har noen erfaring med om GPS-basert system virker tilfredsstillende?

Har noen erfaring med om GPS-basert system virker tilfredsstillende?

Egentlig bør slike system være kombinert med lokaliseringsdata i GSM-systemet. Er det snakk om båter som kan lempes inn i en container eller trailer mister GPSen sporet.

Enkelte peilesystem bruker GSM, men et radiofyr i stedet for (eller tillegg til) GPS. Radiofyret aktiviseres via GSM (hvor lokaliseringsdataene forteller i hvilket område båten er).

Det jeg gjerne skulle hatt var en FG-godkjent alarm med GSM jeg kunne bruke til å hente data selv også. Jeg vil gjerne vite temperatur, vind, vann i båten, og status for batteri og landstrøm. Så kunne alarmsentralen fått meldinger om tyveri og innbrudd. Da hadde jeg lettere akseptert prisen på disse greiene.

Det jeg gjerne skulle hatt var en FG-godkjent alarm med GSM jeg kunne bruke til å hente data selv også. Jeg vil gjerne vite temperatur, vind, vann i båten, og status for batteri og landstrøm. Så kunne alarmsentralen fått meldinger om tyveri og innbrudd. Da hadde jeg lettere akseptert prisen på disse greiene.

Det må da finnes tekniske løsninger til overkommelig pris som håndterer disse ønskene.

Jeg leter på nettet og informerer når jeg finer noe.

Jeg har for en god stund siden gått til anskaffelse av en SBX-3. Synes den var genial i forhold til andre alarmer som bare hyler. Hvem snur seg etter en alarm som hyler? Jeg synes alarmen var så genial at vi i det firmaet jeg jobber har klart å få agenturet for salg til bilmarkedet. Det er imidlertid litt problemer med å sende kommando til alarmen, som f.eks. å starte en sporing eller aktivere releutgangen. Dette er antageligvis problemer som er forårsaket av forskjellen på Svenske og Norske GSM-nummer. Vi ønsker ikke å markedsføre produktet før det fungerer på alle områder. I dag kan vi ringe opp alarmen for å få en status med posisjon, motta SOS melding, ringe for å avlytte hva som foregår og motta diverse alrmaer. Når det siste er på plass vil vi gå ut til Norske transportører. Vi vil også forsøke å få produktet FG godkjent.

Jeg har for en god stund siden gått til anskaffelse av en SBX-3. Synes den var genial i forhold til andre alarmer som bare hyler. Hvem snur seg etter en alarm som hyler? Jeg synes alarmen var så genial at vi i det firmaet jeg jobber har klart å få agenturet for salg til bilmarkedet. Det er imidlertid litt problemer med å sende kommando til alarmen, som f.eks. å starte en sporing eller aktivere releutgangen. Dette er antageligvis problemer som er forårsaket av forskjellen på Svenske og Norske GSM-nummer. Vi ønsker ikke å markedsføre produktet før det fungerer på alle områder. I dag kan vi ringe opp alarmen for å få en status med posisjon, motta SOS melding, ringe for å avlytte hva som foregår og motta diverse alrmaer. Når det siste er på plass vil vi gå ut til Norske transportører. Vi vil også forsøke å få produktet FG godkjent.

Kan dette tolkes i retning av at per dags dato er SBX-3 den mest kost-effektive anskaffelsen

- inntil det foreligger versjoner med bedre opsjoner?

Har også en slik SBX-3. Har hatt den tilbake til produsenten i Sverige 1 gang for oppgradering av software fordi den ikke virket med norske telefon-nummer som har to siffer mindre enn de svenske. Etter oppgradering virket den litt bedre, men den har fremdeles et stort forbedringspotensiale for å si det slik.

Det kan se ut som om at ikke alle funksjonene virker samtidig.

Får de styr på softwaren er alarmen grei nok den.

Det er en ting jeg lurer på etter å ha lest alle innlegg. Hvor gjør dere av alarmen i båten ? Og dersom det er utvendig antenne til mobilen så må denne skules. Kriminelle er ikke uvitende på dette område. Muligens de leser samme tema som oss. De finner nok fort ut hvor alarmen ligger gjemt. Eller de kobler ut bateriene etter at dieselen er startet. Hvilken hjelp er det da i GPS / GSM ? Mobilen har eget bateri, men det varer ikke evig. Så hva gjør dere med denne situasjonen ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

På en alarm med GPS/GSM sporing bør ikke sirenen brukes, nettopp fordi den da høyst sannsynlig vil bli satt ut av spill av eventuelle tyver. SBX-3en er veldig liten og lett å skjule. Så får man kjøpe seg en billig akkustisk innbrudds-alarm i tillegg, og ikke gjemme den så veldig godt ...

Jo da dette er bra. Men tror du ikke at krimminelle er rimelig foroverlent - dersom de finnes - tenker på muligheten for flere alarmer i båten og fortsetter å lete etter at akkustiske er koblet ut.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...