Jump to content

Mobiltelefon alarm?

Jon-Kåre

Recommended Posts

Hvor gjør dere av alarmen i båten?

Det sier vi ikke bort :wink:

Når boksen først har sendt melding om innbrudd så er det for sent å finne den. Målet med å gjemme den er at den kan fortsette å sende posisjon, eller at peilesenderen ikke kan stoppes. Om dette er en eller flere bokser er heller ikke noe det er lurt å opplyse om.

Riktig smarte tyver kan nok komme seg rundt mange alarmer, men poenget med en FG-godkjent alarm er at forsikringsselskapet sier at det er godt nok for dem. Personlig har jeg ingen interesse av å diskutere hvilke metoder jeg kjenner til eller hvilke mottiltak jeg har funnet det bryet verd å gjøre. Filosofien er at minst mulig bør være standard slik det ikke er lett å lage noen kokebok for tyver.

Det sier vi ikke bort

Det ville ha forbauset meg, dersom noen angående dette temaet, begynte å fortelle hvor og hva de gjør for å sikre seg. Glem ikke at dette er en åpen webside som følges av gud vet hvem. Også hvilke type alarmer som den enkelte har i båten. Om dette temaet er lurt å ta opp her, får stå sin prøve. Kjeltringene blir jo også smartere med tiden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har for en god stund siden gått til anskaffelse av en SBX-3.

Jeg synes alarmen var så genial at vi i det firmaet jeg jobber har klart å få agenturet for salg til bilmarkedet. Det er imidlertid litt problemer med å sende kommando til alarmen, som f.eks. å starte en sporing eller aktivere releutgangen. Dette er antageligvis problemer som er forårsaket av forskjellen på Svenske og Norske GSM-nummer. Vi ønsker ikke å markedsføre produktet før det fungerer på alle områder. I dag kan vi ringe opp alarmen for å få en status med posisjon, motta SOS melding, ringe for å avlytte hva som foregår og motta diverse alrmaer. Når det siste er på plass vil vi gå ut til Norske transportører. Vi vil også forsøke å få produktet FG godkjent.

Jeg forstår at 'Nor Star' har brukt tid og krefter på SBX-3. Det skal bli interessant å høre om dere får agentur og muligheter for å oppgradere software ved utvikling av produktet. Jeg har GSM-sender på alarmsystemet i huset med flere trådløse detektorer (mitt system levert av Securitas - men det finnes jo mange andre system), og det samme burde i prinsippet være mulig i båten.

Jeg forestiller meg at det må være mulig å sende over NMEA-setninger fra et system som har GSM - og til en svært billig penge.

Det må være fint å gå på ski i påsken og se hvordan det står til i båten.

Det skal bli interesant å få tilbakemelding fra 'Nor-Star'. Håper du kan legge ved noen skisser/fotografier.

Jeg forestiller meg at det må være mulig å sende over NMEA-setninger fra et system som har GSM - og til en svært billig penge.

Yacht Watch fra Compulogic (http://www.controlyourproperty.com/) leser NMEA i tillegg til at den har en del sensorer den leser direkte. Veldig allsidig sak, og du kan i og for seg sette opp en PC som henter værdata fra båten og lager en logg for deg.

Yacht Watch fra Compulogic (http://www.controlyourproperty.com/) leser NMEA i tillegg til at den har en del sensorer den leser direkte. Veldig allsidig sak, og du kan i og for seg sette opp en PC som henter værdata fra båten og lager en logg for deg.

Takk for henvisningen.

Har nå lest endel i manualen for Yacht Watch - NMEA.

Dette var interessant.

Har 'Sjøtummel' eller andre erfaringer for om SIM-kortet virker for skandinaviske forhold?

Har 'Sjøtummel' eller andre erfaringer for om SIM-kortet virker for skandinaviske forhold?

Du bruker et SIM-kort fra en norsk mobiltilbyder dersom du er i Norge. :flag: Hva slags abonnement du tegner avgjør om det virker i utlandet også. (Det jeg ikke er sikker på hvor godt virker er landstrømdetektoren ettersom Norge og Albania har litt annen elektrisitet enn resten av Europa.)

Det er ikke den billigste dingsen på markedet, men jeg liker at den har to utganger og at den leser NMEA. For oss med pinnebåt er den jo alarm og værstasjon i ett. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

En liten beskrivelse til dere som allerede har SBX-3. Hvis dere har lest manualen forstår dere sikkert hva jeg mener.

Litt synd at det ikke er mulig å bare legge inn telefonnummeret som det er, men det er visst ikke mulig. Når nummerne først er lagt inn, er det jo ikke noe problem.

OBS!! SETUP må settes til 0112204305550451240

USER_0 - USER_B = Hele telefonnummeret inklusive +47 foran

USER_C - USER_E = Hele telefonnummeret uten +47 foran

IN_A og IN_B = De 5 første av de 7 siste siffrene i telefonnummeret

SEARCH_A = De 7 siste siffrene i telefonnummeret

En normal SMS blir da (eksempel): TSST$SETUP:0112204305550451240&USER_A:+4712345678&USER_C:12345678&IN_A:34567&SEARCH_A:7654321

Dette kan også gjøres direkte ved å sette SIM-kortet inn i telefonen og legge inn nummrne der. For hovedbruker blir det da å legge inn USER_A som navn og nummeret inkl. +47 som telefonnummer.

OBS: Samme telefon kan ikke tilhøre både gruppe 4 (IN) og gruppe 5 (SEARCH) fordi gruppe 4 skal kunne avlytte det som foregår ombord, mens gruppe 5 skal kunne ringe opp og få opptattsignal for deretter å motta en status med posisjon.

I tilleg til å være alarm kan man også bruke den som GPS som tilkobles f.eks. PC.

For de som lurer på mer info og bilder kan finne dette på www.redknows.com.

For de som lurer på mer info og bilder kan finne dette på www.redknows.com.

Takk for informasjonen - det virer som du måtte jobbe endel for å komme frem til løsningen.

Jeg har sett litt på http://www.redknows.com/prod_surveying.asp

men dette var lite informativt i forhold til din gjennomgang.

Ser også at Redkows har forespeilt

SBX-3 EZStart will be avalible here shortly.

SBX-3 EZStart is a configuration interface for your tracking system.

Har du fått informasjon om hva SBX-3 EZStart kan gjøre,

om man må ta med PC-ombord og

hvor langt produsenten nå har kommet i utviklingen?

Folkens, har dere sett igjennom gamle tråder om emnet? Det er skrevet "kilovis" om emnet tidligere. feks.

her

eller i denne tråden, eller kanskje denne. ...eller denne?

M/Y Ellen Marie

Det er svært mange temaer som tas opp her som også er tatt opp tidligere.

Noe av poenget med oppfriskning av temaene er vel at medlemmene følger med i utviklingen av produkter og kanskje også bidrar til forbedret produktutvikling.

Noen av lenkene over er av noe eldre dato og nettopp på alarmsiden med bruk av GSM og NMEA-tilkoblinger er det mye som skjer kontinuerlig.

SBX-3 EZStart will be avalible here shortly.

SBX-3 EZStart is a configuration interface for your tracking system.

Har du fått informasjon om hva SBX-3 EZStart kan gjøre,

om man må ta med PC-ombord og

hvor langt produsenten nå har kommet i utviklingen?

Når det gjelder SBX-3 EasyStart lover RedKnows at denne skal komme i drift om ikke så lang tid. Denne gjør at du kan sitte på PC-en hjemme og sende oppsettet til alarmen. Prøvde en beta-versjon for en stund tilbake. Virket veldig enkelt og oversiktlig å bruke.

Folkens, har dere sett igjennom gamle tråder om emnet?

Ja, og det slår meg at emneoversikten burde få en egen underkategori for båtalarmer snart. :wink:

Nye tråder er en fordel ettersom en enkelt tråd om hvert emne ville medført noen uhensiktsmessig lange tråder etter hvert. Det beste er selvsagt at en eller annen husker å vise til den relevante underkategorien i emneoversikten ganske tidlig i nye tråder om velkjente temaer. Det kan bidra til at de nye trådene enten får litt høyere kvalitet eller at de får en rask avslutning. :smiley:

Mitt lille håp om båtalarmdiskusjonene er at flere av trådene blir smalere etter hvert. Noen er interessert i sporingssystem (som kanskje kan kalles tyverialarm, men som slett ikke er innbruddsalarm), andre er interessert i alarmer som unngår at folk snoker i båtene. Pinnebåter er nok mindre utsatt for båttyveri enn raske motorbåter, men er like utsatt for innbrudd og hærverk. Vi har forskjellige ønsker, og noen av oss er i hovedsak interessert i alarmer som rapporterer om frost, vann i kjølsvinet og strøm på batteriene.

En viktig liten detalj med hensyn til GSM-alarmer er dekningsgraden langs kysten og forskjeller mellom forskjellige operatører. Her er det variasjonen fra havn til havn, og utslagene kan være store dersom det er snakk om utstyr hvor antennen ikke er montert særlig høyt over vannlinjen. I løpet av våren/sommeren blir forhåpentligvis NMT-alarmer et alternativ. En annet alternativ som kan være kjekt i enkelte deler av landet (eller utlandet) er kombinasjonen GSM/satellitt.

• 2 uker senere...

Takk til NorStar for tips vedrørende oppsetting av Redknows :flag: Jeg pleier ikke å være fryktelig treig når det gjelder elektronikk, men når manualen ikke stemmer med virkeligheten kan det bli rimelig mye prøving og feiling før noe virker - eller fortsatt ikke virker :headbang:

Jeg synes Redknows alarmen/trackeren virker lovende, men den har to svakheter for min del:

1. At sirenen aktiveres for alle sensorinnganger (jeg bruker bl.a. et rele for å varsle om landstrøm forsvinner)

2. At man ikke kan sjekke alarmstatus med SMS (utenom sirenekvittering kan man ikke vite om den av eller på)

Som nødløsning vurderer jeg faktisk å bruke releutgangen til å trigge en tenningsalarm slik at jeg får en SMS når alarmen er aktiv!

Jeg tror dette må tas opp med produsenten...

Jeg synes Redknows alarmen/trackeren virker lovende, men den har to svakheter for min del:

1. At sirenen aktiveres for alle sensorinnganger (jeg bruker bl.a. et rele for å varsle om landstrøm forsvinner)

2. At man ikke kan sjekke alarmstatus med SMS (utenom sirenekvittering kan man ikke vite om den av eller på)

Som nødløsning vurderer jeg faktisk å bruke releutgangen til å trigge en tenningsalarm slik at jeg får en SMS når alarmen er aktiv!

Jeg tror dette må tas opp med produsenten...

Har du fått noe svar fra produsenten på disse spørsmålene?

Sjøsyk

På punkt 1 kan jeg være helt enig. Det finnes mange muligheter i setup, men jeg har ikke studert den nok til å si noe om det er mulig å løse ditt ønske. Vet heller ikke om jeg vil begynne å tukle med det.

Punkt 2:

Du kan sjekke alarmstatus ved å ringe opp alarmen med en telefon definert under SEARCH_A, SEARCH_B eller SEARCH_C. Når man ringer til alarmen med en av disse telefonene, får man et opptattsignal (for å spare tellerskritt). Legger man da på, får man i retur følgende melding:

redKnows Mode: Alarm OFF (eller ON), GMT: 070000, Lat xx etc.......

Det var nesten litt spooky - jeg hadde akkurat funnet ut at det skulle være mulig (gjennom manualen som ble lagt ut på båtplassen)...

MEN - jeg får det ikke til. :headbang: Hvor mange siffer skal jeg legge inn 7 eller 8? Jeg får kanskje demontere båten igjen og legge det rett inn i SIM kortet for å være sikker (prøvd å legge inn SEARCH_A med SMS nå).

Det er vanvittig irriterende at manualen ikke stemmer. Det er tildels store avvik mellom den norske manualen jeg fikk på Maritim og den svenske som ble lagt ut på båtplassen. Tror du det finnes noen mulighet til å få en kvalitetssikret manual som stemmer med min versjon 1.87 :rolleyes:

Svakheten under pkt. 1 er alvorlig, men resten er så bra på denne duppeditten at jeg får leve med det...

MEN - jeg får det ikke til. Hvor mange siffer skal jeg legge inn 7 eller 8? Jeg får kanskje demontere båten igjen og legge det rett inn i SIM kortet for å være sikker (prøvd å legge inn SEARCH_A med SMS nå).

Jeg la inn et eksempel på oppsett i en tidligere tråd:

OBS!! SETUP må settes til 0112204305550451240

USER_0 - USER_B = Hele telefonnummeret inklusive +47 foran

USER_C - USER_E = Hele telefonnummeret uten +47 foran

IN_A og IN_B = De 5 første av de 7 siste siffrene i telefonnummeret

SEARCH_A -SEARCH_C = De 7 siste siffrene i telefonnummeret

Håper jeg har satt det opp riktig. Er tatt fra hukommelsen. Har ikke det siste oppsettet her.

Det jobbes med å lage en ny norsk manual.

Problemet i utgangspunktet var at man i Sverige har 10 siffer i et mobilnummer.

Jeg synes også dette virker litt forvirrende, men sånn er det og det fungerer.

Redigert av Nor Star (see edit history)

Jeg går i allefall ut fra at ikke alle kjeltringer har disse GSM jammerne. Inntil det blir veldig vanlig med GSM alarmer tror jeg ikke kjeltringer som er ute for å stjele båter går med slikke jammere på seg. Jeg velger i hvert fall å tro at jeg er bedre sikret med en slik alarm enn med noe annet. Alarmer som bare hyler er jo bare tull. Hvem bryr seg om en alarm som hyler litt? Hva skal man da velge?

Takk for hjelpen Nor Star :flag:

Jeg hadde vært litt unøyaktig ved innlegging av +47 prefiksene. I tillegg byttet jeg til slutt om rekkefølgen på numrene, slik at USER_A og SEARCH_A tilsvarte samme nummer (hhv med prefiks og siste 7 siffer). Det virket nesten som den siste endringen gjorde vei i vellinga :rolleyes:

Uansett - nå virker det! Er det noen som tar landstrømmen min eller prøver seg på værre ting så bør de passe seg! :smash:

Takk for hjelpen Nor Star :flag:

Jeg hadde vært litt unøyaktig ved innlegging av +47 prefiksene. I tillegg byttet jeg til slutt om rekkefølgen på numrene, slik at USER_A og SEARCH_A tilsvarte samme nummer (hhv med prefiks og siste 7 siffer). Det virket nesten som den siste endringen gjorde vei i vellinga :rolleyes:

Uansett - nå virker det! Er det noen som tar landstrømmen min eller prøver seg på værre ting så bør de passe seg! :smash:

Betyr dette at SBX-3 nå virker etter hensikten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...