Astor Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 I Astor satt det Kombiguard da jeg overtok båten. Den har virket bra så langt. Ingen falske alarmer ol. Jeg vil ikke her gå inn på hva som er knyttet opp mot denne av rent sikkerhetsmessige grunner. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Ingen grunn til å beklage Framtia. Spørsmålet blir vel hvilket alternativt system du ønsker deg. Jeg har forsøkt å følge litt med på systemene i Norge. For meg virker det som om GSM systemene (og tilsvarende) er ganske overlegne nå for tiden. Antar at du har fulgte med på tråden som omtaler V900 GSM remote camara. Produsenten sier i en av sine tråder at de skal satse mye på dette systemet de neste årene. Det er relativt mye info om dette systemet på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 jeg ønsker færrest mulig feilkilder i systemet mitt. Dvs så lavt strømforbruk som mulig, færrest mulig tilkoblede komponenter og så vil jeg at alarmen skal løses ut så raskt som mulig og høres godt lokalt i tilfelle banditter. Det er også viktig at antallet feilaktige alarmer er lavt. Jeg bor over 80 km fra båtplassen, så det er uaktuelt å reise til stedet om en alarm skal gå. Men ser selvfølgelig fordelen av å få et varsel om at alarmen er utløst. Kamera hadde også vært kjekt, men noe slikt må evt komme i tillegg til en god alarm (det er vel uansett ikke så stor sjans for at en klarer å få identifisert/dømt noen fra et bilde som i beste fall er tatt med personen vendt mot kamera?). Som et alternativ til Defa-alarmen har jeg sett litt på Claes-Ohlson-alarmen mange her har gode erfaringer med. En fordel med den er jo at en kan bygges ut litt etterhvert. Men i utgangspunktet vil jeg tro at den er mer følsom for feil. Prisen blir omtrent det samme. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Jeg antar du har sett litt på det jeg har skrevet om CO alarmen jeg har ombord. Jeg har ikke hatt en eneste feilmelding det siste året. Jeg kan dessuten kontrollere releer. Men dette antar jeg du har lest. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 ja, og flere andre omtaler denne positivt. Så det blir en slik eller en vanlig bilalarm. Den vanlige bilalarmen har fjernkontroll for av og på, hvordan gjøres det med CO-alarmen?. Jeg mener også å ha lest at bevegelsessensorer basert på mikrobølger (defa) har fordeler fremfor IR (CO), men forklaringen husker jeg ikke. Synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Litt enig med Framtia. Jeg har en enkel Bosch alarm med to NC og to NO innganger. Nesten ikke strømforbruk. Utløses ei sløyfe kan den vekke døde med det spetakkelet den holder. Eneste måten å få slått den av er å legge inn ett 5-bits binært ord på ett panel. Flyttes båten, kan jeg se på PC'en hjemme hvor den er. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Defa-alarmen har et strømforbruk på 13 mA innkoblet og 18 mA frakoblet. Noen som vet strømforbruk på ClaesOhlson gsm-alarm med sensorer? Finner ingen info om dette på produktinfoen på hjemmesidene til CO. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøtummel Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 [...] og så vil jeg at alarmen skal løses ut så raskt som mulig og høres godt lokalt i tilfelle banditter. Det er også viktig at antallet feilaktige alarmer er lavt. Jeg bor over 80 km fra båtplassen, så det er uaktuelt å reise til stedet om en alarm skal gå. I den forrige havna jeg hadde båtplass ville dette heldigvis medført oppsigelse av plassen. Du kan tro at både naboer på land og vi som sover i båtene er begeistret for alarmer som satser på å jage bort tyver ved å hyle så høyt som mulig og som det ikke passer eieren å slå av. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Her er litt mer opplysning om IR-detektoren som noen av oss bruker for CO-alarmen. Jeg bruker i tillegg to stk High Pitch Dual Piezo sirener til GSM alarmen. Disse er montert inne i salongen. De er oppgitt med 112 dB lydnivå - og dette skjærer virkelig i ørene. De har målene 85x55x33 mm. Tanken min er at denne lyden stresser eventuelle inntrengere så mye at de ikke er i stand til å gjennomføre "planen". Utenfor båten er støyen betydelig redusert. Varigheten av alarmen kan justeres med SMS. Jeg kan også slå av alarmen med SMS, men dette er vel kjent for de som har lest CO-alarmtråden. Jeg kjenner ikke til strømforbruket på selve alarmenheten. Til sammenligning kan det virke som at V900 kameraet bruker omlag 25 mA (forbruket oppgis å være avhengig av nettleverandør). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Sjøtummel: jeg forutsetter at en bilalarm også er programmerbar mhp lengden av alarmen, men dette vet jeg ikke om stemmer. Jeg har absolutt ikke til hensikt å plage nabolaget, og sirenen vil bli passert nede i båten. Uansett er vel poenget med alle alarmer at de skal plage inntrengeren samtidig som at den skal påkalle oppmerksomhet fra omgivelsene. Det er vel heller ikke slik at de med gsm-alarm umiddelbart ringer opp og avslutter alarmen straks den utløses?. Forøvrig er det ikke så helt uvanlig med bilalarmer i områder der det bor folk, snarere tvert om. Roaldbj: takk for info, det så bra ut. Du sa ingenting om hvordan man normalt aktiverer og deaktiverer CO-alarmen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Beklager at jeg glemte det. Aktivering skjer ved at du ringer opp alarmen med nummeret til SIM-kortet. Kort tid etterpå får du SMS om at alarmen er på eller av. Dersom du ønsker å vite status på alarm sender du bare tekstmelding med "?", kort tid etterpå får du svar, eksempelvis som under: Her får jeg statusmelding fra CO-enheten. Her fremgår bl.a. at jeg har satt alarmtiden til å vare 3 minutter. Jeg synes programvaren som følger med er ganske grei å forholde seg til, men jeg jobbet endel med å koble til sensoren. Det er lurt å plassere selve alarmenheten slik at du kan ha mulighet for å trekke 15 pins plugg frem til PC. Det er nødvendig med slik tilkobling for å kunne reprogrammere alarmen, eksempelvis ved å definere nye mobilnumre den skal akseptere. Jeg har enda ikke fått noen feilmeldinger fra dette systemet, men jeg tror at rem har fått et par som visstnok kan bero på solvarme (?). IR detektorene har jo den fordel at de ikke reagerer på bevegelse utenfor vinduene i salongen/overvåket sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.